Strømafbrydelsesalarm via sms for 40 kr.

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 502

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Helpfish - 25/03-2017 13:06 25/03-2017 13:06
Indlægget er rettet 25/03-2017 13:06 25/03-2017 13:06 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hallo.

Jeg har gået lidt og tænkt over, at det må kunne gøres billigere at have en alarm ved strømafbrydelser end
Isocket og lignende.

Jeg fandt denne her app:
Eksternt link https://play.google.com/store/apps/details?id=uk.co.sjbcomputerco...

40 kr. og en udslidt android telefon fra skuffen og så er man kørende. Så får jeg en sms, hvis strømmen ryger.
Jeg synes da, det er smart. Er der nogen af jer, der allerede har det kørende?

Jeg ser, at der er endnu billigere apps, hvis man ikke vil slippe de 40 kr. :D

Jeg kaster mig over projektet snarest. Skal nok skrive om, hvorvidt det virker efter hensigten.
Hvis nogen allerede har gjort sig erfaringer, så del gerne.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Sølz - 25/03-2017 16:17 25/03-2017 16:17
Hvis du er hjemme, så opdager du det alligevel. Hvis du ikke er hjemme, hvor lang tid skal du så bruge for at komme hjem - og i givet fald, hvad vil du stille op?

Jeg har haft akvarier i efterhånden mange år og kun oplevet strømsvigt 2 gange, som hver gang har været ret kortvarige. Det sker der ikke noget ved, når man som jeg har almindeligt akvariehold - godt nok med flere akvarier.

Hvis man har saltvandsakvarier er det sikkert langt mere interessant, da sårbarheden er langt større end ved ferskvansakvarier, men igen hvad kan man stille op, hvis strømmen er gået?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger scn - 25/03-2017 16:20 25/03-2017 16:20
Tjae, det er jo den klassiske problemstilling: Hvad nytter det at vide der ikke er strøm, hvis du ikke kan gøre noget ved det?

Hvis man virkelig vil noget, og har HMF/baggrundsfilter, så kunne man med Arduino og et relæ og et ordentligt* 12V batteri til drive en 12V pumpe. Så skal relæet bare stå til at lave forbindelse når strømmen ryger fra arduino boardet. Så sker der ikke noget med filteret i tilfælde af strømsvigt
Men kineserkopier kan styringen vist laves for 30,- Men så kommer batteriet og pumpen.

Personligt ville jeg dog ikke spilde så meget som strømmen det koster at have mobilen siddende i laderen. Sidste gang der var en stor længerevarende strømafbrydelse er 13 år siden hvor Sjælland, Sydsverige og Lolland-Falster var ramt. Og det lærte man vist en del af. Vi har eks. i dag fået forbundet øst og vest-DK hvilket ikke var tilfældet tilbage i 2003.

* jeg er glad for mit Rebel Cell: Eksternt link http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat717-Batterier/side5222-Re...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Helpfish - 25/03-2017 17:25 25/03-2017 17:25
Jeg har såmænd gode naboer. Vi kan være væk i flere dage. Får jeg en sms, så kan naboerne tænde for hfi relæ eller skifte sikringer i løbet af 1 time. Det er det, man har hinanden til.

Jeg synes det er en fin løsning.. Vi har boet her i 6 år. Jeg er to gange kommet hjem til et hus, der mangler strøm.

Pudsigt at I slet ikke tænker i naboer som en mulighed.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger scn - 25/03-2017 17:47 25/03-2017 17:47
Jeg må indrømme at jeg ALDRIG har oplevet at skulle skifte sikring/tænde for HFI efter et strømsvigt (som ikke er min egen fejl). Hvis jeg får lyst til at stikke en stegegaffel i et strømudtag, så må jeg naturligvis slå HFI til igen, det behøver jeg ikke en SMS for at vide :P

Jeg har da også oplevet strømsvigt, men dem jeg har registreret selv har været op til knap 1 time, og så gider jeg ikke en gang lave et ekstra vandskifte.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Helpfish - 25/03-2017 18:47 25/03-2017 18:47
Det er surt at blive ønsket velkommen hjem fra en ferie af lugten fra en fryser.
Det vil jeg gerne undgå igen.

Fint vi er forskellige. Jeg hører gerne fra folk, der bruger det.

Jeg bor på landet og oplever at både strøm og vand kan være ustabilt. Samtidig har jeg efterhånden fået temmelig mange fisk og jeg er bare mr. PlayItSafe.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger ThomasBallerup - 25/03-2017 19:00 25/03-2017 19:00
jeg har en 2kW ups, og kæmpe batteri pakke, så jeg kan køre fryseren og mine akvarier i flere dage hvis det skulle være,
chancen for afbrydelser er dog så lille at jeg aldrig har den sat til,
jeg er aldrig længere væk, end at der intet som helst sker, 8 timer på arbejde,
er ikke nok til at hverken akvarie fisk, eller mad i fryseren tager det mindste skade
af at være uden strøm.
Er man på ferie, er det helt relevant, der kan man sagtens have glade af info,
og en nabo der kan fikse, eller trække et par forlænger kabler til de 3 vigtige ting til en ups, så man er 100% selv kørende.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger ThomasBallerup - 25/03-2017 19:11 25/03-2017 19:11
Indlægget er rettet 25/03-2017 19:13 25/03-2017 19:13 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Power Outage Alarm Pro er en app der koster 40kr,
det kræver en mobil telefon, et SIM kort
samt den skal sidde til opladning hele tiden, og kan derfor ikke bruges til noget som helst andet,
vi har sikkert alle en skuffe med gamle telefoner at tage af så dette bliver ikke noget problem,
værre er det med SIM kortet, hvad koster den billigste løsning ??

OK den kan så spille musik, og sende SMS,
men kunne en EMAIL ? ikke være godt nok ? Der fleste af os modtager lige så let email som SMS på vores telefoner,

Har du WIFI, der har batteri backup ?
så kan du lave for meget få kr, en lille dims der sender en email med en ESP8266,
gammel væg lader, lille batteri, så den kan sende email, når strømmen går.

Det er meget let at lave en batteri backup til husets WIFI boks, det er også meget praktisk at man kan læse nyheder på telefonerne, når/hvis strømmen går en dag, så er telefon masterne nok godt overbelastede,
så fordelen ved at kunne bruge sit wifi er nok stor.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger scn - 25/03-2017 19:21 25/03-2017 19:21
Er jeg den ene der syntes det lyder til at Helpfish har mere brug for en elektriker end et advarselssystem?

Igen: Jeg har aldrig oplevet at skulle pille ved HFI eller sikring efter et strømsvigt. Kunne det ikke tænkes at problemet er lokalt siden HFI/sikring åbenbart bliver berørt af problemet?

Jeg havde til en "cykeltelefon" et abb. til 10,- om måneden men så koster hver sms og minuts tale også lidt.
Det nævnte program virker kun med SMS via mobilnettet, ikke via WIFI/dataforbindelse.

Man kunne også bare købe en std. UPS, de kan eks. findes på edbpriser.dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Svend Erik - 25/03-2017 20:03 25/03-2017 20:03
Et lynnedslag i nabolaget kan udløse hfi-relæet

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger ThomasBallerup - 25/03-2017 21:07 25/03-2017 21:07
#10 netop, sagtens
og ved man intet om dette når man er på ferie, er hele fryseren skrald
og de fleste fisk sikkert døde,
så ideen med info og en nabo eller familie der kan kikke ud og fikse, er da rigtigt god.

Annoncører
Annoncører