Hedebølge i akvariet!

Postet under : Akvariesiden.dk - Karpefisk
Visninger : 2585

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
TheGoldfish (Slettet) - 19/08-2012 19:05 19/08-2012 19:05
Mine 2 guldfisk har det RIGTIG varmt tror jeg. Termometeret siger 28 grader og de er ikke så livlige som de burde være.

Jeg har derfor lagt en 2-liters sodavandsflaske i fryseren og plumper den i vandet, efter at jeg så at der var kortvarig positiv effekt ved at smide 3 isterninger i vandet, men det var jo en kort fornøjelse pga. den høje temperatur.

Flasken fungerer sikkert fint nok, men det er lidt svært at regulerer temperaturen præcist, når hvis man er på arbejde.

Så jeg vil gerne have et link til det modsatte af et varmelegme, hvis sådan et er opfundet? Kender nogle et sted der sælger elektroniske kølelegemer? :)

Guldklumperne takker på forhånd :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
TheGoldfish (Slettet) - 19/08-2012 19:15 19/08-2012 19:15
Tak for links :D
Ja altså den køler er godt nok pebret! Jeg tror lige jeg undersøger muligheden for sådan en overflade-vifte først. :D

Men det er da rimelig smart, men det kan være at det er billigere at købe et køleskab med glas-dør, hvis man har et par akvarier :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger brib - 19/08-2012 19:33 19/08-2012 19:33
De fleste akvariefisk tåler temp. op til 35. c. uden de store problemer .

Guldfisk kan også godt tåle at havebassinet kommer op på de varmegrader . Dermed ikke sagt at fiskene trives.

Største problem er at varmt vand ikke kan indeholde så meget ilt som koldt vand , så her er det vigtigt at få godt med bevægelse i vandoverfladen. Evt. ved brug af en luftpumpe eller et Powerhead.

Mine fisk i Akva- Rummet har 33.c lige nu, men de viser ingen tegn på ubehag udover de er lidt sløve.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 19/08-2012 19:34 19/08-2012 19:34
Der var en i en anden tråd- inden for de sidste dage - der havde lavet noget med en køler fra en kopimaskine tror jeg det var ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
TheGoldfish (Slettet) - 19/08-2012 20:43 19/08-2012 20:43
Det lyder smart og skal undersøges :D

Mine guldfisk gaber, så det kunne godt tyde på at ilten ikke er så god.
Jeg vil straks sætte pumpen til at skabe mere bevægelse i overfladen :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Meng (Inaktiv) - 19/08-2012 21:01 19/08-2012 21:01
Når det virkelig er varmt, er dette min fremgangsmåde... :D ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
TheGoldfish (Slettet) - 19/08-2012 21:18 19/08-2012 21:18
Haha virker det Meng? :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Meng (Inaktiv) - 19/08-2012 21:26 19/08-2012 21:26
Ja - overfladetemperaturen falder da...og min erfaring med fremgangsmåden er at temperaturen falder 1 grad C. pr. 2 timer indtil den når 28 C. Derefter står den stille...
Ventilatoren kan købes i Jem og Fix / Bauhaus / Jysk / Bilka osv. til en hund...Billigere og nemmere kan det vel ikke gøres... :D
Jeg har dog kun fundet det nødvendigt at placere ventilatoren dér 1 gang - ellers lader jeg blot låget stå åbent som på billedet ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Rasmusm (Inaktiv) - 19/08-2012 21:37 19/08-2012 21:37
Alt efter hvor stor baljen er, så kunne man jo skifte et par spande vand om dagen?
Nu er det jo ikke så tit vi har de 'luksus' problemer med varme her i Danmark :-)
Der sker ikke noget ved at skifte lidt vand om dagen. Tværtimod

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
TheGoldfish (Slettet) - 19/08-2012 22:29 19/08-2012 22:29
Har lige skiftet 2 spande vand = 20 liter.

Guldklumperne er en del mere aktive nu på trods af at det er deres faste-dag, og imorgen skulle der gerne være en flaske frossen vand i fryseren, som de kan hygge sig med, mens jeg er på arbejde, og så kan de jo evt. få skiftet 20 liter mere når jeg kommer hjem, hvis der er varmt :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger MajkenP (Inaktiv) - 20/08-2012 11:12 20/08-2012 11:12
Indlægget er rettet 20/08-2012 12:19 20/08-2012 12:19 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Mit akvarium siger 33 grader :/ tør ikke skifte noget af vandet ud med køligere vand, da jeg en gang har haft gjort det og at flere af mine guppy'er blev syge (forkølede). Og da man ikke kan købe medicin til akvariefisk mere er jeg snart nået dertil hvor jeg er ved at opgive at have akvarium :/
(Det er et 120 L akvarium)

OPDATE:
Første forsøg på at køle det ned.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Vamze (Inaktiv) - 20/08-2012 15:55 20/08-2012 15:55
Indlægget er rettet 20/08-2012 15:59 20/08-2012 15:59 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Alternativt, åben låget og så noget af vandet kan fordampe. Som #7 har sat sit setup op sørger viften for god fordampning fordi luftbevægelse over vand øger fordampningsraten.
Jo større åbning du kan få til overfladen i dit akvarie, jo mere effektiv fordampning.

Du kan også nøjes med at lave et almindeligt vandskift, 50% og erstatte vandet med lidt koldere vand fra hanen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Meng (Inaktiv) - 20/08-2012 19:47 20/08-2012 19:47
Gjorde idag i mit 350 liters som jeg plejer - som vist i #7 :)
Kom hjem fra arbejde kl. 17 - termometeret viste 31 grader i akvariet, satte blæseren hen til akvariet og åbnede låget.
Nu efter ca 2,5 - 3 timer viser temperaturen 28 grader - så cirkulation over overfladen er vejen frem - uanset hvordan man ønsker at gribe situationen an...Ved godt min løsning måske ikke er den pæneste - men det er så dag 3 i år det har været nødvendigt, og sikkert den sidste, så jeg vil ikke til at skære huller i amaturet til blæsere for de par dage om året..og det skal siges at mit akvarie står i en ekstrem varm stue. ;) ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 20/08-2012 20:32 20/08-2012 20:32
Meng skrev :

Som saltvandsakvarist er det enormt vigtigt at akvariet ikke bliver for varmt her om sommeren, da korallerne ikke kan holde til det.

Derfor har jeg altid en 12V PC blæser til at blæse hen over overfladen, dette har holdt akvariet på max. 29 grader her de sidste 4 dag med høj varme. Og det skal da lige tilføjes at der er pumper for ca 60 watt, 150 watt lys over et 180 L akvarium. Så metoden virker!

Fordampningen øges (og det er jo sådan set derfor princippet virker), men det er ikke mere end ca 1 liter vand om dagen.

Den med isterninger har altså ikke meget effekt, prøv at download regnearket herunder, der er en formel til udregning af hvor meget is der skal til for at sænke temperaturen. Så snart man kommer meget over 50-80 L akvarium skal der en del is til.

"Saltvandsregneark"
Eksternt link http://coralreef.dk/index.php?option=com_ionfiles&Itemid=79

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
TheGoldfish (Slettet) - 20/08-2012 21:28 20/08-2012 21:28
AndersGS skrev :
Meng skrev :

Som saltvandsakvarist er det enormt vigtigt at akvariet ikke bliver for varmt her om sommeren, da korallerne ikke kan holde til det.

Derfor har jeg altid en 12V PC blæser til at blæse hen over overfladen, dette har holdt akvariet på max. 29 grader her de sidste 4 dag med høj varme. Og det skal da lige tilføjes at der er pumper for ca 60 watt, 150 watt lys over et 180 L akvarium. Så metoden virker!

Fordampningen øges (og det er jo sådan set derfor princippet virker), men det er ikke mere end ca 1 liter vand om dagen.

Den med isterninger har altså ikke meget effekt, prøv at download regnearket herunder, der er en formel til udregning af hvor meget is der skal til for at sænke temperaturen. Så snart man kommer meget over 50-80 L akvarium skal der en del is til.

"Saltvandsregneark"
Eksternt link http://coralreef.dk/index.php?option=com_ionfiles&Itemid=79

Jeg tror også at jeg dropper isen fremover. Jeg kunne ikke se nogen forskel på termometeret, da jeg kom hjem. I stedet skiftede jeg 20 liter og Guldklumperne syntes at det var DEJLIGT at svømme igennem strømmen fra det kølige vandfald der opstår når man hælder vand i baljen :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Kiki (Inaktiv) - 20/08-2012 21:49 20/08-2012 21:49
Og så tilfører man jo også ekstra ilt til vandet vedvandskift.

Jeg har heldigvis ikke haft nogle problemer med mit. Temperaturen står påvand jeg har sat varmelegmet på og har påintet tidspunkt været over 26,3 grader.
Menvihar også vinduerne åbne døgnet rundt på denne årstid. Der er bare tuverihasper på. Ellers bliver her for varmt for kattene og det ville jo være synd.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger obel92 (Inaktiv) - 20/08-2012 21:56 20/08-2012 21:56
jeg havde samme problem med mit store akvarie. det hjalp at flytte det til et andet hjørne i stuen, jeg fandt ud af det var fordi det stod ved vinduet, og solen varmede vandet op når jeg var væk. og det kølede ikke nok ned om natten.

Annoncører
Annoncører