Ny ting i vente.

Postet under : Cichlider - Vedligeholdelse - Gør det selv
Visninger : 1913

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Principia - 22/02-2016 08:02 22/02-2016 08:02
Jeg har gået og leget med ideen, et stykke tid, om at sadle lidt om. Jeg har i længere tid, holdt Cichlider, i forskellige afskygninger. Jeg har været lidt rundt om Tanganyika, haft en hel del Malawi, samt de sidste 12-15 år Victoria. Dog mest blandet Victoria, og Malawi akvarier.

Jeg er dog startet som de fleste, med et almindeligt selvskabsakvarium, som jeg har haft stor fornøjelse af. Jeg fik faktisk mit første rigtige akvarium ( Et gammel jernstæl, i rustfast stål, som var mægtigt påpulært i 70erne ) da jeg var 7 år gammel, og kun haft en reel pause, på 2,5 år siden da. Så jeg har været igennem alle faser. Både opgradering, hvor der kom flere akvarier ind rundt omkring. Samt nedgraderinger, hvor noget er gledet ud.
Jeg har også været selvbygger, hvor jeg har bygget akvarierne efter mål og formål, alt efter hvor de skulle stå.

Det korte og det lange er, at mit 430L, ikke var så pænt mere. Og det første akvarium som jeg købte fra nyt, for mere end 20 år siden, et 250L sort Akvastabil, står på lager i skuret, stort set ridsefrit. Og det har jeg længe syntes, er spild af resurser. Så beslutningen blev truffet, jeg nu vil have et selvskabsakvarium igen, med planter osv.
Jeg er så ikke typen som kaster mig helt hovedløst ud i projekter, men undersøger først hvad der kan lade sig gøre og tager et skridt af gangen, og så må det hellere tage lidt tid.

1. step. 430L solgt, fiskene afhentet, og aflivet, så eneste kørende akvarium er ny min datters 54L

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Principia - 22/02-2016 09:34 22/02-2016 09:34
På sigt er det hele gør det selv. Alfix baggrund, led lys osv.

Step 2.

Jeg har fundet ud af, at det ikke er uden problemer at være akvarist, nu om dage. Man skal jo have noget at stille akvariet på. Og det er svært.
Det der tilbydes fra producenterne, er lort syntes jeg. Man kan købe alt muligt udstyr man ikke havde den ringeste ide om man manglede, men at finde et anvendeligt skab er stort set umuligt.

Der er 2 ting at vælge mellem. Porsastel, og ikke særligt smart indrettede skabe, af spåndplade, som ikke tåler vand.

Det gamle 430L akvarium, stod på et gammelt Effectline bord, som kunne minde om en møbelskænk. Det var måske ikke helt optimalt, men det kunne rumme en masse ting ( også ting man havde glem man havde )
Og sådanne praktiske møbler findes bare ikke mere. Jeg havde 2 skabe og 3 skuffer i det gamle bord. Det der kommer tættest på i dag, er en 4 kantet kasse med et par låger, som er godt betalt, og samtidig et kun måske brugbart kompromis.

Jeg skulle derfor i tænkeboks, for at finde en løsning på det problem. Der har jeg været gennem flere faser og løsningsmodeller.
Den første tanke var at købe sig ud af problemet på en eller anden måde. Det ville være det nemmeste.
Jeg har derfor brugt tid på nettet, hos de forskellige akvarieforhandlere, som ikke har noget at byde på.
Derefter er der søgt i DBA, efter noget som kunne bruges. Både akvariesæt, akvarieborde, skænke og kommoder.
Og efter at have brugt tid på at se et par skænke, som passede på mål, men var mere håndværkertilbud til prisen, end hvad godt var, droppede jeg DBA.
Næste var så møbelhuse. De har ikke noget som passer. Derefter de som sælger køkkenelementer. Der var nogle løsningsmodeller kan med ikke så meget arbejde kunne, lave til et næsten hvilket som helst akvarium.
Men min mavefornemmelse sagde mig, at det ville være lidt omkosningsfuldt, i forhold til kompromis.
Der efter møbelbutikker part 2. Hvad koster det at få syet et bord som man vil have det. Der er flere som tager opgaven. Der er også flere producenter som gerne vil lave det. Og der er firmaer som roder med sådan noget. Men det koster også, så når man får prisen, er man klar til akutindlæggelse, på den lokale hjerteafdeling.
Møbelbutikker part 3. Rundt at se hvordan producenterne samler deres, og så lave skidtet selv. Det var i hvert fald den løsning jeg kom frem til.

Designfase. Jeg har så siddet og leget lidt med blyanter, for at finde ud af hvad der ville virke for mig. Jeg har bygget borde og møbler før, så overfræser og skruemaskiner er ikke helt ubekendt.

Den løsning jeg er endt på, er en jernramme, som bliver malet sort, så den passer til akvariet. Der er hæftet lidt montage lasker i så, så alt træ bliver monteret fra indersiden, således at der ikke bliver nogen synlige skruer. Af træ bliver brugt MDF, som bliver beklædt på yderside, med melamin, så det passer til øvrigt inventar, indvendig bliver det sort.
Skuffer kommer til at køre i gammeldags notgang, og låger ???? Jeg skal finde nogle hængsler som passer.

Der er lidt tanker ang. anvendelighed, og se højde. 2 skabe og tog skuffer. længde 100 x bredde 50 x højde 88 cm.

Jernrammen er 30x30x2 koldvalset profilrør, som er tig-svejset for at minimere størrelsen på svejsningerne. Så er det nemmere at montere op efterfølgende. Rammen er lavet, slebet, og klar til at blive malet.

Der vil komme lidt billeder hen af vejen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KimJ - 22/02-2016 11:23 22/02-2016 11:23
Hvorfor laver du ikke et komplet kabinet, nu du har hevet proppen af? Et heldækkende kabinet vil jo give dig mange flere muligheder når du skal vælge hvilket lys du vil have over baljen.

Jeg har selv lavet 2 kabinetter baseret på hhv. Stål og aluminiumsborde, og det er egentlig ret simpelt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Principia - 22/02-2016 13:52 22/02-2016 13:52
Der er to ting i det. jeg vil gerne beholde det originale armatur. Både af hensyn til udseende, og brugervenlighed. Samt skal der stå noget oven på igen. Min datters dumme fjerbold. Ok det kan man så konstruere sig ud af, så vi holder os til nummer et. Jeg vil gerne beholde det originale armatur. :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Sponsor Michael B - 22/02-2016 14:51 22/02-2016 14:51
Jeg har med god funktionalitet, og skjult samtidigt, monteret låger med magneter istedet for hængsler.

Skær lågen efter hullet, monter greb. Magneter er de bedste fra jem&fix, bruger en magnet i hvert hjørne.

Da magneter fra jem&fix er så billige bør du nok påregne at købe nogle bedre skruer, desværre er det et af de steder ALLE butikker sparer, og det irriterer mig en kende ;-)
Det giver alt for mange frustrationer at prøve at skrue en skrue i, der er blød som smør.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Principia - 22/02-2016 16:37 22/02-2016 16:37
nr 5. Jeg tror jeg går efter den slags hængseler, som sidder i køkkenskabe. Så er det bare at åbne og lukke, som en almindelig låge.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger malthemulti (Inaktiv) - 22/02-2016 17:17 22/02-2016 17:17
#5 #6
fordele og ulemper ved begge dele
med magneter kan du fjerne lågen helt.
så er den ikke i vejen
med hængsler kan du lave lækkert og hurtigt åbne luk softclose osv
men lågen er måske i vejen
tænk ihvert fald over højre venstre top bund montering af hængsler
måske en compi
en låge/dør venstre hængt -låge i midt magnet-låge højre hængt
eller noget
du kan lege på flere køkken firmaers hjemmesider med 3d programmer

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Principia - 22/02-2016 17:32 22/02-2016 17:32
Jeg har en ide om at lågerne kommer til at åbne til hver side. Som på en almindelig skænk. Jeg har ikke nogen ambitioner om at skulle have noget videre teknik i skabene, da de skal bruges som opbevaring til alt muligt andet.
7. Det kunne være jeg skulle prøve en 3 d ting. Det er jeg ikke faldet over når jeg har søgt. Har du en side eller et firma som kører med det.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger malthemulti (Inaktiv) - 22/02-2016 20:09 22/02-2016 20:09

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Principia - 23/02-2016 07:35 23/02-2016 07:35
9. Tak.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger ThomasBallerup - 23/02-2016 12:18 23/02-2016 12:18
jeg vil helt klart anbefale SketchUp
det er gratis og ultra let at bruge, efter bare få timer køre det bare
og du kan tegne alt du kan drømme.
Se evt i starten af denne tråd
Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1607143
hvor jeg viser hvordan mine ideer, blev til tegninger og til virkelighed,
aldrig har hjemmebyg været så let og så hurtigt udført,
når ALT er gennemtænkt og tegnet INDEN man bygger.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Principia - 23/02-2016 17:58 23/02-2016 17:58
12. Takker. Men tro mig der ligger mange tanker bag, og jeg ved så nogen lunde hvad jeg vil have og hvor det skal hen. Jeg har dog en lille option for ændringer under vejs, hvis jeg finder bedre løsninger, eller bare mere brugervenlige. Jeg har fundet mine beslag til lågerne i Bauhause i dag, så den del er der kommet styr på.

Overordnet set har jeg også styr på lys. Men svinger lidt mellem to produkter, så skal til Vallensbæk og tale med Martin, og kigge med fingrene.

Jeg har også en ide om hvor jeg vil hen med interiør, i akvariet. Og mine tanker går på at lave dekorationen så den fylder mindst muligt. MHT Fisk går jeg i en meget blandet retning, og hvad der reelt sker, kommer lidt an på hvad jeg kan få nallerne i. Men jagten er en del af spændingen ved hobbyen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Principia - 23/04-2016 09:40 23/04-2016 09:40
Nu sker der lidt igen.

Jeg har fået lavet stålrammen til bordet. Den er svejset og malet. Så skal jeg til at lege snedker, så jeg kan lave skuffer og skabe.

I dag tager jeg mit gamle armatur med på job, så jeg kan skille det ad, og bygge om så der bliver plads til LED. Valget falder på akvastabils move lys, da det er nemt at gå til, og fleksibelt at have med at gøre. Der bliver svejset nye alu-plader i armaturet, og selve luset bliver monteret i glideskinner, således at jeg kan flytte det hen hvor jeg vil, oden at være afhængig af fast opsætning / montering.

Jeg tager kamera med, og regner med at smide nogle billeder op i løbet af næste weekend.

Nu ud og lege med alu et par timer. god dag til jer.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger ThomasBallerup - 24/04-2016 00:47 24/04-2016 00:47
fedt du kommer vidre, dvs du har fundet det rigtige led lys
men hvad med lysstyringen ?
hvilke funktioner ønsker du ?
hvor mange kanaler ?
vil du kunne finjustere farve balancen ?
hvad skal det kunne i det daglige ?

Jeg har set ret mange typer løsninger på dette:

nogle kræver feks PC og software til opsætning
tilgengæl kan man også ultra mange ting, hvis man ellers lige læser en masse brugsanvisning,
og tester grundigt, og ændre på opsætningen over nogle dage, til at det endeligt går som man ønsker.

Til de mere simple, der nærmest bare er en elektronisk variabel on/off med dag og nat.

Eller det helt tossede, bare en 12V strømforsyning, og et mekanisk on/off ur til 30 kr.
Det virker da..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Principia - 26/04-2016 18:17 26/04-2016 18:17
Jeg tror de ligger på 6500K forrest, 4000K bagerst. Jeg er ikke den store teknik nørd, men mere den lavpraktiske type. Det bliver 2 tænd sluk ure. Lyset er jo mere eller mindre for at de kommende planter ikke skal gå ud.
Der hvor min tvivl ligger er om jag skal konventere til JMB. De virker meget tiltagene, når jeg læser om dem. Men jeg tror jeg skal se med fingrene, og så tage beslutningen på dagen.
MartinCC plejer at være rimelig tålerent, når man render og roder i hans akvarier for at finde ud af hvad man vil.

Det næste er så at den ene endegavl, knækkede, da jeg skilte armaturet ad. Det er lidt nederen. Skal se om jeg kan få en ny, ellers må jeg lime en alu plade på bagsiden.

Ud over det er det lidt bæ at svejse i eloxeret aluminium. Jeg tror ikke de ar almindeligt malet, for det var ikke sådan lige til at få af, hvor man skulle grille skidtet. Det blev nærmere gnubbet længere ind i pladen. Men pyt det lukkedes og det sidder sammen, og falder ikke fra hinanden på denne side af det nye århundrede.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Principia - 27/04-2016 19:54 27/04-2016 19:54
Ny plan part 2. Jeg kan mærke at det er frygtelig irriterende, at den gavl knækkede. Så det ender nok med jeg krøller en plade, og laver en lampe selv.
Jeg smider billeder op søndag. Af armaturet og rammen til bordet.
Det er mere så i kan få en ide om projektet.

Det er nogle af de små udfordringer man kommer ud for. Men på den anden side, bliver det lidt mere hjemmegjort.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Skovhugger - 28/04-2016 09:32 28/04-2016 09:32
Hvad er det for et armatur? Man kan få en del reservedele til Akvastabil, også de ældre!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Skovhugger - 28/04-2016 09:34 28/04-2016 09:34

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Principia - 28/04-2016 17:48 28/04-2016 17:48
18+19 takker. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger scn - 28/04-2016 17:53 28/04-2016 17:53
Der står det er til:
"Reservedele til de gamle modeller af Akva-Stabil lamper.
Den model med de sorte plastikendegavle."
Eksternt link http://www.akvarieforretningen.dk/group.asp?group=92

Men det burde da være muligt at finde reservedele til nye lamper også.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Skovhugger - 30/04-2016 06:39 30/04-2016 06:39
Som feks disse? Det er i hvert fald til en nyere model ;)
Eksternt link http://www.akvarieforretningen.dk/group.asp?group=88

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Principia - 01/05-2016 14:48 01/05-2016 14:48
Lidt billeder

Rammen til bordet

Lampe

Lampe adskilt.

Lampe savet i stykker

Lampe svejst og samlet

Som i kan se på sidste billede, er det lavet lidt primitivt, hvor gardinstængerne kører i et klemprofil. Det har to årsager. Den første er mangel på små skruer. Den næste er så at det er begrænset hvor meget man skal flytte sine lyskilde, når man har sat dem hvor man vil have dem. Man giver dem bare et lille tryk på hver side at gardinstangen, og de sidder fast.

Men jeg tror jeg laver en kampekasse selv, så jeg slipper for plastik, samt en masse huller jeg ikke skal bruge. Og for at komme jer i forkøbet, er det lavet så ledninger kan trækkes bag om pladen, og side i spænd, for man ikke skal bøvle med at de ligger og roder i vandoverfladen.

Men nu må jeg lige se hvad det bliver til.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Principia - 18/07-2016 07:19 18/07-2016 07:19
Nu kommer der til at ske lidt igen. Rammen bliver hentet hjem efter maling. Så er det i gang med at forvandle den til en akvarieskænk.
Rammen er malet sort, og bliver synlig. Træ bliver lagt ind mellem profilerne.
Der kommer lidt billeder på et tidspunkt. Samt påregner jeg at nå så langt at selve akvariet, snart bliver hentet op, så jeg kan komme i gang med at gøre det klart til dets nye beboere.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Principia - 21/07-2016 13:18 21/07-2016 13:18
Så sker der lidt igen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Kong K - 23/07-2016 09:29 23/07-2016 09:29
Hvordan har du fastgjort træpladerne på rammen?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger scn - 23/07-2016 09:34 23/07-2016 09:34
Hvis du kigger godt efter kan du se små stålplader med hullertil skruer der er svejst på rammen. Se eks. det sidste billede øverst til højre

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Principia - 23/07-2016 10:36 23/07-2016 10:36
27 (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Blak - 23/07-2016 11:03 23/07-2016 11:03
Har du selv lagt melamin på pladerne og hvor køber du det?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Principia - 23/07-2016 12:44 23/07-2016 12:44
29. Det er sådan noget folie halløj. Og Bauhause

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Principia - 21/10-2016 09:00 21/10-2016 09:00
Så sker der lidt igen. Næste step, få gravet akvariet frem.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Principia - 14/04-2017 10:15 14/04-2017 10:15
Jeg har fundet ud af, at renoveringen af det gamle armatur ikke var den rigtige løsning for mig. Så der vil blive bygget et nyt fra bunden. Der kommer biller på et tidspunkt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Principia - 16/04-2017 14:01 16/04-2017 14:01
Heyy. Så fik jeg gravet akvariet frem. Så langt så godt. Så skal de "bare" gøres rent, og testes om det stadig er tæt. Men umiddelbart tror jeg ikke det er utæt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger Principia - 17/04-2017 09:36 17/04-2017 09:36
Indlægget er rettet 17/04-2017 10:15 17/04-2017 10:15 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Akvariet er rengjort, og i den forbindelse, stak jeg det en fugning for at være sikker. Så skal de bare testes, for utætheder.

Næste step er så lampen. Jeg må indrømme at jeg er gået en anelse i stå, da jeg ikke rigtigt kan komme videre, før indkøb.

En ting der slår mig, er når man prøver at finde inspiration, i litteraturen, er det de gamle bøger som er bedst. En af de bedste jeg har er Politikkens Akvariebog fra 1978, eller der omkring. Jeg har da også den nyeste, men jeg finder den ikke nær så god. Og en ting som kan undre endnu mere, er at den nye ikke er fuldt med tiden. Der er kommet meget ny teknik, som slet ikke er beskrevet, og indholdet er faktisk lettere forældet i en ny bog.

Jeg har så lidt mere i biblioteket, og det gør sig faktisk gældende generelt. De nye bøger har en masse flotte billeder, og et flot layout, men er faktisk ikke så informative som de gamle. De som kender bøgerne vil sikkert give mig ret i, man læser et langt afsnit, som faktisk ikke er særligt informativt.

Men de gamle bøger til gengæld, er fulde af lavpraktiske løsninger, som ikke koster alverden at lave, Selvom det er neandertaler teknologi, er der faktisk nogle back to basic modeller man kan forholde sig til, fra en tid hvor det var lidt mere besværligt at være akvarist, fordi man skulle lave det meste selv. Både akvaruim og lampe osv...... Samt er der en masse om behandling af trærødder, også dem man selv finder i moser osv..

Nå men det korte og det lange, er at det er farligt at kede sig, for så kommer der en masse tanker om, hvordan man kan køre lavpraktisk, men selvfølgelig med moderne strømbesparende teknik.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger Principia - 26/04-2017 19:26 26/04-2017 19:26
Nu har jeg fået pakket akvariet ind i plastikfolie, på de ruder som skulle blændes. Samt har jeg fået købt LED skinner med div.... Valget var simpelt. Søren fra Outligth, havde for det første, en fleksibilitet, så jeg kunne hente det om søndagen. Det giver en god mulighed for at opmåle, og skræddersy lampen.
Det næste er hans tålmodighedhed til at fremføre produkterne, i endnu ikke særlig gunstige formål til lejligheden omgivelser. Det eneste irriterende, er betalings mulighederne. men pyt det blev klaret kontant i porten. Savner dog kortbetaling.
Om det er et godt køb på sigt, vil tiden vise, men han har et produkt, som virker billigt til pengene.
Selve lampekassen bliver syet fredag, så det kommer billeder op i løbet af næste uge, så i kan se min løsning. men jeg har tænkt over det, og er ikke gået væk fra mine gardinstænger som ophæng, da jeg finder det formålstjenesteligt, at kunne flytte lysten hen hvor det gavner mest.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger Principia - 01/05-2017 17:22 01/05-2017 17:22
Indlægget er rettet 01/05-2017 17:23 01/05-2017 17:23 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Halleluja 1. maj, så kan man lave lidt, og komme lidt videre. Lyset bliver monteret i løbet af aftenen. lampekassen skal bare lige tørre, efter maling.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger Principia - 01/05-2017 17:30 01/05-2017 17:30
Nå ja. har også lavet skrivebord så det passer nu. Det gamle akvarium var længere, så det så dumt ud, at der ,anglede en bid plade. Fik fat i en, som jeg troede, var fineret bøg plade i DBA. Man det viste sig at være en massiv, så den var noget hård at save i. Det var faktisk et sofabord, men billigt, så jeg ville ikke kunne indkøbe delene billigere, for at selv skulle rode med plast eller finer.

Af øvrig teknik Bliver sat en Hydor pumpe, og Eheim varmelegeme til.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger Principia - 05/05-2017 15:18 05/05-2017 15:18
Så nu kommer mit bud på et funktionelt akvariearmatur, eller lampekasse om i vil. Der ligger de tanker bag, at man skal kunne flytte lyset hen hvor det gavner mest, i forhold til kommende planter, og øvrigt interiør. Desuden, er der taget hensyn til evt. udskiftninger, Til en lidt længere, eller udbygninger med en ekstra LED skinne, hvis det skulle blive nødvendigt. Jeg har valgt at bibeholde, mit design med gardinstænger. Ser er sat en lille skrue i den ene ende, for at kunne låse dem i bredde. Inde i gardinstængerne, ligger der, plademøtrikker, som skinnerne, er skruet fast i, samt funkgerer de samtidig som lås, så e ikke kan kurre den anden vej.

Skinnerne er monteret, så de ligger ca. 4cm over vandspejlet, efter anbefaling af Outlight. Jeg har sat en skinne på 60cm og en skinne på 70cm i akvariet. Samlet effekt 26w, hvilket ikke er så meget. Men umiddelbart lyser de da, og resultatet viser sig når der kommer vand i.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger Principia - 05/05-2017 15:26 05/05-2017 15:26
Det næste step er så, den perfekte skilsmissegrund, for en akvarist, uden værksted. Det er at få lavet baggrund og dekoration. Det sviner helt vildt, med flamingokugler, ud over det hele, næsten uanset hvor påpasselig man er. Men det følger med, samt uden tvivl lidt beklagelser.

Forsættelse følger, når der sker lidt igen. Planen er at hele bagrude og de ene siderude bliver dekoreret op, så det sorte plastikfolie, bliver helt skjult. Og nå ja, så skal jeg have levet lidt mallehuler.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger Principia - 14/05-2017 11:53 14/05-2017 11:53
I dag. Afdækning til teknikhjørnet i akvariet, så jeg kan få det skjult sådan næsten. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger Principia - 25/05-2017 17:21 25/05-2017 17:21
Er kommet i gang med min, flamingo form, eller rettere forme. Så det går stille og roligt frem. jeg laver delene som elementer, og får limet det i akvariet lidt hen af vejen. Derefter skal det smøres med Alfix.
Det bliver lidt alternativt, så der kommer nok mange meninger om hvad der er sket. Der findes mange tråde, ang. Alfix baggrunde, så billeder må vente, til det er færdigt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger Principia - 05/06-2017 15:48 05/06-2017 15:48
Har lagt første lag beton, på baggrunden. Jeg kan sige at der kommer et lille strejf af noget som nok vil overraske, og dele vandene lidt.
Der er dog sket det, at oxydfarve, farver helt vildt, så jeg ved ikke rigtigt om det skal have en eller to gange mere. Det må jeg se. Jeg har givet det første lag, med farve, for at give det lidt struktur. Det er mit håb at man kan se farven gennem det eller de andre lag, så det ikke ligner en mudderbanke.
Øverste trærødder er også limet fast, og jeg er så småt i gang, med at lave mallehuler. Der er tænkt over indretningen, så den frie vandmængde, burde nærme sig mit gamle 430L.
Dekorationen, er lavet væsentligt fladere, så håbet er, at i stedet for at have en masse udspring, som i det gamle sæt op, kan jeg lade planter gøre arbejdet, med at skabe lidt mere dybte.
Samt er det min plan at lave lidt forskydning / højdeforskel, således at akvariet bliver delt lidt anderledes.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger Principia - 11/06-2017 18:02 11/06-2017 18:02
Har fået lidt styr på det med farven nu. Venter til det tørrer helt op, så kommer der et foreløbig billede.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger Principia - 16/06-2017 17:23 16/06-2017 17:23
Stille og roligt fremad.

Så skal der arbejdes lidt på bunden. Samt laves lidt flere mallehuler.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger Principia - 20/07-2017 09:18 20/07-2017 09:18
Så er jeg ved at være nået i mål. Jeg skal snart til at lave det sidste betonarbejde, så er det klar til vand.

Annoncører
Annoncører