Led-junglen. Hvilke kan bruges til akvariet

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 10962

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Dusetagu (Inaktiv) - 16/09-2012 20:43 16/09-2012 20:43
Hey
Alt lys er efterhånden skiftet til LED herhjemme undtaget akvariet
Det er så blevet nu, men det er da en jungle uden lige
Der kan jo købes LED skinner masser af steder men mit problem er hvilke kan bruges i akvariet
De kommer jo til at sidde o et temmeligt fugtigt miljø

Så hvilke kan jeg bruge til mit akvariet, det er et malawi med kun en enkelt vallisneria
Vil gerne have noget der fremhæver farverne på fiskene og så en der kan lyse blåt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger kbrodersen (Inaktiv) - 16/09-2012 22:52 16/09-2012 22:52
Kontakt Vagn Eksternt link http://www.terrajova.eu/

Super service og vejledning og priserne er også ok

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 17/09-2012 09:37 17/09-2012 09:37
Indlægget er rettet 17/09-2012 09:39 17/09-2012 09:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Led-junglen, ja det er den helt rigtige overskrift.

Jeg har i et stykke tid overvejet at skifte til led over mit 250l. Der sidder 2 stk T8 27watt rør. De giver hver ca 2400 lumen.
Skal jeg have samme lysmængde, koster det kassen, og der er ikke sparet noget.
F.eks. disse: Eksternt link http://www.terrajova.eu/prislister/PRISLISTE%20FOR%20T5.pdf
Skal jeg have 4800 lumen skal jeg bruge 4 x 14w = ca kr. 1600,- og så bruger de endda 2w mere. Jeg har også set på lange strimler med led på, men igen skal man have den samme lysmængde/ lumen så kan jeg ikke se der er sparet ret meget, og man får aldrig investeringen tjent hjem.

Det er muligt jeg regner forkert, men er der så ikke nogen der kan komme med det rigtige regnestykke.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger dendro46 (Inaktiv) - 18/09-2012 13:19 18/09-2012 13:19
Ang. regnestykke: Dine T8 rør giver 2400 lumen. Javel, men hvor længe? Det er jo en kendt sag, at lysstofrør mister ca. halvdelen af deres lysstyrke på 1 år.
Hvis du skal beholde dine lumen i 11 år, som er levetiden på kavalitets-LED ved 12 timers brændetid pr. døgn (altså ikke LED-produkter fra diverse supermarkedskæder og møbelhuse), må du regne med, at du i den tid skal købe 10 ekstra lysstofrør.
Så nærmer vi os det punkt, hvor økonomien stemmer.
Iøvrigt trives akvarieplanter bedst konstant lys fremfor hvert år at få et "lyschok", når gamle rør, som trinvis har mistet lysstyrke, bliver skiftet ud med nye.
Mvh Vagn

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Vamze (Inaktiv) - 18/09-2012 14:57 18/09-2012 14:57
Husk også at dine lystofrør nok afgiver 2400 lumen, men afgiver dem i 360 grader. Hele vejen rundt. De lyser ligeså meget op i luften som ned i akvariet. LED lys lyser 120 grader ned af. Alt lys rammer dit akvarie.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 18/09-2012 15:04 18/09-2012 15:04
Der er masser af ulempe ved LED, hvis de skal nå ned med lyset til bunden i et traditionelt 50 cm højt akvarium, så skal der som minimum anvendes 3 watt dioder og disse skal sidde rimeligt tæt for at svare til et lysstofrør der lyser i hele længden og hvor lyset bl.a. reflekteres af akvariets ruder.
De fleste dioder har også så lille en spredning af lyset at strålen er ret smal, sætter man linser på vil strålen ganske vist spredes men det bevirker også ofte at lyset så ikke når til bunden.
En anden ting er at farverne på de forskellige dioder reflekteres i stor grad i vandoverfladen, hvilket bevirker et tab af lys.. og et blad eller flere for den sags skyld der gror til vandoverfladen kan nemt fange flere dioders lys, hvorved der intet lys kommer ned til væksterne under disse blade og så ser det helt forkert ud med sådan en kompakt orange eller for den sags skyld anden lysdiode farve direkte på bladene i overfladen...
Min konklusion er at til det traditionelle lidt større akvarium med de nævnte højder, der er basis-løsningerne helt uegnede.
og ja, jeg vil også mene at man skal se på lumen, hvilket hurtigt får prisen til at løbe op og dermed også gøre LED-løsningen uinteressant, både på den ene og anden måde, og strøm er der intet sparet af...
Det er korrekt hvis der anvendes T8, så bliver løsningen hurtigere interessant, da T8 rør bør skiftes hver 10´nde måned...
Det forholder sig anderledes med T5, der holder rørene 4-4,5 år så hvis levetiden for dioder er 11 år, skal der ca. 3 sæt T5 rør til for at matche... men rørene er også til at få for en pris på 60-80 kr. pr. stk. hvis man ser sig for med indkøb.
Så den står ikke på dioder her foreløbig, de er slet og ret for dyre og kvaliteten til det jeg skal bruge dem til er ikke god nok, forstået sådan at jeg taler lysets kvalitet og effekt, sammenholdt med prisen på en T5 løsning...
og det er ikke noget problem at skifte til nye rør uanset om man har Cryptocoryner eller andre planter, man skal bare tage sine forholdsregler og de evt. problemer der skulle kunne blive, er løst i løbet af 14 dage, vel at mærke hvis man gør det rigtigt, derefter har planterne vænnet sig til nyt lys...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 18/09-2012 15:07 18/09-2012 15:07
Der er noget der hedder reflektorer, gode højglans polerede reflektorer kan vende de næsten 50% der lyser den forkerte vej... så det er ikke et argument... men det er et problem at dioder lyser i vinkler på 60 grader og dermed taber pusten... eller de lyser i 20 grader eller mindre og er så kompakte i strålen at der skal rigtigt mange af dem til for at belyse bunden jævnt...
Så 120 graders led er ikke meget værd i de akvariehøjder jeg nævner herover.. de giver slet og ret ikke lys nok...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 18/09-2012 15:15 18/09-2012 15:15
Er man interesseret har jeg begjort en lille test, der kan ses her, den er selvfølgelig kun dækkende for det materiale jeg har haft i hænderne... men trods alt en vurdering af forholdet LED...
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/forum/Lys-og-Lys-teknik/1...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger dendro46 (Inaktiv) - 18/09-2012 17:00 18/09-2012 17:00
Den test, der henvises til her, er jo gjort med SMD-dioder, altså små enkeldioder, og det er da muligt, at de har en meget lille udstrålingsvinkel, hvilket også tydeligt fremgår af billederne. Hver diode virker nærmest som en lille spot, og det ser ikke naturligt ud.
Mine lyslister og T5 armaturer benytter sig af sammenhængende COB-diodermed en udstrålingsvinkel på 120 grader og ikke 20 eller 60, som det påstås.
Mvh Vagn

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 18/09-2012 17:35 18/09-2012 17:35
som nævnt er det kund det materiale jeg har haft i hænderne der er testet... jeg har ikke prøvet andre led-skinner og kan derfor ikke drage en sammenligning på det område, men jeg kan sammenligne med hvad disse tilfører og gør for planterne i forhold til f.eks. lysstofrør...

det er ikke kun spredningsvinklen der er interessant, for hvis effekten bag ikke er kraftig nok til at lyset når bunden ved en vinkel på 120 grader, så er det intet værd i den sammenhæng og så spiller når vi nu snakker planter, i særdeleshed den spektrale fordeling af lyset ind i mindst lige så høj grad... jeg har endnu ikke set en løsning bestående af en enkelt diode hvor der er tale om at den spektrale fordeling både er høj og bred nok til at være imponerende...
og jeg påstår ikke at de lyser i bestemte vinkler, jeg ved det kan ændres via linser, men det har så også indflydelse på ovennævnte...
Såvidt jeg ved så løber man også ind i kølingsproblemer med dioder hvis man anvender de kraftigste af dem, de jeg har testet skulle være på 1 watt, men det tvivler jeg nu meget på at de er...

De sammenhængende lyslister du nævner, hvor mange watt trækker de og hvor lange er listerne ....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger dendro46 (Inaktiv) - 18/09-2012 18:37 18/09-2012 18:37
Link: Eksternt link http://www.terrajova.eu/LED.html - klik på 24V lyslister på højre side..
Mvh Vagn

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 18/09-2012 20:23 18/09-2012 20:23
OK, lad os tag et helt konkret eksempel med udgangspunkt i mit det største akvarium for tiden, der er på 325 liter, ... det belyses med 4x54 T5 a 5000 lumen, altså ialt 20.000 lumen og et strømforbrug(hvis de ikke dæmpes i perioden) på 216 watt...
For at opnå samme belysning med de 24 V LED lyslister, som du henviser til på ovenstående side, så skal jeg anvende led listen på 17 watt, der nogenlunde har den længde akvariet har, som er 130 cm, led-listen er 120 cm, så det er ikke helt ilde, sådan en liste yder 1360 lumen, altså skal jeg for en erstatning for rørene anvende 20.000 lumen /1360 =14,70 eller hele lister ialt 15 stk...
Hver liste koster 356,25 kr. hvilket giver gange 15 ialt 5343,75 kr. for lyslister...
Hertil kommer så drivere der skal trække rørene dem skal der bruges 4 af hvis man vælger type 3A, til en pris på 225,- kr. pr. stk og x 4 ialt 900,- kr.
Summa summarum, ledlyslister 5343,75 kr.
................ drivere 900,- kr.
alt i alt .................. 6.243,75 kr.
En ret pæn investering for at få et tilsvarende lys vil jeg mene...
Hertil kommer så at hver lysliste har et strømforbrug på 17 watt og jf. ovenfor, skal der bruges 15 stk. hvilket giver 17 w x 15= 255 watt i forbrug og det er uden driverens forbrug som jeg også forventer har lidt forbrug, den regner vi ikke med for dybest set har en ballast også et mindre forbrug, så det lader vi gå lige op...
Men tidligere nævnt T5 4 rør a 54 watt ... forbrug... 216 watt
15 lyslister a 17 watt ................... forbrug... 255 watt
eller omregnet et forbrug på 39 watt mere pr. time

Så samlet vil strømforbruget på en belysningsdag på 10 timer blive på 390 watt pr. dag på en måned vil det give 11.700 watt eller 1,17 Kwh.
På årsbasis hvis vi regner et år til 365 dage 1,17 x 365= 427,05 Kwh..
da een Kwh ligger i omegnen af 2 kr. vil der blive tale om ca. det dobbelte i penge, altså 427 x 2 = 854,- kr. dyrere i strøm pr. år...
Da T5 rørene hvis vi sætter deres holdbarhed til det laveste, så er der tale om 4 år, men de kan nu sagtens klare den til planter i op til max 4,5 år.. men lad os bare holde os til 4 år...
så vil regnestykket i merforbrug se sådan ud 854 x 4 = 3.416 kr.
Det er beløbet der er sparet ved at anvende T5 løsningen i forhold til Led-løsningen, så selv om jeg skal forny 3x4 rør for at matche Diodernes holdbarhed, så vil der være tale om 12 rør, da rørene hvis man ser sig for kan fås til max. 80,- kr. pr. stk. men lad os for nemheds skyld bare sætte dem til 100,- kr. pr. stk.. så vil udgiften til rør være 1200,- kr.. så kan vi nå et resultat...
Merforbrug strøm Diode løsning .... 3.416 kr.
indkøb af 12 stk T5 54 watt rør ... 1.200 kr.
Difference ........................ 2.216 kr.

Så det er lige før der er plads i regnestykket til at købe yderligere 2x12 stk. T5 rør...
Så jeg kan ej heller se det økonomiske aspekt i at skifte til LED, i det mindste ikke endnu...
og så kan man sige at LED'ene er ikke testet og fundet OK til dyrkning af akvarieplanter med samme gode resultat som man opnår med lysstofrør. Så man investerer klart første gang i en vis usikkerhed, vil sælgeren af led-listerne tage dem retur hvis de ikke dur til formålet, så er der selvfølgelig ikke noget at spekulere på, så kan man roligt kaste sig ud i forsøget, men det kan også vise sig hvis man ikke har den mulighed, så har man sat 6.243,75 kr. til, til ingen verdens nytte, det vil jeg mene er et rimeligt dyrt eksperiment for folk med 325 liter akvarier...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger kbrodersen (Inaktiv) - 18/09-2012 21:21 18/09-2012 21:21
Jeg tror der er lidt om snakken hos jer begge. Jeg synes LED er en kanon ide til nanoakvarier hvor man måske har nogle mosser eller meget nemme planter. her er der lidt penge at spare - sepcielt hvis man ikke har lys til akvariet i forvejen. De store akvarier tror jeg heller ikke rigtig på og slet ikke hvis det så også er planteakvarier da LED er en smule usikkert hvad angår planter.

Jeg har købt et par LED Flood Lights ved Vagn og dem er jeg meget tilfreds med. Jeg har regnet lidt på det og på mine 54 l. akvarier kan det nogenlunde løbe rundt og er tjent hjem efter ca. 3-4 år. På mit 250 l. har jeg opgivet tanken - også selvom det kører med T8 rør.

LED er godt med omtanke og man kan spare penge hvis man bruger det med omtanke, men jeg synes ikke LED er svaret på alt når det kommer til akvariebelysning.

Bortset fra det må jeg igen rose Vagn for ualmindelig stor hjælpsomhed........Så overvejer man LED kan jeg klart anbefale at kontakte ham. (nej jeg får ikke penge eller andet for at lave reklame - jeg er bare tilfreds med det forløb jeg har haft)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger preben (Inaktiv) - 18/09-2012 22:00 18/09-2012 22:00
Indlægget er rettet 18/09-2012 22:03 18/09-2012 22:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger brib - 18/09-2012 22:12 18/09-2012 22:12
Jeg hører nok til de dovne , for jeg bruger LED skinner fra Lidl. Stk. pris kr. 129.- pr. skinne .

Hver skinne består af 4 stk led af 0.5 Watt - . Jeg har lagt 2 skinner på akvaiet ( 200.l ) altså er der et kæmpe elforbrug på hele 4 watt / timen. :-)

Fordelen ved disse skinner er at de kan seriekobles i det uendelige via medfølgende kabler. Ingen transformer eller lignende - bare sæt stikket i stikkontakten så kører det.

Planterne ser ud til at trives fint , men her skal det nævnes at jeg ikke har valgt specielt lyskrævende planter.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger HackZaw (Inaktiv) - 18/09-2012 23:42 18/09-2012 23:42
Indlægget er rettet 19/09-2012 00:52 19/09-2012 00:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#15 - Det ser godt nok også noget dunkelt ud... ikke lige den løsning jeg ville bruge. Og ja planter på folie er ikke særlig lyskrævende :D .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 19/09-2012 00:38 19/09-2012 00:38
Indlægget er rettet 19/09-2012 01:00 19/09-2012 01:00 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Man skal hvertfald tænke sig grundigt om... men jeg er enig i at det kan være en forbedring, måske endda en kæmpeforbedring at anvende noget fornuftigt til de helt små akvarier, f.eks. har jeg for en periode anvendt den segment opdelte led her i denne tråd http://www.akvariegoedning.dk/index.php/forum/Lys-og-Lys-teknik/18363-LED#18367
til erstatning for det halogenlys der er med til en Tropica AquaCube, som er decideret latterlig, man kan nærmest ikke engang dyrke en smule brøndkarse i det 20 watt halogen lys der er med til sådan en Cube og der kan led'ene gøre en stor forskel, men fra led'ene er ret koldt at se på ved de jeg der havde til en test og der vil jeg til enhver tid foretrække at der anvendes led med 2700 kelvin, hvilket gør akvariet langt varmere og indbydende at se på... jeg har kun det samme 8-segment og har ikke mulighed for nuværende at prøve med anden lysfarve... men lige den kombination og brug af led, kan være en god løsning...

Men der er også andre ting undervejs, og har været det nogle få år efterhånden, der har også været en kolossal udvikling i forbindelse med lys-afgivelse i forhold til strømforbrug, men det er ikke noget der ligger nede på de 10-20 watt for diodernes vedkommende men på 2 - 3 år har jeg set en udvikling fra det første forsøg med plasma-lys, hvor forbruget var på 1000 watt og idag kan man få noget tilsvarende der har et forbrug på 300 watt, det er også en reduktion på den korte tid der er til at tage og føle på.. faktisk er disse 300 watts lamper til salg allerede nu, har set dem enkelte steder til akvariebrug, men især gartneriet bliver de solgt til... det må jeg indrømme er noget lys jeg forventer en hel del af, de er bredspektrede i deres lys-afgivelse ligesom lysstofrør er, så der behøver man ikke spekulere over at skulle kombinere med andet lys eller lyskilder... og det har også en spektral fordeling af lyset, som nok er det jeg har set der kommer nærmest solen...

Her et par links først til YouTube søg selv flere der ligger mange ...

og et til reefbuilders http://reefbuilders.com/2009/05/11/aqua-illumination-plasma-lighting/
anvendt til planter er det pæren med nr. STA 40-02, der er interessant..

Et mere til YouTube...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger brib - 19/09-2012 12:48 19/09-2012 12:48
HackZaw skrev :
#15 - Det ser godt nok også noget dunkelt ud... ikke lige den løsning jeg ville bruge. Og ja planter på folie er ikke særlig lyskrævende :D .

Korrekt at folieplanter ikke er særligt lyskrævende :-)

Men jeg har da den undskyldning at akvariet først havde fået lidt vand i nogle få timer før billedet blev taget . Det er et nyopstillet akvarium og jeg er meget usikker på om gulvet kan holde , så derfor har jeg taget det meget stille og roligt med at hælde vand i akvariet. I dag kan jeg eftefylde og få planterne tilbage på plads.

Akvariet blev sat fast i væggen, og jeg satser på at det holder, ellers får vi da en ordentlig gulvvask i stueplan. Der står efterhånden 1000.l presset ind i det lille Akva-Rum på 1 sal.

Billedet snyder lidt , da blitsen på mit kamera åbenbart kun har en styrke , og det er styrke : Lys alt op og blænd alt incl. naboerne :-)

Annoncører
Annoncører