Sammenklappede finner Platyer efter pumpeskift.

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 1100

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger rudik (Inaktiv) - 27/11-2014 18:41 27/11-2014 18:41
Hej Folkens.
Igår var jeg ude at købe en lillespandpumpe til mit 64L akvarie hvor jeg har 5 platyer, 2 sugemaller og 7 pygmæ pansermaller + RCS rejer og en masse små platy yngel.
- Jeg skiftede over til spandfilter da filteret der fuldte med slugte mine rejer + yngel.

- Da jeg satte det igang, strømmede der en masse vidt ud i vandet fra filter materialet, jeg tænkte at det nok var uskadeligt men i dag lægger de alle nede langspunden med sammenkrøbne finner og meget af det nye yngel ligger dødt på bunden. :-(

- Har fortaget vandskifte i dag i panik, det skal siges i går under pumpeskiftet at de måske godt kan have fået sig et shock eller lignende, skal jeg bare give det tid?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 27/11-2014 19:02 27/11-2014 19:02
Det hvide der kommer ud af pumpen plejer ikke at skade fisk, hvis du skylder det næste gang, sker det ikke igen.
Du kan godt have givet dine fisk et chok ved et for stort vandskift eller brat temperatur skift.
Men umiddelbart kunne det lyde som om det er på grund af den nye pumpe.
Hvis du bare har sat en anden pumpe i kan reaktionen være på grund af nitrit og andet i vandet, hvordan har du gjort?
Har du fjernet den gamle pumpe eller kører den stadig sammen med den nye?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger rudik (Inaktiv) - 27/11-2014 19:25 27/11-2014 19:25
Hej tak for svaret Heidi. Jeg skiftede direkte over til spandpumpen, uden det gamle filter kørerende ved siden af, med eftertanke kan jeg godt se at det var dumt, men filteret er nu tørt og rengjort(Igår).
- Jeg puttede også lige Easy life - Filter medium i, ikke ret meget. Da jeg tænkte at det nok var godt til det nye filter.

Sammen med den nye spandpumpe skiftede jeg også ca. 1/3 af vanden, og da jeg så at de lå på bunden i dag , skiftede jeg det halve igen, for at komme af med evt. stoffer.

- Men jeg lagde mærke til at sugemallerne samt pygmæerne havde en mærkelig opførsel de strøj relativt tit op til overfladen og tog vand ind, især sugemallerne, det plejer de ikke at gøre, ihvertfald ikke så ofte.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 27/11-2014 19:40 27/11-2014 19:40
Det med sugemallerne, der svømmer op og snapper luft gang på gang er altid et tegn på at der er noget galt.
Skaden er jo sket, dit gamle filter kan ikke bidrage med noget godt til akvariet mere.
Du kan sagtens tilsætte mere filtermedium nu for at få gang i bakteriefloraen i din pumpe, du skal fodre absolut minimalt, jo mindre mad jo færre affaldsstoffer og jo mindre arbejde til den nye pumpe.
Luft hjælper ikke mod nitrit, men du kan evt. sætte en luftpumpe og en iltsten i akvariet, så der ikke også bliver iltfattigt.
Jeg kan desværre ikke komme med flere gode råd, andet end at folde hænderne og håbe på det bedste.
Du kan godt skifte 30 % vand igen i morgen, hvis dine fisk stadig ikke har det godt, tilsæt vand, der har samme temperatur som i akvariet, så dine fisk ikke bliver udsat for yderligere stress.
Held og lykke...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger rudik (Inaktiv) - 27/11-2014 20:00 27/11-2014 20:00
Indlægget er rettet 27/11-2014 20:01 27/11-2014 20:01 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Okay, nej og det var før at jeg tilførte filter starter midlet. , jeg tror der har været et eller andet i det nye filter materiale der ikke har været godt. :-(
- Jeg tror også mine små pygmæ basser lægger sig, de lægger ihvertfald på bunden og har det ikke ret godt, for at sige det mildt. - Kan man lave et midlertidigt nødakvarie i en vaskebalje med en luftpumpe til eller noget lignende, indtil det nye filter er kørt ind og det igen kører.
- Er godt nok noget nervøs for hvordan det næste døgns tid kommer til at gå for mine små venner. *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger rudik (Inaktiv) - 27/11-2014 20:13 27/11-2014 20:13
Kan nu også se at der er flere af rejerne der er gået sig en tur og de resterende søger op mod overfladen - Jeg håber at de klarer den. - Kan jeg bare lade kadeverne lægge på bunden til næste vandskifte der vel skal finde sted op et par dage. - kan også være heldig at rejerne søger ned igen og spiser det. Da det jo som sagt er rejer og yngel der lige pt lægger på bunden og er dødt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 27/11-2014 20:16 27/11-2014 20:16
Ja, det kan du godt, hvis der ikke er sæberester eller andet i baljen, men du kommer jo stadig til at mangle et filter, men er der et eller andet giftigt i vandet i akvariet, er problemet jo afhjulpet, sæt en luftpumpe og en iltsten ned til dem.
Overdæk baljen, så springer der ikke nogen fisk ud og du holder lidt på varmen, måske skal du også have varmelegene i baljen, afhængigt af, hvor varm der er i rummet.
Måske har der været et eller andet i det filtermateriale eller i selve pumpen, som de ikke har kunne tåle, så det er da værd at prøve.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger sølvi (Inaktiv) - 27/11-2014 20:46 27/11-2014 20:46
Var filteret brukt da du tok det i brug eller var det nytt?

Hvis du putter fiskene i en balje så kan du måske få fatt på noget filterguff fra en eller annen som har et indkørt kar så du kan få kickstartet ditt nye filter .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger rudik (Inaktiv) - 29/11-2014 15:45 29/11-2014 15:45
Opfølgning: Jeg fyldte noget easy life i samt en enkelt teskefuld havsalt opløst i lidt vand samt en liftsten der kunne stå og danne noget cirkulation ud over filteret. Ja efter at luftstenen er fjernet igen er der normalt liv i akvariet igen, platyerne er ved at komme sig og har bredt deres hale ud igen, 2 pygmæ pansermaller ud af 7 er overlevet, dog skal det siges at de 4 måske stadig lægger et sted og er levende og kommer sig men har kun fisket en død op og kan se to levende. en voksen platy døde samt noget nyt yngel og en håndfuld RCS rejer. Puha.
- filteret er op and running og jeg fortager ikke vandskifte før næste weekend.

Tak for inputs her inde. : ;)

Annoncører
Annoncører