Iltfattigt vand på den ene side af en Hmf-måtte

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 544

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger McWearq - 20/03-2017 17:43 20/03-2017 17:43
Jeg har eksperimenteret med at dele et 576 liter akvarium op i to halvdele med en HMF-måtte. I den har jeg sat en streampumpe. Rationalet var at hvorfor skal et klartvandskammer bag filtret være et ganske lille område, hvorfor ikke lade det udgøre halvdelen af akvariet. Vandet ville jo, under alle omstændigheder strømme igennem måtten, hvilket jo er hele idéen med den type filter.
Det viser sig imidlertid, i praksis ikke at fungere. På sugesiden er der meget lidt vandbevægelse, og at dømme efter fiskenes opførsel er vandet iltfattigt. På den anden side er der naturligvis en masse vandbevægelse, også næsten mere end der burde være. Jeg har ikke noget grej der kan måle iltmætningen, men det ser ikke rigtigt ud, når fiskene står stille i overfladen - det plejer malawier ikke at gøre.
Nu har jeg flyttet måtten hen i den ene ende af akvariet, og fiskene ser ud til at være glade igen. Det kunne dog være sjovt at høre om andre har haft lignende oplevelser, eller måske har fået princippet til at virke.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 20/03-2017 18:09 20/03-2017 18:09
Der er næsten stillestående vand i den ene side, løsningen er naturligvis at sætte en pumpe på den anden side.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger McWearq - 20/03-2017 18:19 20/03-2017 18:19
Nja, jeg vil ikke bruge mere strøm på eksperimentet.
Er vi ikke enige om at det vand der bliver pumpet ud fra sugesiden kommer tilbage gennem filtermåtten, hvorfor jeg ikke helt forstår at der ikke er mere omrøring i vandet på sugesiden. Jeg havde heller ikke fantasi til at forestille mig at iltmætningen kunne være forskellig på hver sin side af en HMF-måtte, men det lader umiddelbart til at være tilfældet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Meng - 20/03-2017 18:24 20/03-2017 18:24
Indlægget er rettet 20/03-2017 18:27 20/03-2017 18:27 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Din filtermåtte blokerer jo ganske logisk for gennemstrømning fra udstrømmeren fra din pumpe - prøv at puste alt hvad du kan mod et stykke skumgummi eller en filtermåtte og mærk med hænderne hvor meget luft der kommer igennem...
Og senere når filtermåtten på normal og naturlig vis bliver fyldt med lort, så er gennemstrømningen jo endnu mindre... ;)
Og ilten kommer jo fra overfladebevægelse fra udstrømmeren som jo sidder på modsatte side af HMF måtten end indsugningssiden...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger scn - 20/03-2017 19:18 20/03-2017 19:18
Der er stor forskel på strømningen på ind og udgang på pumpen. På udgangen er det en koncentreret stråle. På sugesiden bliver der groft sagt suger fra en fuld kugle, så skal hastigheden blive meget mindre.

Hvad med to powerheads på have effekt?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger McWearq - 20/03-2017 19:24 20/03-2017 19:24
Hvis måtten blokerede for gennemstrømning ville der ikke være den samme vandstand på hver side af måtten, hvilket der er. Ergo er vandudskiftningen på hver side nøjagtig den samme, og jeg synes ikke det er så logisk som du prøver at fremstille det, at det ikke skulle kunne virke.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger McWearq - 20/03-2017 19:31 20/03-2017 19:31
Jeg har ingen anelse om hvor meget ilt biologisk nedbrydning forbruger, men jeg sidder og kommer i tanke om at det måske kan være aerobe bakteriers iltforbrug der gør, at der er forskellig iltmætning på de to sider. Dette, kombineret med mindre omrøring gør at vandet bliver mere iltfattigt på sugesiden?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger DPedersen - 20/03-2017 19:47 20/03-2017 19:47
Det er ilt forbruget ved nedbrydning vil jeg mene, da dette forbrug er ENORMT. Du kan evt, sætte en spraybar igennem måtten, hvor 1 eller 2 huller bryder vandet i den en side, og resten på den anden. Så får du ilt begge steder :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger tho_mas - 20/03-2017 20:05 20/03-2017 20:05
Ud over iltforbrug i måtten så vil gennemstrømningen fordele sig over et meget stort område, derfor vil vandhastigheden falde kraftigt, lidt ligesom en smal å med hurtigt rindende vand og en stor bred å med roligt flydende vand.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KimJ - 20/03-2017 20:17 20/03-2017 20:17
Jeg har kørt akvarier med op til 3 HMF filtre som opdeling, for at få 4 rum, uden problemer. Det kræver selvfølgelig at gennemstrømningen er tilpas høj. Det vil sikkert reducere effektiviteten af det enkelte filter, men der vil i de fleste tilfælde være så stor overkapacitet at det ingen betydning har.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Meng - 20/03-2017 20:32 20/03-2017 20:32
Indlægget er rettet 20/03-2017 20:34 20/03-2017 20:34 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#6: Den blokerer ikke for gennemstrømning, den blokerer for overfladebevægelse = ilt til dine fisk på modsatte halvdel af udstrømmeren. Du har med garanti dødvande i overfladen på indsugningssiden af filtermåtten.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger McWearq - 21/03-2017 08:21 21/03-2017 08:21
Hmmm, fatal afslutning på eksperimentet. 9 døde A. christyi yngel her til morgen, godt og vel 1/3 af fiskene i akvariet. Resten, som er lidt blandet, ser ud til at have det ok, men det bliver spændende at se om der overhovedet bliver nogen tilbage. 75% vandskift og gennemluftning.
Man flytter åbenbart ikke ustraffet rundt på en HMF-måtte i drift - der må jo næsten være udskilt nogle giftstoffer til vandet??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger MortenDAD - 21/03-2017 08:58 21/03-2017 08:58
Det lyder grimt

Jeg har flere gange brugt hmf til at dele akvarier, og ladet rumdeleren fungere som filter - det har været både og.
Sidste gange jeg gjorde det kostede det halvdelen af mine Galaxy rasbora og siden den omgang har jeg haft udstrømmersten på "suge siden"

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger McWearq - 21/03-2017 19:35 21/03-2017 19:35
Pokkers - 90% tab på min christyiyngel - der er sølle to tilbage af de tyve som svømmede fint rundt forleden. Det er i grunden underligt at det kun er dem der går til. Udover dem, var der en enkelt D. strigatus, en enkelt D. compressiceps og ti Victoria cichlider P. nyererei. De er nu taget op og anbragt i et andet akvarium og ser umiddelbart ud til at have det fint.
Kan man mon konkludere at fiskene får skader af iltmangel, som først slår dem ihjel et stykke tid efter? Og at der måske er artsbestemte tolerancetærskler for hvornår disse skader opstår?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Hugo (Inaktiv) - 21/03-2017 22:10 21/03-2017 22:10
Hvis man sætter et stykke slange på pumpen, så den kommer helt hen i gavlen, så vil vandet fra udstrømmer siden bevæge sig mere rundt på sugesiden.
Når pumpen sidder helt henne i måtten , vil vandet komme gennem måtten og direkte i pumpen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger MortenDAD - 22/03-2017 09:21 22/03-2017 09:21
Hugo skrev :
Hvis man sætter et stykke slange på pumpen, så den kommer helt hen i gavlen, så vil vandet fra udstrømmer siden bevæge sig mere rundt på sugesiden.
Når pumpen sidder helt henne i måtten , vil vandet komme gennem måtten og direkte i pumpen.

Men overfladen bliver stadig ikke brudt, så iltningen af vandet vil stadig være begrænset.
Det var netop den opsætning du beskriver der var i det akvarie hvor mine Galaxy stod af, så jeg vil ikke mene at problemet bliver løst ved at skabe afstand mellem pumpe og måtte.

Det er en let løsning at dele et akvarie med et stykke filtermåtte; men jeg vil aldrig mere gøre det uden at have en udstrømmersten i suge afdelingen

Annoncører
Annoncører