Easy-life Easycarbo?

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 3058

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Laine (Inaktiv) - 14/12-2012 16:25 14/12-2012 16:25
Har et akvarie på 350 l med følgende planter: ELEOCHARIS PARVULA, VALLISNERIA. LINDERNIA ROTUNDIF , ANUBIAS. Vandpest.. Bruger normalt Easy life profito til gødning. Skal jeg bruge easycarbo også? Er der ikke noget med at en af planterne dør af det? *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Multi (Inaktiv) - 14/12-2012 18:16 14/12-2012 18:16
Jeg har et 63 l planteakvarium som jeg kører med en kombination af Easy Life Carbo og Ullits Alt i Én gødning, som er rigtig god, da den indeholder både mikro- og makrogødning.
Gødede også engang med EasyCarbo og EasyProfito, men kombinationen nu er bedre. :)
Easy life carbo er jo en kulstofkilde, altså flydende Co2, så det er også temmelig nødvendigt, ja. Men der er flere nødvendigheder der spiller ind for at få et velkørende planteakvarium, så som lys og temperatur.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Laine (Inaktiv) - 14/12-2012 18:20 14/12-2012 18:20
Har et selskabsakvarie.. Jeg skal også have skiftet til USB gødningen du nævner.. Men tænker om jeg skal bruge det carbo. Om mit akvarie er for stort? Om mine planter kan tåle det :/ er total nybegynder med sådan noget..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Multi (Inaktiv) - 14/12-2012 18:43 14/12-2012 18:43
Alle starter jo et sted. :)

Alle planter bruger jo Co2 til fotosyntese, og akvarieplanter skal også bruge Co2. Da vi har vores akvarier i små, lukkede miljøer, må alle disse næringsstoffer og andre nødvendige forhold tilføjes og skabes kunstigt. Altså vha. gødning, Co2 og lys. Dine planter vil kun blive glade for at få noget Co2, og dit akvarie kan ikke blive for stort til at planterne kan få noget næring.

USB Alt I En-gødningen er rigtig god, da mange andre akvariegødninger har mangler, men USB Alt I En-gødningen dækker én meget godt ind. Så den og EasyCarbo er en rigtig fin kombination.

Lys er også meget vigtigt for planterne. Solens lysspektrum er ret rødt, så derfor kan planter bedst lide rødt lys, og det spiller ind på deres evne til at lave fotosyntese - altså at vokse og trives. Man plejer at forslå en kombination af lysstofrør med en farvekode på 827 og 865. De kan købes i akvariebutikker, byggemarkeder, på nettet og lignende. Det ene skaber rødt lys for planterne, og det andet hvidt for beskueren. Den farvekombination har jeg også, og det fungerer super.

Hvis du vil have dine planter til at sprudle og vokse ekstra meget, kan du også tilføje bundlagsgødning. Her har Ullits også nogle rigtig gode nogle: USB Bundlagsgødning. Det er små kugler/tabletter som du pladserer i bundlaget ved planternes rødder.

Hvis du vil vide mere kan du læse her : Eksternt link http://www.akvarieplanter.dk/
Og her : Eksternt link http://www.akvariegødning.dk/

Sidste side er dog i noget mere kombliceret sprog, så jeg ved ikke hvor begyndervenlig den er. Jeg måtte i hvert fald læse artiklerne igennem nogle gange før jeg forstod dem, da jeg startede med planteakvarier for et års tid siden. :)

Jeg håber at det var til en hjælp og ikke blev alt for indviklet. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Laine (Inaktiv) - 14/12-2012 18:46 14/12-2012 18:46
1000 tak for dit uddybende svar :) kan VALLISNERIA godt tåle easy life carbo?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Multi (Inaktiv) - 14/12-2012 18:49 14/12-2012 18:49
Det var så lidt. :)

Ja, vallisneria kan godt tåle Easy life carbo. Det vil jeg vove at påstå at alle akvarieplanter kan. En anden god begynderplante du kan overveje, er planter fra slægten Cryptocoryne. Der findes mange varianter af cryptocorynerne, Hammerslået cryptocoryne, Cryptocoryne wendtii osv.

Du kan prøve at se her for begynder-vejledning inden for planteakvarier : Eksternt link http://www.akvarieplanter.dk/ny-planteakvarist

Jeg håber at du får held med det. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Laine (Inaktiv) - 14/12-2012 19:00 14/12-2012 19:00
:D forresten.. Carbo skal i hver dag ikke?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger AnneH (Inaktiv) - 14/12-2012 19:18 14/12-2012 19:18
#7 Det er der lidt delte meninger om, så lige om lidt skriver nogle andre nok noget andet.

Ullits (tror jeg nok det var) anbefaler 2 dages EasyCarbo, 1 dags pause, 2 dages EasyCarbo, 1 dags pause, osv. Det er noget med at man skal være helt sikker på, at der ikke ophobes noget EasyCarbo i akvariet, for så forgifter det både planter og dyr. Jeg kører efter den model her.

Jeg kører også en kombi af USB-alt-i-én og EasyCarbo. Det virker fint for mig, og de fleste af mine planter trives fint.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Laine (Inaktiv) - 14/12-2012 19:20 14/12-2012 19:20
Okay :) men gødningen (usb) putter du i hver dag ikke?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Amiga (Inaktiv) - 14/12-2012 19:41 14/12-2012 19:41
Har lige et tillægsspørgsmål, kan man se vandets co2 indhold med en permanent tester når man bruger easycarbo?
Det vil,e jo være en smart måde at kunne styre det på

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger hamselv74 (Inaktiv) - 14/12-2012 20:15 14/12-2012 20:15
vil bare lige tilføje," husk lyset" for uden det,så hjælper det ikke meget.. :)
2 nye rør + easylife all in 1+easy carbo,så gror alt!!!!
#8 har kørt med easycarbo hver dag,i 6 måneder,og der er ikke nogle problemer *santa* *santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Multi (Inaktiv) - 14/12-2012 21:22 14/12-2012 21:22

Ja, Ullits forslår 2 dages EasyCarbo, 1 dags pause, 2 dages EasyCarbo, 1 dags pause, osv, hvilket også er smart at følge. :)

Men ja, som #11 skriver, så er det meget vigtigt at huske lyset, som jeg også har skrevet om tidligere, da det er et ligeså vigtigt led i fotosyntesen som alt det andet. Uden det kan planten ikke lave fotosyntese, og så får man ikke meget ud af at hælde al den gødning i vandet - altså ud over alger. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Laine (Inaktiv) - 14/12-2012 21:51 14/12-2012 21:51
Ja.. Gødningen skal i hver dag ikke? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 14/12-2012 22:31 14/12-2012 22:31
Glutaraldehyd er stærke sager og det er rent gift, og det er stadig stærke sager når det er reduceret i den koncentration som findes i Easycarbo, det opløser på sigt f.eks. gummi, anvender i kanylesprøjter, så vil i opleve at de bliver tærret op i gummi/siliconepakningen i sprøjten, det bliver slet og ret opløst især hvis man ikke skyller kanylesprøjten rigtigt godt efter at have anvendt den til Easycarbo...
Det eneste gode, kan man sige der er ved Easycarbo er at det også har en algereducerende effekt, alså er koncentrationen kraftig nok, så slår det alger ihjel... men f.eks. ganske alm. strøsukker er faktisk bedre til at tilføre kulstof til planterne, jeg har opnået betydelig bedre vækst hos planterne med sukker end jeg har med Easycarbo, men der er nogle plusser og minusser ved begge dele, ... en del planter kan ikke sammen med Easycarbo og de vil helt sikkert som minimum få en mindre og dårligere vækst, en plante som f.eks. Helanthium vesuvius, tidligere Echinodorus vesuvius, den sælges stadig under det navn, har skruede blade under normale forhold, sættes den i et akvarium hvor der tilføres Easycarbo, så bliver bladene ikke snoede, men er helt rette og lige, sættes samme plante tilbage i co2 beriget vand, så snor bladene sig igen... en plante som Heteranthera zosterifolia(stjerngræs), vil vise tegn på næringsmangler, får mindre og langt smallere blade og væksten sættes drastisk ned, bladene bliver vel ca. 1/3 så bredde som hvis den dyrkes med co2 tilførsel og så har den tendens til at blive gulligt/hvid i toppen... visse Vallisneria har været nævnt rundt om på nettet som værende planter der heller ikke bryder sig om Easycarbo, men hvordan de har doseret ved jeg ikke... der er løsningen ovenfor en klar vinder ved at holde en dags pause ind imellem doseringerne, er chancen for ophobning minimal især hvis man har jævnlige vandskift.
Easycarbo er ikke at sammenligne med co2, det har sine begrænsninger og det dur ikke til højt belyste akvarier, det begynder at bliver kriminelt omkring de ca. 0,7 watts lys pr. liter ... kommer man over grænsen så kan det få den stik modsatte effekt med at akvariet nærmest vælter i alger, høje Ph værdier, fordi Easycarbo ikke kan levere det fornødne kulstof til planterne, vil de istedet spalte bikarbonat, hvilket giver udfældning på bladene og ligeledes vil det være med til at tricke algerne, alger trives generelt bedst i alkalisk vand...

Med hensyn til sukkeret, så er problemet her at der skal en meget nøje beregning til for at det fungerer og får man tilført for meget, så vil det helt sikkert også kunne give et algeboom, men det er langt mere skånsomt overfor planterne og der vil ikke være nogle planter der udviser eller har tendens til at udvise symptomer på næringsmangler og sukker opløser så heller ikke gummi... men generelt er planterne langt mere tilfredse med alm. sukker fremfor Easycarbo...
og sukkeret har så heller ikke nogen algevirkning som Easycarbo har, men det er som nævnt i kraft af at det egenltig er giftigt og det står også klart at det påvirker visse planter kraftigt...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger boffer2233 (Inaktiv) - 19/08-2019 21:39 19/08-2019 21:39
USB_akvariegødning skrev :
Glutaraldehyd er stærke sager og det er rent gift, og det er stadig stærke sager når det er reduceret i den koncentration som findes i Easycarbo, det opløser på sigt f.eks. gummi, anvender i kanylesprøjter, så vil i opleve at de bliver tærret op i gummi/siliconepakningen i sprøjten, det bliver slet og ret opløst især hvis man ikke skyller kanylesprøjten rigtigt godt efter at have anvendt den til Easycarbo...
Det eneste gode, kan man sige der er ved Easycarbo er at det også har en algereducerende effekt, alså er koncentrationen kraftig nok, så slår det alger ihjel... men f.eks. ganske alm. strøsukker er faktisk bedre til at tilføre kulstof til planterne, jeg har opnået betydelig bedre vækst hos planterne med sukker end jeg har med Easycarbo, men der er nogle plusser og minusser ved begge dele, ... en del planter kan ikke sammen med Easycarbo og de vil helt sikkert som minimum få en mindre og dårligere vækst, en plante som f.eks. Helanthium vesuvius, tidligere Echinodorus vesuvius, den sælges stadig under det navn, har skruede blade under normale forhold, sættes den i et akvarium hvor der tilføres Easycarbo, så bliver bladene ikke snoede, men er helt rette og lige, sættes samme plante tilbage i co2 beriget vand, så snor bladene sig igen... en plante som Heteranthera zosterifolia(stjerngræs), vil vise tegn på næringsmangler, får mindre og langt smallere blade og væksten sættes drastisk ned, bladene bliver vel ca. 1/3 så bredde som hvis den dyrkes med co2 tilførsel og så har den tendens til at blive gulligt/hvid i toppen... visse Vallisneria har været nævnt rundt om på nettet som værende planter der heller ikke bryder sig om Easycarbo, men hvordan de har doseret ved jeg ikke... der er løsningen ovenfor en klar vinder ved at holde en dags pause ind imellem doseringerne, er chancen for ophobning minimal især hvis man har jævnlige vandskift.
Easycarbo er ikke at sammenligne med co2, det har sine begrænsninger og det dur ikke til højt belyste akvarier, det begynder at bliver kriminelt omkring de ca. 0,7 watts lys pr. liter ... kommer man over grænsen så kan det få den stik modsatte effekt med at akvariet nærmest vælter i alger, høje Ph værdier, fordi Easycarbo ikke kan levere det fornødne kulstof til planterne, vil de istedet spalte bikarbonat, hvilket giver udfældning på bladene og ligeledes vil det være med til at tricke algerne, alger trives generelt bedst i alkalisk vand...

Med hensyn til sukkeret, så er problemet her at der skal en meget nøje beregning til for at det fungerer og får man tilført for meget, så vil det helt sikkert også kunne give et algeboom, men det er langt mere skånsomt overfor planterne og der vil ikke være nogle planter der udviser eller har tendens til at udvise symptomer på næringsmangler og sukker opløser så heller ikke gummi... men generelt er planterne langt mere tilfredse med alm. sukker fremfor Easycarbo...
og sukkeret har så heller ikke nogen algevirkning som Easycarbo har, men det er som nævnt i kraft af at det egenltig er giftigt og det står også klart at det påvirker visse planter kraftigt...

Putter du ren sukker i akvariet? det første gang jeg har læst det. :O

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Basviola - 22/08-2019 13:03 22/08-2019 13:03
Det med sukker i akvariet gad jeg gerne høre noget mere om, står og overvejer at tilsætte Glutaraldehyd indtil jeg får råd til et rigtigt CO2 system...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Midtjyden - 22/08-2019 14:22 22/08-2019 14:22
basovila Det er også muligt at lave sin egen Hjemmebygget Co2 anlæg, med 2, 1½L flasker

her er en DIY video med det Eksternt link https://youtu.be/1JzvfHO31Ug

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Basviola - 22/08-2019 20:15 22/08-2019 20:15
tak, har prøvet det, gik ikbså gpdt takket takket være en kina nåleventil i absolut lorte kvalitet.

Annoncører
Annoncører