Valg af cichlide

Postet under : Cichlider - Andet - Cichlider - Generelt
Visninger : 2241

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger AndreasT - 06/09-2010 00:35 06/09-2010 00:35
Hejsa

Jeg står overfor at skulle købe et 250L akvarie og så dukker spørgsmålet selvfølgelig op, hvad skal jeg have i det ?

Har pt. et 63L med en enkelt ancitrus og 8 multier. Havde egentlig tænkt mig at sætte dem over i det 250L og så købe et par prinsesser men så var det jeg begyndte at læse om andre fisk. Jeg er så nu kommet i tvivl og overvejer at beholde mit 63L og så købe nogle andre.

Mine tanker går pt. på enten at holde et par zebra'er (kan man have en ancitrus eller 2 sammen med dem?). Multier og prinsesser eller et selskabsakvarie med kribensis og diverse andre fisk.

Hvis i har andre forslag er jeg åben for ideer men med tanke på jeg ikke har haft akvarie i lidt over 10 år så helst nogle begynder cichlider.

Så hvad ville i vælge ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger K-_Christensen (Inaktiv) - 06/09-2010 01:02 06/09-2010 01:02
zebracichliden er en god begynder og i et 250 l skal du nok ikke have mere end et par det er en ganske underholdene fisk der yngler hele tiden en anden mulighed kunne være et par blå acara Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=14251 som du nok kan have sammen med nogen store tetra arter
:)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AndreasT - 06/09-2010 17:11 06/09-2010 17:11
Jeg var egentlig også hooked på zebraen men så er der lige det med ynglen. Er det i det hele taget til at komme af med igen ? Kan man have ancitrus sammen med dem eller blir den bare jagtet konstant ?

Blå acara ser bestemt også spændende ud, minder meget om zebraen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Multi (Inaktiv) - 06/09-2010 18:50 06/09-2010 18:50
Hvad med nogle af de andre Tanganyika cichlider? Multien er helt klart min favorit. Men den har du jo allerede. Ville forslå dig at rykke den over i 250'eren, og så putte nogle flere Tanga'er i, da jeg syntes at multiernes adfærd ses mere sådan, altså med nogle andre fisk. En anden fisk jeg ville forslå dig, er hestenæse cichliden. Selv har jeg både haft Tanganicodus Irsacae, og Eretmodus Cyanstictus. Sidstnævnte er helt klart den bedste, efter min mening. Det er også den jeg har nu. Den anden var simpelthen for aggressiv.. :( De er mundrugende. Det er også meget sjovt!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger AndreasT - 06/09-2010 23:50 06/09-2010 23:50
Hvis de kan gå sammen er de helt klart også en mulighed. Må dog indrømme multien har skuffet mig, den er utrolig sky og mine har kun gravet lidt. De blev dog mindre sky efter jeg rykkede alle sneglehusene sammen i en klump.

Hvad gør du for at være sikker på at få et par ? Køber en gruppe går jeg ud fra men er det nemt at se når de har dannet par ?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kasper Rossing (Inaktiv) - 07/09-2010 09:13 07/09-2010 09:13
Hvis du indretter akvariet godt med sten langs siderne og meget gerne så de danner et overhæng, vil en ti stykker af P. nigripinnis Blue neon være et lækkert valg. Den er flot, fredelig og mundruger og vil gå fint sammen med multierne. Hestenæser er dejlige fisk, men jeg synes at de hører hjemme i akvarier med meget strøm, da de lever i de øvre strømfyldte vandlag i søen.

Som huleleger vil nogle leleupi eller julidocromis kunne være en idé. Specielt leleupien lyser godt op med sin gule farve.

Jeg ved ikke hvor mange multier du har men en flok på 10 styk er god at starte med. Hannerne er som regel de største.
i naturen lever de hvor der er et tykt lag sneglehuse, så det er helt rigtigt af dig at rykek sneglehusene sammen. I modsætning til fx ocellatussen begraver de ikek deres sneglehus men graver en grube indtil de rammer fast bund.

Evt kunne du overveje et par sandbundscichlider af slægten xenotilapia men det er længe siden jeg har haft noget med dem at gøre, så jeg kender ikke rigtigt noget til de mindre typer, men det er der andre herinde der gør.

God fornøjelse og held og lykke

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Kasper Rossing (Inaktiv) - 07/09-2010 09:16 07/09-2010 09:16

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Multi (Inaktiv) - 07/09-2010 14:57 07/09-2010 14:57
Jeg har også multier. Den gruppe jeg havde før, var på 14 stk, delt i 3 kolonier. De gravede deres sneglehuse ned, nok for at de andre hanner ikke skulle tage dem. :P Det så meget sjovt ud, hvis der var en hun der ville ind, skulle hun rigtig vise sig!!

Annoncører
Annoncører