Gødningskugler Vs. Bundlagsgødning

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 1584

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Flatliner (Inaktiv) - 23/03-2015 10:52 23/03-2015 10:52
Overskriften sagde næsten det hele.. også kun næsten!
Jeg har anlagt et akvarie, primært med sand, men også en slat aktivt bundlag i ca. 4 cm. højde i det ene hjørne.
Jeg skal her plante Cryptocoryner og en enkelt eller to anubias. Jeg har allerede vand i akvariet, men først nu slår det mig, at jeg mangler gødning. Jeg kan ikke skaffe gødningskugler i området, men ligger inde med bundlagsgødning..
Nu til spørgsmålet:
- Kan jeg tilsætte bundlagsgødningen i et akvarie der allerede står med vand?, og er gødningskugler bedre/værre end bundlagsgødning???
*blink* *blink*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 23/03-2015 11:00 23/03-2015 11:00
du har jo selv svaret på dit spørgsmål,
når der både er sand og vand i, er bundlagsgødning udelukket.
hvorfor sand ?
du ved godt at sand og anubias er ukompatibelt, ik..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Flatliner (Inaktiv) - 23/03-2015 11:09 23/03-2015 11:09
Lige netop derfor, har jeg aktivt bundlag (ECS substrat) under. Tænkte det var 'nok' til at lade planterne leve?
Besvare selv, syntes jeg ikke jeg gjorde, mere om der var en måde, hvorpå man kunne tilsætte det efter vandet. Evt. ved at prikke dybt hul i bundlaget, for så at hælde gødningen i igennem en tragt eller lign.
Bare hvis der var en kreativ sjæl der havde forsøgt sig frem med held, før i tiden ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger MSV - 23/03-2015 11:32 23/03-2015 11:32
For at anlægge bundlagsgødning, skal akvariet være tomt. Ellers bliver det opløst i vandet inden, du får lagt noget som helst over det. Måske du skulle bestille nogle gødningskugler over nettet i stedet? Så får du dem også leveret direkte til din dør (eller nærmeste posthus).
Husk, at når du planter anubias, så må du ikke begrave den tykke stængel, hvorfra bladene gror ud fra. Ellers dræber du planten. Og så elsker de skygge. Placeres de i direkte lys, vil de opleve næringsmangel, og derved bliver der dannet grobund for alger på planterne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
BettaEinstein (Slettet) - 23/03-2015 11:34 23/03-2015 11:34
aktivt bundlag skal være for sig selv. det står også på mange af poserne at det ikke skal blandes med andet bundlag.
hvis du vil have bundlagsgødning i så bliver du nødt til at tømme hele skidtet.
i mit hoved ville det aldrig blive ideelt med bundlagskugler i din løsning da du allerede har blandet bundlagstyper der ikke skal blandes og har planter der enten ikke vokser i bundlaget eller kan vokse uden stort forbrug af gødning.
mine cryptocoryner smeltede da de kom i aktivt bundlag. om det er sådan altid eller det bare var et enkeltstående tilfælde ved jeg ikke.

mit forslag ville være at bruge flydende gødning hver dag til dine cryptocoryner og droppe det andet.

i øvrigt så er det med at blande bundlagstyperne en dårlig idé da det neutraliserer det aktive bundlags effekt og så får du bare noget normalt bundlag som har kostet meget mere

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Flatliner (Inaktiv) - 23/03-2015 11:56 23/03-2015 11:56
Kanon. Tak for svarene. Lyder som om at mine begynderfejl er ved at bide mig i rø'en *doh*

For at gøre langt kort, er der primært fordi jeg skal have flyttet mit kribensispar, fra min selskabstank (Endnu en begynder fejl!).. I den anledning, ville jeg anlægge med sand, da de jo nyderat rode i dette.
Jeg vidste at planter og sand, ikke helt er så lykkelige sammen, og derfor tænkte jeg at det var en smart løsning. Bum bum bum... *uhh*
Meen så må jeg jo tænke lidt over hvordan jeg løser det problem. om jeg skal hive sandlaget op igen (skod arbejde), og så ligge sten istedet for??
Kan man Evt. bare ligge sten oven på sandet? (kun ½-1 cm sand) *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Michael87dk (Inaktiv) - 23/03-2015 16:48 23/03-2015 16:48
Indlægget er rettet 23/03-2015 16:50 23/03-2015 16:50 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det med at ligge sten oven på 1cm sand er en god idé så ligger den ikke så, den kan komme til og revne dit glas i bunden. Det med sandet er lige til, men tager lidt tid. Gør det i forbindelse med vandskift og sug så meget med op du nu kan så det rimelig hurtig væk og sviner ikke.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Andersen01 - 23/03-2015 23:27 23/03-2015 23:27
nu kan jeg jo se du er fra glostrup. og det er heldigvis ikke vildt langt væk fra værløse. Hvis man jo har bil eller kender en venlig sjæl der gider at køre. Så vil jeg tage et smut til bonnie i værløse og snakke med brian. han har helt sikkert nogle gødningskugler. ellers har jeg nogle jeg godt kan undvære hvis det endelig er...

Jeg har selv haft cryptocoryner i mit cichlide akvarie med sandbund og det virkede altså fint nok.. de fik nogle kugler stukket ned og lidt flydende gødning engang imellem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Flatliner (Inaktiv) - 24/03-2015 17:41 24/03-2015 17:41
Tak for de fine svar. Jeg må vidst bare op på cyklen, eller med et tog til en pusher.. MaxiZoo's udvalg er jo utroligt ringe, og utroligt dyrt.. *doh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger sølvi (Inaktiv) - 24/03-2015 21:51 24/03-2015 21:51
Hvad med å købe på nettet ? Jeg bruger en del gødselkuler og får dem på døren når jeg bestiller på internett.

Annoncører
Annoncører