Kristendom

Postet under : Siden - Akvariesiden Offtopic
Visninger : 3258

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Ryan (Inaktiv) - 13/08-2012 18:49 13/08-2012 18:49
Så var det første skole dag, efter en meget lang sommerferie
Nye skema'er og og et omdøbt fag?
Kristendom hedder nu religion. Fair nok, for der er efterhånden mange tros retninger i klasserne
Meen: hvordan kan det forsvares at lægge ud med den islameske tro? Ikke forstået?
Troede at så gammelt et fag som et eller andet sted måtte betyde noget for for lille hr & fru Danmark
Og landet, var kommet for at blive?
Læren 'undskyldte' at det var synd for dem som ikke havde samme tro som 'os'. Og ville gerne holde sammen på klassen
De sidste par år fved jeg at nogle børn blev fritaget for faget kristendom,
Fordi deres forældre ikke mente at det var godt for deres børn at høre om biblen?
Derfor ville det vel også være rimeligt at nægte min datter at modtage budskaber fra koranen
I folkeskolens timer? Eller er jeg helt galt på den?
Troede at danske normer gik igen i folkeskolens undervisningen
Jeg vil lige slå fast med 7" søm, at jeg er på ingen måde rasist
Men kan kun undre mig hvorfor at skolen skal indordne sig under udefra kommende pres
Eller hvad der nu lægger bag denne beslutning
Sorry men skulle lige brække mig

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Mr.Frog (Inaktiv) - 13/08-2012 18:56 13/08-2012 18:56
Indlægget er rettet 13/08-2012 22:06 13/08-2012 22:06 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nogen skal jo have første retten i Dumnark.
Datteren skal jo først integreres :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger pawse (Inaktiv) - 13/08-2012 19:32 13/08-2012 19:32
vil da give dig ret i dine pointer helt sikkert enda... :)

og vil også lige sige, at du skal da ikke nævne du ikke er racist, for der var da intet racistisk over det du sagde, men okay det er jo efterhånden kommet så vidt at lige så snart vi siger noget negativt eller har en anden mening end andre folkefærd, bliver det opfattet som racisme, lidt en folke sygedom, så kan egentlig godt forstå du siger det... men i mine øjne havde det ikke været behøvet.. :)

mvh paw

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Villads (Inaktiv) - 13/08-2012 19:46 13/08-2012 19:46
Indlægget er rettet 13/08-2012 19:51 13/08-2012 19:51 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ja en skal jo være den første og se sådan på det at så har de nok glemt alt om den når de når til den religion du foretrækker. ;)

Læg også mærke til at læreren ikke skal missionere men uddanne. Det er vel et fremskridt fra min skoletid.

Racisme handler jo om at se ned på andre racer og kalde dem underlegne, så ved jeg ikke lige hvad det hedder når man gør det med religioner.

"Troede at danske normer gik igen i folkeskolens undervisningen"
Danske normer har jo udvidet sig til at omfatte flere religioner end for bare 40 - 50 år siden, hvor vi kun kendte en.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger jf (Inaktiv) - 13/08-2012 19:47 13/08-2012 19:47
Religion er et passende navn for et fag, hvor der undervises i forskellige religioner.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Villads (Inaktiv) - 13/08-2012 19:50 13/08-2012 19:50
Nu jeg tænker efter hed det faktisk "Religionshistorie" da jeg begyndte i 1. klasse. i ca. 1960.

Vi lærte om jødedommen og kristendommen så vidt jeg husker.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Ryan (Inaktiv) - 13/08-2012 20:49 13/08-2012 20:49
Der kan sikkert nedfældes en millionmilliard ord på, om det er ok eller ikke
Personligt syntes jeg ikke at det er iorden at tilgode se ca en 5. del a' klassen, fordi de ellers vil blive taget ud af de timer
Vi er nogle som fritager vores børn fra den time, indtil historien igen omhandler Biblen
Om de kalder timen det ene eller andet, er mig ligemeget. Bare den omhandler kristendom og Biblen, også en finurlig bog som dog indholder en del underlige ting? (er ikke kristen) Men det er jo også bare en historie, som nogle mener holder endnu
Religion er nok i bund og grund den alle største grund til krige,had og undertrykkelse i denne verden
Alle er de forskellige nedskrevet i div bøger, med de mest usandsynlige historier og mystiske hændelser *blink* (Havde jeg da bare været forfatter til een a' dem. Så var jeg stinkende rig)
Men.. Der er altså lige en Religion der ikke passer ind i min måde at opdrage mine børn på, så den springer vi over
Nu bor vi lige i udkanten af Århus V. Og børnen har venner fra flere steder i verden, og det vil vi ikke undvære
Så ungerne har nok en ide om hvorfor der ikke er så mange piger over 5 år ude at lege?
Næ det hele bunder nok i a,t en a' klasse-kammeraterne's far sidder på rådhuset????

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Ryan (Inaktiv) - 13/08-2012 20:49 13/08-2012 20:49
Indlægget er rettet 13/08-2012 20:49 13/08-2012 20:49 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Pennut (Inaktiv) - 13/08-2012 21:17 13/08-2012 21:17
Indlægget er rettet 13/08-2012 21:18 13/08-2012 21:18 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Helt ærligt hvis danske børn skal følge undervisningen i andre religioner end den gammel bibel, så må de andre børn af anden etnisk afstamning også følge vores bibel historie. Sikke noget pjat at børn kan fritages for at følge dele af et fag.

Men uha vi skal jo passe på ikke at træde på de andre etniske gruppe, men de må vade hen over os og gøre hvad der passer dem. Mon ikke snart Dansk timen skal hedde alverdens sprog, så de danske børn kan lære arabisk, somalisk, vietnamesisk, afrikansk og gud ved hvilke andre sprog der ellers holder til i det danske samfund.

Jeg har intet imod andre etniske gruppe, men når man er i et land må man følge de regler og skikke og ikke mindst sproget, der er på arbejdsmarkedet og i skolerne.

Hvad de så ellers tror på og praktisere og mener deres børn skal lærer, det kan de gøre hjemme i deres ejet hjem. Det er ikke det danske skole systems opgave. Og kan de ikke lide det, så står det dem da frit for at forlade landet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KevinR - 13/08-2012 22:22 13/08-2012 22:22
Der er kristne børn i Usa der ikke må undervises i evolutions lære og den trosretning findes også i Danmark skal de også forlade Danmark ?,

I Danmark har vi jehovas vidner og div.andre trosretninger der har masser af forbud skal de også forlade landet selvom de ikke retter sig hverken efter det danske skole system eller i nogle tilfælde den danske lovgivning.

At der så findes muslimske ekstremister er en anden diskussion,men der er kristne grupper i Danmark og øvrige verlden der er ligeså slemme som de muslimske ekstremister er.

Hvad der er mest sørgeligt er børn der er født ind i en trosretning ingen valg har før denne person har fyldt 18 år,valget står så at blive udfryst af familie og i nogle tilfælde når det gælder piger at blive myrdet for noget der ikke står i en koran,bibel eller lign. hellige skrifter at de har begået en synd men har begået noget der har sat familien i skam,der er stor forskel på kultur og religion.

Til trådstarter læs Koranen den er ligeså god historie bog som Biblen og forskellen er ikke så stor.Jeg nød reigionstimerne på gymnasiet,hvor vi gennemgik de fleste af dem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger henning andersen - 14/08-2012 00:39 14/08-2012 00:39
Mener generalt, at religion uanset retning kun fører til klassicifering, krige, had osv. :(

mvh. henning.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Ito-Frederiksen (Inaktiv) - 14/08-2012 04:27 14/08-2012 04:27
Jeg finder det da meget fornuftigt at andre også lærer om de andre religioner, det kunne jo være at man så fandt ud af hvor man selv står.
Når der nu skal undervises i Islam, kunne det jo være interessant at finde om det virkelig er koranen at islmamisterne tror på. Jeg har fundet ud af at Koranen rent faktisk underviser om Jesus og han som frelser. En interessant hjemmeside at læse i denne forbindelse kunne være: Eksternt link http://densandetro.dk/
Med hilsen fra en kristen med et hjerte for vore muslimske brødre og søstre.
Sven

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Soulen (Inaktiv) - 14/08-2012 06:14 14/08-2012 06:14
Ito-Frederiksen

dog står der også i korenen og jeg citer. slå ihjel og erobre land. det kender jeg nu ikke fra andre tros retninger for i deres bibel

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger KimJ - 14/08-2012 12:01 14/08-2012 12:01
Du har åbenbart ikke læst bibelen *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Soulen (Inaktiv) - 14/08-2012 12:09 14/08-2012 12:09
KimJ

ikke det hele nej og ved godt det også står i biblen. dog menes der i vores bibel ikke lige det samme som i koranen. og i koranen menes det heller ikke af religon men blot de skal lande med magt. det har jeg ikke lige set stå i biblen på den måden som koranen siger det

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger KimJ - 14/08-2012 12:21 14/08-2012 12:21
Uanset hvordan man vender det, er der næppe nogen religion der har inspireret til flere blodsudgydelser end kristendommen, og enhver der har læst det gamle testamente, vil kunne bevidne at der er rigeligt med forskrifter om hvordan anderledes troende skal slåes ihjel, og deres land erobres så guds udvalgte folk kan komme til.

Bortset fra det, er det ret ligegyldigt i forhold til det OP starter debatten med. Hvis alle religioner skal med i undervisningen, kan den ene jo være lige så god at starte med, som den anden. Læreren har måske valgt ud fra hvad han/hun regner med vil vække mest interesse?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger kheller (Inaktiv) - 14/08-2012 12:58 14/08-2012 12:58
Og nu lever vi rent faktisk i et land hvor religionen ikke er en del af hverken lovgivning eller undervisningen. Derfor er det heller ikke skolens opgave at opdrage til kristendom, men netop til demokrati og i demokratiet forudsættes der mangfoldighed, så derfor er det en glimrende ide, at undervise i andre religioner, da de jo er rigt repræsenteret i DK. Den missionerende del af kristendomsundervisningen får de børn, der vælger at blive konfirmeret. Og det foregår uden for skolens regi.
At lære om Islam og andre 'fremmede' religioner er forhåbentligt med til at ændre et forstokket syn på muslimer, kristne eller eller andre. Og måske - kun måske - er det med til at nogle, der ellers ville blive indoktrineret hjemmefra bliver givet en mulighed for at se udefra på dem selv og det, de ellers lærer. Og det gælder både kristne, muslimer, buddhister etc...
Så i min verden er det et sundt demokratisk træk, at lære om det fremmede...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger ibjensen (Inaktiv) - 14/08-2012 15:49 14/08-2012 15:49
de fleste krige kommer som regel på grund af religion under en eller anden form,det er sørgeligt men sandt og så er det faktisk lige gyldigt hvilken religion det er, forbyd skidet og få en fredeligere verden :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger henning andersen - 14/08-2012 16:12 14/08-2012 16:12
Indlægget er rettet 14/08-2012 16:15 14/08-2012 16:15 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

# 18 enig, mener også det skader mere end det gavner, og hvis folk har brug for noget at tro på så er der jo julemanden *santa*

mvh. henning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger KevinR - 14/08-2012 16:21 14/08-2012 16:21
#19 Tror man på julemanden er man vel også kristen da saint nicholas af myra er en kristen figur ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 14/08-2012 16:38 14/08-2012 16:38
Gad vide om Asetroen også er med i pensum...

Hvis der ikke er religionskrige, så er det idag erstattet af tilgangen til den resource der kaldes olie... ellers er verden i princippet meget påpasselig med hvor der bliver "klinket" noget...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Ito-Frederiksen (Inaktiv) - 14/08-2012 16:45 14/08-2012 16:45
#17 Hvornår har du sidst læst Danmarks riges grundlov? Der er den Lutherske tro nævnt ved navns nævnelse. Kapitel 1 § 4.

#13 Du har åbenbart heller ikke læst de stykker i Koranen, hvor man skal vise nåde og hjælpe den fremmed? Blandt andet står der at man skal hjælpe og lytte til Bogens folk, det er en titel på de kristne som muslimerne mener holder kristendommen sand, for samtidig går de imod de kristne der er faldet fra den sande kristendom.

Det er desværre sandt at der har været udgydt blod på grund af religion og det vil fortsætte med at ske indtil denne verdens ende. Jesus sagde selv at han ikke var kommet for at stifte fred, men sværd! Prøv at læse Matthæusevangeliet Kap. 10 Vers 34-39: "Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men sværd. v35 Jeg er kommet for at sætte splid mellem en mand og hans far, en datter og hendes mor, en svigerdatter og hendes svigermor, v36 og en mand får sine husfolk til fjender. v37 Den, der elsker far eller mor mere end mig, er mig ikke værd, og den, der elsker søn eller datter mere end mig, er mig ikke værd. v38 Og den, der ikke tager sit kors op og følger mig, er mig ikke værd. v39 Den, der har reddet sit liv, skal miste det, og den, der har mistet sit liv på grund af mig, skal redde det.

Mvh Sven

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger lul1971 (Inaktiv) - 14/08-2012 19:35 14/08-2012 19:35
Er enig med 17, og er overordenlig glad for, hvis kristendom bliver pillet af skemaet og mine børn i stedet får en bredere forståelse for de forskellige religioner. Så kan de selv lære at tage stilling til tingene og dømme ud fra viden i stedet for gisniger og folks misforståede fremlæggelser.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger kheller (Inaktiv) - 15/08-2012 09:35 15/08-2012 09:35
@ 22:
§ 4 "Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og understøttes som sådan af staten."

Jep. Men det er netop en 'folkekirke' og ikke en 'statskirke'. Kirken og kristendommen er meget specifikt holdt ude af lovgivningen "den understøttes som sådan af staten" betyder netop at den er udenfor, men betales af staten gennem medlemmerne af folkekirkens kirkeskat. Den er ikke grundlaget for lovgivning eller undervisning i folkeskolen.
Der er forskel på at blive nævnt og på hvordan og i hvilken kontekst noget bliver nævnt;-)
Faktisk er rangordningen af kirken og demokratiet omvendt: Kap VII §66: "Folkekirkens forfatning ordnes ved lov." - Altså er kirken underordnet folketinget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 15/08-2012 10:30 15/08-2012 10:30
Om de starter med den ene eller anden tro. Kan vel i grunden være ligegyldigt.
Så længe det historiske perspektiv også er med.

Når de skal i gymnasiet (hvis de skal) vil de også få religion.
Altså omkring både islam, jødedom, kristendom forskellige buddhistiske retninger.
Men også natur religioner.

Derfor er det nu en god ide at lade dine børn følge denne undervisning.
Hvor de vil skabe et bekendtskab overfor flere religioner - som de andre kommer til at arbejde med.

Der til - hvis man betragter sig selv som åben og "frisindet". Så giv da en ... For om de andre elever trækkes ud af undervisningen.
Men behold jeres egne børn der.
Det udviser da langt mere disciplin.
Ikke mindst overfor skolen - som mange steder reelt har et problem ved disse timer.
Men også overfor jeres børn.

Fordi man ikke er enig med fremgangsmåden kan man godt blive der og lytte.
For at opnå resultat.
At give og trække sig i mangel på enten lyst eller respekt. Giver i min verden intet.
Og hvor er man så?
Man adskiller sig ikke positivt over for de som de andre år har trukket sig - fordi de mener det er forkert.
Man sætter på hælene og udviser nøjagtig det samme som de gjorde over for resten.

Dertil kan det jo hjælpe med at bygge broer - gensidig forståelse for religionen.
Og undervisningen - som her er den vigtige del.

Mvh.
En som på ingen måde er religøs - men er fuldstændig ligeglad med hvad andre tror på - så længe det virker for dem. Og ikke udgør noget ulovligt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Ullasdatter (Inaktiv) - 15/08-2012 11:33 15/08-2012 11:33
Det var dog en dejlig udvikling, jeg har længe overvejet at min datter ikke skal have dette fag da der i Bekendtgørelse af lov om folkeskolen står følgende:

§ 6. Kristendomsundervisningens centrale kundskabsområde er den danske folkekirkes evangelisk-lutherske kristendom. På de ældste klassetrin skal undervisningen tillige omfatte fremmede religioner og andre livsanskuelser.

Stk. 2. Et barn skal efter anmodning fritages for at deltage i undervisningen i kristendomskundskab, når forældremyndighedens indehaver skriftligt over for skolens leder erklærer selv at ville sørge for barnets religionsundervisning. Fritagelse kan normalt kun ske fra begyndelsen af et skoleår. Er barnet fyldt 15 år, kan fritagelse kun ske med barnets samtykke. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, hvilken procedure der skal følges ved fritagelse for kristendomskundskab.

og det syntes jeg er langt ude, hvorfor skal børn i Danmark primært lære om den danske folkekirkes evangelisk-lutherske kristendom, jeg vil da mene at børn burde lære om alle religioner og danne deres egne holdninger og valg ud fra deres viden, men måske det er sådan så længe stat og kirke hænger sammen.

Men hvis udviklingen fortsætter i den retning #1 beskriver så vil det da være positivt :D

kheller skrev :
Men det er netop en 'folkekirke' og ikke en 'statskirke'. Kirken og kristendommen er meget specifikt holdt ude af lovgivningen "den understøttes som sådan af staten" betyder netop at den er udenfor, men betales af staten gennem medlemmerne af folkekirkens kirkeskat.

ahhh ikke helt korrekt for folkekirken får hvert år stats tilskud, som bevilges på finansloven og det er vi alle med til at betale, også os der ikke er medlem af folkekirken og som ikke betaler kirkeskat.
Derudover har folkekirken sir helt eget ministerium (kirkeministerium og ikke religionministerium) og regeringen har magt over kirken se selv med det nylige tiltag med vielser af 2 med samme køn.

men det er vist en anden gren af debatten :P så tror bare jeg holder her :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Ryan (Inaktiv) - 15/08-2012 13:39 15/08-2012 13:39
UUHHH. fornemmer man lidt fnider fnader i hjørnerne *rødmer*
Lidt en skam vi ikke kan slette vores egne tråde
forældrerådet i datterens klasse har indkaldt til møde???
HMM.... Hvad mon de har på hjertet?
Nok ikke skole mælken
Men skulle slet ikke have startet denne tråd, da det ALTID vil skabe splid, folk imellem, om man har den ene eller anden menig :(
Sorry. Det var ikke hensigten
Ryan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Villads (Inaktiv) - 15/08-2012 14:54 15/08-2012 14:54
Indlægget er rettet 15/08-2012 19:57 15/08-2012 19:57 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Men nu har du startet den Ryan, og den har som alle tråde sit eget liv som er uden for trådstarters kontrol, og du er ikke forpligtet til at deltage mere end du selv føler for.
I denne tråd er debattørerne ganske gode til at føre et pænt sprog og gå efter sagen og ikke personer og så længe det går så fint vil tråden leve. :)
Vi ved jo fra tidligere hvor tungt mange tager det når tråde låses eller slettes. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger ipsen (Inaktiv) - 15/08-2012 22:14 15/08-2012 22:14
ved i ikke at kristendom og islam er den samme religion? det er de samme profeter og den samme gud de/i tror på.

Mht rasisme, islam og rasime er 2 forskellige ting.: rasisme=kan ikke lide andre racer. islam er ikke en anden race, men en trosretning. så lad være med at blande rasisme sammen med islam......
derer jo også- desværre- også nogle ariske danskere der er konveteret til islam, man er jo ikke rasist bare fordi man ikke kan lide arisk muslim.

jeg kan feks godt lide folk fra mange egne af verdenen, men IKKE muslimer. men kald mig ikke rasist af den grund. det er islam jeg ikke bryder mig om, men ikke folk fra andre verdensdele!

martin ipsen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
MiaC (Slettet) - 15/08-2012 23:30 15/08-2012 23:30
#29 Du kan godt lide kristne, men ikke muslimer - samtidig skriver du, at det er samme religion, og du ikke er racist... Hmmmm.. Jeg er forvirret! *uhh* :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Mr.Frog (Inaktiv) - 16/08-2012 00:44 16/08-2012 00:44
Jeg kan ikke lide nazister.
Er jeg racist ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 16/08-2012 00:56 16/08-2012 00:56
ja, for det er sgu da en RACE for sig selv :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger ipsen (Inaktiv) - 16/08-2012 09:06 16/08-2012 09:06
jeg skrev ikke at jeg godt kan lide kristne!

jeg er ateist og mener at alt tro er noget crap.

hvordan kan de troende sige at alt der sker er guds vilje?
hvis nu at gud eksisterede, hvorfor er der så jordskælv, oversvømmelser, tørke, krig, pædofili, og meget andet.?
hvorfor bliver folk født som multi handikappet?
hvorfor dør folk i trafikken?
er det guds vilje??? nej vel.
efter min mening er det vel bevis nok for at gud er eksisterer.

folk har gået og troet på det crapi 1000 vis af år, men det er aldrig blevet bevist at gud aksisterer.

med hensyn til muslimer: jeg kan da ikke have respect for en religion der kun er til for manden, og mener at kvinden er et andenrangsdyr. (jeg HAR læst koranen) den er det mest undertrykkende overfor kvinder der findes overhovedet.
i skulle prøve at læse den, så ville i få et chok. (den kkan lånes på dansk på biblioteket)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger kheller (Inaktiv) - 16/08-2012 10:04 16/08-2012 10:04
@#33:
Når nu, du ikke kan bevise, at Gud eksisterer, kan du så bevise, at Gud IKKE eksisterer?

Desuden så er det ikke religionen, forstået som teologien, der er undertrykkende, det er den udøvelse, kulturelt, som menneskene lægger for dagen. Og så skal vi lige passe lidt på med at kaste med sten. Det er trods alt ikke så længe siden, at kvinderne herhjemme fik ligestilling... Og i religionens navn er Kristendommen ikke et hak bedre end andre. Religionernes tekster (biblen, koranen, toraen etc) er et udtryk for den tid, de er skrevet i, så ro på med den fortolkning...

Troen på Guds eksistens kan jo netop ikke og skal ikke bevises. Kravet om beviser ligger i en kultursammenhæng, moderniteten. Men beviser beviser jo netop heller intet, de er kun provisoriske... Det er al naturvidenskabs lod:-)

Men den kulturelle åbenhed, der søges i skolen ved at lære om andre religioner, giver mulighed for at komme i dialog og det vel den eneste vej frem mod en bedre verden. Had og pegen fingre kommer der meget godt ud af;-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger Ullasdatter (Inaktiv) - 16/08-2012 13:54 16/08-2012 13:54
ipsen skrev :
hvordan kan de troende sige at alt der sker er guds vilje?
hvis nu at gud eksisterede, hvorfor er der så jordskælv, oversvømmelser, tørke, krig, pædofili, og meget andet.?
hvorfor bliver folk født som multi handikappet?
hvorfor dør folk i trafikken?
er det guds vilje???

Sjovt du spørger for netop det spørgsmål fik jeg forleden af en ateist og min fortolkning af min tro (asatroen som ikke er en monoteistisk religion ligesom kristendommen) er guderne ikke menneskeliggjorte i form af personlighed, kød og blod men nærmere andre navne for bestemte kræfter.

hvis der kommer naturkatastrofer så er det ikke noget vi er herre over, vi kan ikke bede skovbrænden om at vende om eller tsunami bølgen om at lægge sig, så for mig er der noget guddommeligt over det, noget overnaturligt om man vil for hvorfor vælger moder jord at det skal være så varmt så træerne futter af, eller at de tektoniske plader lige skulle skride lige der så der blev skabt en kæmpebølge? - jeg kender ikke svaret og får så at få det hele sat lidt i orden så bliver naturkræfterne i mit hoved kaldt ved de navne der nu har med dette at gøre i mytologien.

Jeg ved jo godt at det ikke er Thor der fiser af sted over himlen når det tordner, det gjorde man engang men tiderne ændre sig, man bliver klogere og troen bør derfor også opgraderes så den følger med tiden syntes jeg.

sorry for denne smøre men kunne ikke lade vær da du skrev "jeg er ateist og mener at alt tro er noget crap" jeg vil ikke give dig ret :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger KevinR - 16/08-2012 19:05 16/08-2012 19:05
#33 Koranen er da ikke mere kvinde undertrykkende end hvad det gamle testamente er,Der er forskel på Kultur og Religion.Og stor forskel på hvordan og af hvem Biblen og koranen tydes af,

Der er da en kristen gruppe (enda flere kristne grupper) der har religiøse ledere der bestemmer hvem kvinden må giftes med og kvinden må i princip ikke gå uden for hjemmet og hendes eneste pligt er at sørge for manden/hjemmet og føde børn,i disse samfund af den kristne tro har manden ofte flere koner.

Jeg er kun ligeså meget kristen som mange andre dansker dvs jeg fejrer julen,påske og andre højtider,men jeg siger ikke som kristen at alt er guds vilje.

men er du så en praktisk ateist eller en teoretisk ateist ?

#31 At være racist er jo et gammelt ord der ikke burde findes,da mennesket ikke har flere racer men vi er en og samme race,og vi er alle sammen fra afrika fra starten af.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger ipsen (Inaktiv) - 16/08-2012 19:16 16/08-2012 19:16
jeg vil ikke kommentere mere på dette emne herinde, for det er på et punkt vi aldrig bliver enige alligevel.

til alle jer der ikke deler min holdning: går på biblioteket og lån koranen, så får i nok et andet synspunkt

over and out. martin ipsen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 16/08-2012 19:35 16/08-2012 19:35

"At være racist er jo et gammelt ord der ikke burde findes,da mennesket ikke har flere racer men vi er en og samme race,og vi er alle sammen fra afrika fra starten af."

#36 Vi er alle samme art. Der er en taxtonomisk forskel.
Du kan desuden spore forskellige arts ophav i forskellige lokaliteter.
Altså eksempelvis har vi neandertaler i os som europæiske.
Hvor asiater ikke har dette.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger KevinR - 16/08-2012 21:36 16/08-2012 21:36
#38 Det mitokondrielle DNA har bevist at den moderne menneske race ikke har noget neandertaler i sig,eneste der binder os sammen med neandertalerne er et genotype i genet FOXP2 og det gen har betydelse for udvikling af sprog.

Der er forøvrigt fundet mange fund af neandertaler i det vestlige Asien,og hvis nu vi skulle have blandet os med neandertalerne fra vores udvandring fra afrika,hvorfor skulle asiaterne ikke gøre det samme,Da der er tale om samme race der udvandrede fra afrika.
Det forskerne lever på af beviser er noget dna fra denisova folket fundet i den oprindelige australske befolkning og asiatiske befolkning,her skulle det have sket i mellemøsten for 50-80.000 år siden

Intressant diskusion hvor ingen mennesker bliver enige,ikke engang videskabsfolk,og nye modbeviser og beviser for en blandning findes næsten hverdag

Og noget der også er intressant er at det moderne menneske deler 99% af vores genetiske dna matriale med chimpansen og gorillaen fra afrika.

Og Dna er meget svært at udvinde når det kommer over 100.000 år som 100% sikkert

Denne diskusion vil blive alt for lang til en akvarieside og desværre ret meget offtopic *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 16/08-2012 21:48 16/08-2012 21:48
Vi er heldigvis i ot :)
Men ja i vestlige Asien er der fundet skeletter.
Men urstammer indeholder ikke dna rester fra neandertaler.

Har du evt et link til den/de artikler?
For de seneste undersøgelser (kan bla. henvise til videnskabensverden P1 hvor i det bla er bragt i et program) jeg kender til.
Der har der netop været neandertaler i os vesterlændinge.

Ganske klart bevis - og faktisk fra dansk forskning hvis jeg husker korrekt :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger KevinR - 16/08-2012 21:52 16/08-2012 21:52
#40 Eksternt link http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/ny-menneskeart-fundet-i-...

Ellers er det bare at søge på denisova

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger Pennut (Inaktiv) - 16/08-2012 22:54 16/08-2012 22:54
#10 det jeg er modstander af, er at elever kan fritages for undervisning i den danske skole fordi det går i mod, det deres forældre tror på.

Vi fritager da heller ikke drengebørn for husgerning, selvom der findes familier, der ikke mener drenge behøver at kunne lave mad. :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger Vamze (Inaktiv) - 17/08-2012 01:38 17/08-2012 01:38
Indlægget er rettet 17/08-2012 01:38 17/08-2012 01:38 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

kheller skrev :
Når nu, du ikke kan bevise, at Gud eksisterer, kan du så bevise, at Gud IKKE eksisterer?

Fed måde at arguementere på.

Med denne argumentation kan alt eksistere og derfor har alt berettelse.

Kan du bevise at der ikke findes magi? Nisser? Trolde?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger KevinR - 17/08-2012 08:32 17/08-2012 08:32
#42 Der er vi fuldstændige enige :)

Men at forældre opfører sig på den måde har intet med religion at gøre,selvom vi er indprintet at det er religionens skyld.

Det er deres kultur og skikke der bliver forstærkede i et fremmed land,ligesom de danskere der bor i udlandet oftest er mere danske end os danskere der bor i Danmark.

Eneste gang jeg er enig i at en person med fremmed hærkomst skal smides ud af landet,er når denne begår kriminalitet mod et land der har taget dem under deres vinger i en flugt fra personens hjemland.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger kheller (Inaktiv) - 17/08-2012 10:55 17/08-2012 10:55
#43 Spot on! Det er netop både religionens og videnskabens lod. Der gives ikke noget bevis. Som Nietzsche skrev det: "Alt er tilbleven; der gives ingen evige kendsgerninger; ligesom der ingen absolutte sandheder gives"
Et videnskabeligt 'bevis' er en konstruktion, en provisorisk virkelighed, der kun har gyldighed i en socialt fortolkning. Ligesom religion. Ligesom magi, trolde og nisser. Det, vi i en social kontekst giver legitimitet ER sandt. Det er det Lars-Henrik Schmidt kalder for 'viljen til orden'.
Jeg tvivler på, at du kan give mig eet eksempel på en eviggyldig sandhed... og som altid har været gyldig... Men en omskrivning af Nietzsche kan man netop sige, at 'Alt er interpretation, der findes ingen evige kendsgerninger....'
Så kommer måske det simple argument med tyngdekræften: en sten har altid faldet nedad! - Jaja, men forståelsen af hvorfor, har så sandelig skiftet en hel del gange. Altså den meningstilskrivelse, vi mennesker giver en given begivenhed er en social konstruktion. En interpretation. så derfor HAR der eksisteret nisser og trolde og magi. For det har været den socialt helt legitime meningstilskrivelse til begivenheder.
Og derfor er det helt på sin plads at lære om andre religioner og kulturer. Der er intet missionerende i det, det er en forståelse af, at andre kan have en anden social kontekst, der giver en anden meningstilskrivelse og forklaring på det at være menneske. Og hvem i al verden kan stille sig til doms over det? Hvis vi skal kunne leve sammen ( og det er vi jo nok nødt til), så er det et vilkår, at vi er nødt til at interpretere den virkelighed, vi lever i og det bedste udgangspunkt for det er en åbenhed overfor andres meningstilskrivninger. For så kan vi forholde os til dem og de til vores...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger Villads (Inaktiv) - 17/08-2012 14:03 17/08-2012 14:03
"men er du så en praktisk ateist eller en teoretisk ateist ?"

Hvad er forskellen?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger KevinR - 17/08-2012 15:34 17/08-2012 15:34
Indlægget er rettet 17/08-2012 15:35 17/08-2012 15:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Praktisk ateisme praktisk eller pragmatisk ateisme, også kendt så apateisme,

Vil individer leve som var der ingen guder og forklare naturlige fænomener uden at ty til guddommeligheder. Eksistensen af guder benægtes ikke, men kan betegnes som unødvendige eller ubrugelige; guder bidrager i dette synspunkt hverken med mening til livet eller indflydelse på dagligdagen.
En form for praktisk ateisme med konsekvenser for det videnskabelige samfund er metodologisk naturalisme – den "stiltidende indførelse eller antagelse af filosofisk naturalisme inden for videnskabelig metode med eller uden fuld accept eller tro på det.

Praktisk ateisme kommer i forskellige former:

Udeblivelse af religiøs motivation – troen på at guder ikke motiverer moralsk handling, religiøs handling eller nogen anden form for handling,
Aktiv udelukkkelse af problemet om guder og religion i intellektuel stræben eller praktisk handling,
Ligegyldighed – udeblivelsen af nogen interesse for problemet om guder og religion, og
Uvidenhed om idéen om en guddom.

Teoretisk ateisme

Teoretisk ateisme fremsætter eksplicit argumenter mod eksistensen af guder og modsvarer typiske teistiske argumenter som det teleologiske gudsbevis eller Pascals væddemål. De teoretiske grunde til at forkaste eksistensen af guder antager forskellige psykologiske, sociologiske, metafysiske og epistemologiske former.

KILDE:Eksternt link http://da.wikipedia.org/wiki/Ateisme

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger Vamze (Inaktiv) - 17/08-2012 16:50 17/08-2012 16:50
kheller skrev :
Et videnskabeligt 'bevis' er en konstruktion, en provisorisk virkelighed, der kun har gyldighed i en socialt fortolkning. Ligesom religion. Ligesom magi, trolde og nisser. Det, vi i en social kontekst giver legitimitet ER sandt. ...

Jeg tvivler på, at du kan give mig eet eksempel på en eviggyldig sandhed... og som altid har været gyldig... Men en omskrivning af Nietzsche kan man netop sige, at 'Alt er interpretation, der findes ingen evige kendsgerninger....'

Jeg er enig i at vi skal lære om andre kulturer og religioner, det har en vigtig historiemæssig og kulturel kontekst.

Jeg er på den anden side uenig med dit videnskabsteoretiske standpunkt, men det havde du vel luret. Jeg tror på empiri. Jeg tror på det vi kan observere og bevise med videnskabelige observationer. Alt andet er ligegyldigt. Du kan ikke observere nisser fordi de ikke findes. Hvis de findes og du ikke kan observere dem, har de ingen indflydelse på vores liv og det er derfor fuldstændigt ligegyldigt om de eksisterer eller ej. Med andre ord om du tror på det eller ej. Det er irrelevant.

Argumentet med at forståelsen af tyngdekraften der har ændret sig vil jeg da gerne tage op. Javel, opfattelsen af tyngdekraften har ændret sig. Men den underliggende sandhed har altid været den samme. Da man holdt op med at tilskrive naturkræfter diverse guder og Newton lagde grundstenene til den vestlige civilisations videnskab, blev fænomener som for eksempel tyngdekraften undersøgt for hvad den var - uden for den sociale kontekst.

Jeg vil meget gerne høre hvorfor du mener at noget er sandt fordi det er socialt legitimt. - Jeg diskuterer for blive klogere, ikke for at "vinde".

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger kheller (Inaktiv) - 20/08-2012 11:45 20/08-2012 11:45
#48:
En af de store pointer ved naturvidenskabelig viden er netop at det er falsificerbart. Dvs. At den viden, som fremkommer ved empiriske forsøg altid kan flasificeres i det øjeblik vi opnår bedre viden. Dvs. viden er som sådan altid provisorisk eller midlertidig. Og dermed vores forståelse af verden. Det har som sådan ikke ændret sig med Newton, eller andre senere hen. At to legemer tiltrækker hinanden har i grunden den samme 'mytologiske' forklaringskraft, som at det er Guds vilje. Pointen er hvor man ser det fra. Er man religiøs og forstår verden fra en religiøs vinkel, så bliver argumentet at det er Guds indretning af verden, der får to legemer til at tiltrækkes; Er man ikke-religiøs vil argumentet være, at religion er en kulturel ting, der skal gøre det lettere for uvidende at forklare verden. Begge argumenter er valide, set fra den der udtaler det. Argumentet får kraft af den sociale kontekst. Hvis du er religiøs og fremsætter argumentet, vil de mennesker, du omgås give det kraft og du får 'ret'. I dag virker det som en selvfølgelighed, at forstå verden ud fra naturvidenskabelige argumenter. Men kun fordi, videnskaben har gået sin sejrsgang som forklaringsmodel, og derfor er blevet socialt doxa. 'Det kan ikke være anderledes'. Men det er stadig en social konstruktion, der giver mening til fænomener, det giver ikke sandheden.
Et andet videnskabsteoretisk argument er at netop empiri, jo ikke er værdifrit. Hele positivismestriden gjorde op med forestillingen om, at videnskaben er objektiv. Al forskning er resultat af fortolkninger af data og dermed et resultat af menneskelig bearbejdning.
Et helt andet problem, som videnskaben ikke kan svare på, er emergens. Hvordan noget opstår eller kommer til syne. Vi har næsten accepteret Big Bang-teorien, som ophav til vores univers, men det forklarer stadig ikke hvordan noget af det opstod. Naturvidenskabeligt er aktion = reaktion, så hvad er BB reaktionen på? Der må med nødvendighed have været noget før,men hvor kom det fra etc... Hvor kommer liv fra? Liv kan ikke reduceres til naturvidenskab, der mangler den faktor.
Det var ganske kort, men pointen er stadig, at kun ser det, vi kigger efter og kun forstår det, vi har lært at vi kan forstå. Resten er overtro, religiøst vanvid eller ikke-eksisterende. Viden er altså ikke 'sandhed', men mening, det forklarer verden og giver mulighed for at handle i den

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger kheller (Inaktiv) - 20/08-2012 11:47 20/08-2012 11:47
nå ja.. Og af samme årsag er det interessant at komme i dialog med andre kulturer, for de har en anden meningstilskrivning til verden og dens fænomener.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger Vamze (Inaktiv) - 20/08-2012 15:47 20/08-2012 15:47
Indlægget er rettet 20/08-2012 15:48 20/08-2012 15:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Gode pointer, men mht. Big Bang forklarer videnskaben ganske præcist hvorfor der ikke var noget "før" Big Bang.

Ved Big Bang blev både rum og tid skabt, ergo var der ingen tid som noget "før" Big Bang kunne eksistere i. Ej heller noget rum.

Der var ingen tid, derfor intet "før". Udover det har du jo ret mht. emergens. Hvordan kunne tid og rum blive skabt af en singularitet.

At den menneskelige hjerne har svært ved at forstå disse koncepter og derfor forklarer det med en skaber, kan jeg godt forstå og jeg har da sympati for holdningen. Men det ændrer ikke på hvordan tingene rent faktisk forholder sig. Videnskaben er en social konstruktion og der er teorier der er blevet modbevist, for at blive erstattet af nye "sandheder". Jeg er enig med dig i at videnskaben aldrig er helt objektiv, da vi jo er socialt betingede væsener. Desuden kun født med et begrænset antal sanser at observere verden med. Jeg tror dog stadig der er en underliggende sandhed, og dén er objektiv. At vi fortolker på den, kan vi ikke undgå, men det er søgen efter denne objektive sandhed, der gør videnskab til det det er.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger Ito-Frederiksen (Inaktiv) - 20/08-2012 15:52 20/08-2012 15:52
Har du en hjerne til at læse dette? Pas på det kan påvirke dit liv for altid!

Tag tid til at læse dette. Det er værd at læse. Tro mig :)

En samtale mellem en professor og en student (blev sidenhen en verdensberømt videnskabsmand).

Professor: Du er en kristen, er du ikke, søn?

Student: Jo, hr.

Professor: Så du tror på Gud?

Student: Absolut, hr.

Professor: Er Gud god?

Student: Selvfølgelig.

Professor: Er Gud almægtig?

Student: Ja.

Professor: Min bror døde af kræft, selv om han bad til Gud om at helbrede ham. De fleste af os ville forsøge at hjælpe andre, der er syge. Men ikke Gud. Hvordan er denne Gud så god? Hmm?

Studenten var tavs.

Professor: Du kan ikke svare, kan du? Lad os starte forfra, unge fyr. Er GUD god?

Professor: Er satan god?

Student: Nej.

Professor: Hvor kommer Satan kommer fra?

Student: Fra Gud.

Professor: Det er rigtigt. Sig mig søn, er der ondt i denne verden?

Professor: Det onde er overalt, er det ikke? Og Gud gjorde gør alting korrekt?

Professor: Så hvem skabte det onde?

Studenten svarede ikke.

Professor: Er der sygdom? Umoral? Had? Grimhed? Alle disse forfærdelige ting eksisterer i verden, gør de ikke?

Student: Ja, sir.

Professor: Så, hvem skabte det?

Studenten havde ikke noget svar.

Professor: Videnskaben siger, at du har 5 sanser du bruger til at identificere og observere verden omkring dig. Sig mig, søn, har du nogensinde set Gud?

Student: Nej, sir.

Professor: Fortæl os, hvis du nogensinde har hørt din Gud?

Student: Nej, sir.

Professor: Har du nogensinde følt din Gud, smagte din Gud, smelt din Gud? Har du nogensinde haft nogen sensorisk opfattelse af Gud for den sags skyld?

Student: Nej, sir. Jeg er bange at jeg ikke har.

Professor: Men du stadig tror på Ham?

Professor: Ifølge empirisk, målbar, påviseligt protokol, siger videnskaben, at din Gud ikke eksisterer. Hvad siger du til det, søn?

Student: Intet. Jeg har kun min tro.

Professor: Ja, tro. Og det er det problem videnskaben har.

Student: Professor, er der sådan en ting som varme?

Professor: Ja.

Student: Og er der sådan en ting som kulde?

Professor: Ja.

Student: Nej, sir. Det er der ikke.

Auditoriet blev meget stille ved denne vending i begivenhederne.

Student: Hr, du kan have masser af varme, endnu mere varme, overhedning, mega varme, hvid varme, lidt varme eller ingen varme. Men vi har ikke noget der er kaldet koldt. Vi kan ramme 458 grader under nul, der er ingen varme, men vi kan ikke gå længere ned. Der findes ikke sådan noget som kulde. Koldt er kun et ord vi bruger til at beskrive fravær af varme. Vi kan ikke måle kulde. Varme er energi. Kulde er ikke det modsatte af varme, hr, blot fraværet af det.

Der var helt stille i auditoriet.

Student: Hvad med mørke, professor? Er der sådan en ting som mørke?

Professor: Ja. Hvad er nat, hvis der ikke er mørke?

Student: Du er gal på den igen, hr. Mørket er fraværet af noget. Du kan have svagt lys, normal lys, lys, blinkende lys. Men hvis du ikke har lys hele tiden, har du intet, og det kaldes mørke, er det ikke? I virkeligheden findes mørke ikke. Hvis mørke findes, ville du være i stand til at gøre mørke mørkere, ville du ikke?

Professor: Så hvad er pointen, unge mand?

Student: Hr, min pointe er at dit filosofiske udgangspunkt er forkert.

Professor: Fejlagtig? Kan du forklare, hvordan?

Student: Hr, arbejder du på den forudsætning af dualitet. Du argumentere der er liv, og så er der er død, en god Gud og en dårlig Gud. Du ser begrebet om Gud som noget begrænset, noget vi kan måle. Hr. videnskaben kan ikke engang forklare en tanke. Det bruger elektricitet og magnetisme, men ingen aldrig set, endsige fuldt klarlagt en tanke endnu. For at se døden som det modsatte af livet er at være uvidende om det faktum, at døden ikke kan eksistere som en materiel ting.

Døden er ikke det modsatte af liv: bare fravær af det. Sig mig, Professor, du lærer dine elever, at de udviklede sig fra en abe?

Professor: Hvis du refererer til den naturlige evolutionær proces, ja, selvfølgelig gør jeg.

Student: Har du nogensinde set evolution med dine egne øjne, hr?

Professoren rystede på hovedet med et smil, begyndt at indse, hvor argumentet gik hen.

Student: Da ingen nogensinde har observeret processen med udviklingen på arbejdspladsen og ikke engang kan bevise, at denne proces er en løbende bestræbelse. Er det ikke din egen mening du underviser i, hr? Så er du ikke en videnskabsmand, men en præst!

Klassen var i oprør.

Student: Er der nogen i klassen, der nogensinde har set professorens hjerne?

Klassen brød ud i latter.

Student: Er der nogen her, der nogensinde har hørt professorens hjerne, følt den, rørt eller lugtet det? Ingen synes at have gjort det. Så, i henhold til de gældende regler for empirisk, målbart, påviseligt protokol, siger videnskaben, at du ikke har nogen hjerne, hr. Med al respekt, hr hvordan kan vi så stole på dine forelæsninger?

Auditoriet var tavst. Professoren stirrede på den studerende, hans ansigt uudgrundelig.

Professor: Jeg tror, du bliver nødt til at tage dem på tro, søn.

Student: Det er det hr ... Præcis! Forbindelsen mellem mand og Gud er TRO. Det er alt, der holder tingene levende og bevægende.

P.S.

Jeg tror du har nydt samtalen. Og hvis ja, vil du sikkert gerne at dine venner / kolleger også skal nyde den, vil du ikke?

Videresend dette for at øge deres viden ... eller tro.

For øvrigt var studenten ingen ringer end Einstein.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 20/08-2012 16:54 20/08-2012 16:54
Spændende emne der viser folks forskellige rummelighed.

Jeg mener at det er godt at lære om alle religioner og taler tit med mine børn om andre religioner.

Men må da undre mig over at denne tråd må køre her på sitet?
Der er før blevet låst tråde fordi der er blevet debatteret religion og at det har skilt vandene..

Så må jeg vist hellere få oprette nogen nye OT-indlæg om min måde at se religion på.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger kheller (Inaktiv) - 20/08-2012 17:11 20/08-2012 17:11
Men det er jo netop et paradox, at videnskaben kan påstå, at der opstod noget af intet ved BB. Det er emergens og det har jeg aldrig set noget videnskabeligt bevis for, tværtimod..

[citat= Jeg tror dog stadig der er en underliggende sandhed, og dén er objektiv. At vi fortolker på den, kan vi ikke undgå, men det er søgen efter denne objektive sandhed, der gør videnskab til det det er.

Det er jo netop det lille ord : tror, der er det afgørende. Intet er bevist eller med Nietzsche: "Nein, gerade Tatsachen gibt es nicht, nur Interpretationen" (Nachlass. Werke B. III, p, 903) På dansk: Nej, præcis kendsgerninger gives der ikke, kun interpretationer.
Så når du er overladt til at 'tro' på videnskabens forklaring på mening, så må du også acceptere, at der kan være andre forklaringer, der giver mening. Det, der giver mening er det, der gør os i stand til at håndtere verden i praksis, altså at gøre noget, se, høre, forstå og handle derefter. Og der kan en guddommelig eller overtroisk livsanskuelse gøre det samme.
Og ja da. Verden er indrettet, som den nu er. Men det ligger udenfor menneksets kapacitet at fatte. Ikke at mennesket er dumt, men for at forstå verden skal den 'oversættes' til begreber og billeder, som vi kan forstå. Dermed bliver den til et produkt af det sprog, den kultur og det socialt acceptable begrebsapparat, der er til rådighed. Det er en erkendelse, som har ligget siden Platon og især med Kant blev tydeligt. Og der er mig bekendt ingen, der endnu er kommet over den erkendelse.

#52: Sød historie. Og lige nøjagtig Einstein afviser nemlig på ingen måde, at der er en gud. Det er i hans verden slet ikke pointen med videnskaben;-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
MiaC (Slettet) - 20/08-2012 17:15 20/08-2012 17:15
#53 Tråden får lov at leve fordi tonen er god, og der ikke er noget mudderkast.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Bruger plesner - 20/08-2012 18:29 20/08-2012 18:29
#52: Din historie, som du tilskriver Einstein, er en vandrehistorie. Den nærmere baggrund for dette kan du læse på denne side, som tilfældigvis beskæftiger sig med, hvorvidt diverse historier er vandrehistorier eller ej:

Eksternt link http://www.snopes.com/religion/einstein.asp

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Bruger kheller (Inaktiv) - 20/08-2012 21:48 20/08-2012 21:48
#56 Det lyder også mest som en vandrehistorie, men det er stadig en sød historie med et par gode pointer ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger Kiki (Inaktiv) - 20/08-2012 22:18 20/08-2012 22:18
Den gang jeg gik i folkeskolen hed det da også religion. Et fag der oplyser elever om de forskellige religioner.

Basisviden om religioner og deres forskelle er da absolut nødvendig i en international verden. Og folkeskolen er jo et godt sted at starte med at lære den slags. Skræmmende nok er det jo den eneste uddannelse mange får i løbet af deres liv.

Børnene er jo nødt til både at lære at tage stilling, vise hensyn og forståelse for folk med andre traditioner og tro, og have viden om de forskelle der gør sig gældende.
Det er da meget sundt at vide noget om både forskelle og ligheder i de forskellige trosretninger. Især når vi nu rejser, handler og agerer over grænser.

Og ja det er dælme rasistisk, snæversynet og decideret lav intelligent at tage afstand fra oplysning om religion. Har vi ikke viden, kanvi ikke tage stilling til hvad vi finder rigtigt. Men kan godt se, at det selvfølgelig er bedre at lade sit barn være undtaget fra en ordentlig basisviden, slippe for muligheden for selv at danne sig holdninger og erfaringer og så ellers bare lade os sidde fast i de gode gamle dage. Håbløst.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
Bruger Vamze (Inaktiv) - 20/08-2012 23:17 20/08-2012 23:17
kheller skrev :

Så når du er overladt til at 'tro' på videnskabens forklaring på mening, så må du også acceptere, at der kan være andre forklaringer, der giver mening.

Ja. Dette er netop et af videnskabsteoriens hovedargumenter imod empiri som endegyldigt bevis. Empiri kræver at man tror på empiri. Man kan ikke bevise gyldigheden af empiri med empiri.

Det er jeg klar over, og jeg prøvede blot at gøre rede for hvad jeg sætter min lid til. Og den går til videnskaben, ikke Gud da jeg helt ærligt finder hele konceptet en lille smule latterligt. (Dette er ikke et angreb, men blot en beskrivelse af hvordan jeg helt ærligt har det med religion)

Dette er ikke ensbetydende med at jeg ikke anderkender vigtigheden af at lære om hvordan andre mennesker har valgt at leve deres liv og hvilken Gud de vælger at bede til.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
Bruger kheller (Inaktiv) - 21/08-2012 09:29 21/08-2012 09:29
Der hvor kæden hopper af for mange er når man sætter lighedstegn mellem kultur og en teologi-altså forestillingen om en Gud. Hvis man omvendt ser religion som et kulturfænomen, altså en social størrelse og forklaringsmodel, så giver det mere mening. Og så kan man begynde at sammenligne videnskaben med andre tolkninger af verden.
Og derfor er det meget typisk, at forklaringen på at man følger en naturvidenskabelig meningstilskrivning, som #59, bliver et spørgsmål om et individuelt, subjektivt valg. Det er en indskrivning i en bestemt kulturel socialitet, som man må gøre individuelt. (Det er absolut ikke for at nedgøre! Men det er bare lige præcist det, jeg sidder og skriver opgave om lige nu:-) Og dine udsagn passer perfekt i den tolkning..)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
Bruger ibjensen (Inaktiv) - 22/08-2012 20:23 22/08-2012 20:23
det her med religion er nu noget sjovt noget min datter som nu er stor havde en gang fået til opgave at interwieve en af sine forældre om vedkommens syn på religion,jeg fortalte min datter min ærlige mening hvor efter jeg blev kaldt til sammen tale på skolen,hvilket jeg var ret uforsrående over for da det jo var læren der havde givet min datter opgaven og jeg var så naiv at tro de ville høre min ærlige mening,det viste sig at det var langt fra tilfældet,efter en samtalen blev jeg bedt om ikke at sige til min datter at jeg synes det er noget opreklameret fis :) men sådan er der jo så meget .ps:min datter er både konfirmeret og gift idag og har åbenbart ikke taget skade af sin fars noget usædvanlige syn på religion :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #63
Bruger Thomasen (Inaktiv) - 23/08-2012 20:43 23/08-2012 20:43
Synes nu det er meget rart at min datter har mulighed for at vælge om hun skal til præst eller ej, Hun vil ikke, men når de andre er til præst i skoletiden har hun fri. Det gør mig lidt vred, de to ting skal blandes sammen, folkeskole og konfirmandundervisning.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #64
Bruger kheller (Inaktiv) - 23/08-2012 21:32 23/08-2012 21:32
Rettelse. Det er IKKE i skoletiden. Det ligger netop udenfor. Og derfor har hun fri i de timer.. Ligesom, når tysk og fransk ikke ligger samtidigt, så kan de have fri forskudt.
Så de to bliver lige præcist holdt adskilt. Jeg ville blive vred, hvis de børn, der ikke gik til præst skulle have anden undervisning i det tidsrum.
Og ja. Der er tale om undervisning, for kirken har trods alt en forestilling om, at man skal vide, hvad man går ind til, det skal være et oplyst valg at blive konfirmeret. Ikke noget man 'bare' gør. (At det så er ofte er tørt og gabende kedeligt - det er en anden sag) ;-) Og det er faktisk undervisning i den kristen tro og netop derfor ligger det udenfor skoleregi.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #65
Bruger Thomasen (Inaktiv) - 23/08-2012 22:22 23/08-2012 22:22
Hendes klassekammerater går til præst i skoletiden fra kl. 8 til 10.
Indtil 7. klasse har de altid mødt kl. 8. Så jo, jeg opfatter kl. 8-10 som skoletid. Der holder hun fri.
Tysk og fransk ligger i øvrigt samtidig i hendes klasse... :D
For hendes kl.-kammerater er det ikke et oplyst valg, men en syg slags tvang (de lyver jo, når de siger ja til præsten om, hvorvidt de tror på gud, den almægtige) fra forældre med devisen; "hvis du vil have gaver/fest, skal du også i kirken og konfirmeres" (og lyve). Tænk at voksne presser sine børn til så noget pjat, bare for at passe ind i gammeldags familietraditioner. Vor herre bevares!
Vi er af ens opfattelse, tror jeg, men lige konfirmandundervisning ligger altså i skoletiden fra 8-10 :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #66
Bruger Stephen (Inaktiv) - 24/08-2012 02:03 24/08-2012 02:03
Indlægget er rettet 24/08-2012 02:05 24/08-2012 02:05 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

At går til præst er en tradition vi skal forblive ved med at holde fast i. Traditioner giver fællesskab og samhold og fællesskab, skaber nationer. Det giver en fællesskab, hvor de som voksen kan snakke om dengang vi gik til præst. Og det er det vi glemmer i dagens Danmark at værne om de traditioner vi har, som skaber det fællesskab vi kender til eller som man siger samhængeskræften i et land.

Så da mit barn vil Konfigneres, skulle hun også går til præst. Og da jeg fortalte henden om, at det giver noget at tænke tilbage på og snakke med sine venner om (Om hvor kedligt det var) Ville hun gerne. Og i dag kan jeg jo se at dem som bare får gaverne og festen uden at går til præst, er bare helt ud for det fællesskab (lige omkring det, skal jeg bare sige) imellem dem som har gået til præst.

Og plus det lære også vores børn, at hvis du vil ha, skal du også yde, for at få. For jeg går ikke hen og bruger 10-15 kg på en fest og så gidder barnet ikke endgang at går til præst. Men her ved jeg godt at jeg træder nogle over tæerne, med den holdning. Men jeg kan nu ikke forstå at folk giver deres børn sådan en fest og den opmærsomhed det giver, uden det har noget at ha det i, fordi de ikke har gået til præst og derfor ikke er en rigtig konfigmant.

Men som jeg også ser det. Idag syndtes jeg det bliver mere vigtig at vi som etniske dansker holder fast i de traditioner vi har. Især når vores egen politiker og andet godt folk, som har meget tralvt med at nedbryde de danske værdiger vi har. Til fordele ja som i selv er inde på. For det er det der giver et fællesskab, et samhold.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #67
Bruger Thomasen (Inaktiv) - 24/08-2012 07:16 24/08-2012 07:16
Er barnet/familien ikke troende, kan jeg ikke se idéen med at hun skal konfirmeres.
Ser du dét at blive konfirmeret som en ydelse fra barnets side? En betaling til traditioner. Det er helt skævt, synes jeg.
Er man troende, kan jeg godt forstå man vil have sit barn konfirmeret.
Jeg har svært ved at forestille mig 12-13 årige have en følelse af større sammenhold i den tid de går til præst.
Jeg ved ikke hvordan politikerne er blandet ind i snakken... :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #68
Bruger Stephen (Inaktiv) - 24/08-2012 14:36 24/08-2012 14:36
Nææ Thomasen. Men hvorfor holder vi så jul og påskeferie. Hvorfor så holde fast i vores helligedage på arbejdespladsen :)

Det jeg ser som en ydelse fra barnes side af, er at de går til præst, selv om vi alle godt ved hvor kedligt det er :) ikke selve konfignationen. Konfigmationensfesten er en forærring (fest,gaverne) og den kan man ikke får uden at blive konfigmeret i kirken.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #69
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 24/08-2012 23:11 24/08-2012 23:11
Stephen jul og påske er sågar lagt på gamle hedenske tratitioner.
Allerede dengang var det nemmere at få folk til noget. Hvis de kendte det :)

Annoncører
Annoncører