Lys til planter er en jungel.

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 737

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger AndreasT - 11/09-2016 18:55 11/09-2016 18:55
Jeg står for at skulle anskaffe mig et 325L akvarie. Det er planen at der skal være en del planter og i den forbindelse vil jeg gerne have 4*T5 armatur. Synes dog det er helt håbløst at finde noget brugt og et nyt koster spidsen af en jetjager!

Der er en del akvarier med T8 til salg, men er det muligt og for en fornuftig pose penge at bygge det om til T5??

Har også fundet det her på ebay Eksternt link http://www.ebay.co.uk/itm/T5-Aquarium-Fish-Tank-Overhead-Lighting... men er der nogen der erfaringer om det kan bruges til et 325L 130*50*50 akvarie? Tænker det egentlig kun mangler en adaptor fra UK til DK stik? Ikke det kønneste men hvis det er funktionelt så går det nok.

Slutteligt, er det egentlig nok med 2*54W til 325L? Synes selv det bliver i underkanten.

Mvh Andreas

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger DPedersen (Inaktiv) - 11/09-2016 19:43 11/09-2016 19:43
Hvorfor ikke LED? Bare af nysgerrighed, da jeg selv snart gerne vil skifte mine t5 til LED

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AndreasT - 11/09-2016 20:07 11/09-2016 20:07
For at være helt ærlig, fordi jeg ikke har forstand på det :D

Men kom meget gerne med input til hvad jeg kan vælge, for synes meget af det bliver gør-det-selv?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Kristian Paaske - 11/09-2016 20:12 11/09-2016 20:12
Jeg ville vælge at købe et brugt akvarie med en lampe med to t5 rør og så selv sætte to rør mere i. Er det så ikke nok kan man altid vælge at sætte en led liste mere i. Det du skal finde ud af er hvilke planter du ønske og så skal du sammensætte lys efter det. Vil du have planter eer lidt mere vanskelige, og dem sælges der mange af hos forhandlerne, så skal du jo også have bundlagsgødning og sandsynligvis CO2.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 13/09-2016 03:20 13/09-2016 03:20
T5 kan ikke gøre noget for dine planter som T8 ikke kan...
Det du opnår med T5, er at de har ca. 4-5 gange så lang holdbarhed og giver en smule mere lys pr. cm rør

2x 54 watt til 325 liter er efter min mening for lidt med mindre du udelukkende vil have javabregner og anubias...
Du kan se her i denne artikel hvor jeg har angivet nogle tabeller i forhold til lysniveauet både ved rør og ved LED og en tilknyttet formel til at regne ud hvor meget der skal til eller i hvilket niveau den eksisterende belysning ligger...
Jeg vil ikke anbefale at man går under middel belysning, hvis man vil have lidt varierede planter...
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger AndreasT - 14/09-2016 13:59 14/09-2016 13:59
#4 Henter et akvarie med T5 lampe her i weekenden :D Så skal jeg bare lige finde ud af at opdragere det fra 2 til 4 rør.

#5 Jeg har bare altid haft det indtryk at T5 gav en del flere watt, og dermed bedre lys for planterne? Eller er det helt misforstået?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 14/09-2016 16:17 14/09-2016 16:17
#6 Der er ikke den helt vilde forskel..
Du kan finde en del om lys her og der er også svar på forholdet mellem T8 og T5 Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Annoncører
Annoncører