Spandpumpe Vs. Pumpe i akvariet

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 755

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Klatmaler (Inaktiv) - 08/04-2017 18:13 08/04-2017 18:13
Står og skal skifte pumpe i mit 120L ca, og vil gerne høre folk hvad jeg skal gå efter, har haft Akvarie on and off de sidste 32år men er ikke gået meget op i det, men nu vil jeg gerne gøre mere ud af det.
Så hvad skal jeg vælge?
Gerne plus og minus ved pumperne.

Vh Michael "Klatmaler" Nielsen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Dondataa - 08/04-2017 18:50 08/04-2017 18:50
Spandfilter
• Fylder ikke inde i akvariet (y) .
• Skal ikke renses så tit som indvendige filtre.
• Renser bedre; større kapacitet.
• Er nemmere at rengøre, da man ikke roder i selve akvariet.

• Er betydeligt dyrere end indvendige filtre
• Nogle modeller har en stor appetit på strøm, i forhold til indvendige filtre. *host* am-top *host*

Ovenstående er mine egne tanker og erfaringer, ikke en facitliste.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger HenningS - 08/04-2017 19:47 08/04-2017 19:47
De spandfiltre jeg kender har ventiler, således at slangerne kan lukkes nede ved pumpen, og derefter kan pumpen fjernes og rengøres et andet sted, uden vandpjask ved akvariet.

Til et 120 liters akvarium burde det være muligt at finde et spandfilter uden det store forbrug. Det er ikke uden betydning for økonomien, da det jo kører konstant. Hver watt der bruges konstant, koster ca. 20 kr. om året.

Et spandfilter pynter ikke ligefrem, så hvis det skal stå i stuen, kræver det næsten et skab

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger brib - 08/04-2017 21:03 08/04-2017 21:03
Indlægget er rettet 09/04-2017 09:01 09/04-2017 09:01 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Her har vi udskiftet alle spandpumper på nær èn enkelt, med min egen lille opfindelse.

2 stk. elefantfødder kobles sammen og et Powerhead sættes i toppen. ( Normalt er disse filtre luftdrevne ) 1 filter rækker til 250.l vand alt efter belastning. 2 filtre koblet sammen. holder fint et rimeligt hårdt belastet 325.l selskabs-akvarium krystal klart.

Fordelen contra spandpumperne er : Det tager under 10 minutter at rense et sæt elefantfødder, og de kan renses i det brugte akvarievand ved vandskift.

Alt efter højden på akvariet, kan elefantfødderne kobles sammen i det uendelige. Jo flere der bliver koblet sammen, jo større powerhead kræver det selvfølgelig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger DPedersen - 08/04-2017 22:59 08/04-2017 22:59
#4 brib, kan du sætte billede op? nysgerrig på din løsning :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kristian Paaske - 09/04-2017 10:13 09/04-2017 10:13
Jeg er stor fan af hjørne HMF filtre. De giver en stor filtervolume man kan gemme grimt elektronik bag dem og det holder vandet inde i akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Slumse (Inaktiv) - 09/04-2017 12:58 09/04-2017 12:58
Jeg vil også mene at HMF er langt det mest effektive det findes. Derudover er det stort set også vedligeholdelsesfrit. Kan kører flere år uden at blive renset hvis det kører optimalt.

Hvis du vælger HMF løsningen, så tag lige et kig på Eksternt link https://akvarieroden.dk/hmf-hjornefilter.html
Nemmere bliver det vist ikke

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger brib - 09/04-2017 13:38 09/04-2017 13:38
DPedersen skrev :
#4 brib, kan du sætte billede op? nysgerrig på din løsning :)

Her kommer lidt billeder . Første billede passer til et akvarium med en højde på 45 cm .

Det var lidt svært at få taget billede 2 , da akvariet er totalt fyldt med planter på rødder .

Billede 3 viser udbygningsmulighederne. Det viste akvarium er 125.cm højt, men jeg har bibeholdt 2 svampe systemet. Her kunne jeg dog sagtens sætte 3 elefantfødder mere på uden problemer . Men 2 svampe er rigeligt til at holde vandet klart .

Pt. har jeg 6 akvarier der kører med samme system. Og det var noget der kunne ses på elregningen da spandpumperne blev taget ned . Den faldt ca. 1,5 KW i døgnet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Dolf (Inaktiv) - 09/04-2017 15:52 09/04-2017 15:52
Hej brit, har du lavet rn masse huller i stigerøret, og kan se at du køre med en aquaclaer er du tilfreds med drn, min den larmer det er rn 30.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger brib - 09/04-2017 17:02 09/04-2017 17:02
Dolf skrev :
Hej brit, har du lavet rn masse huller i stigerøret, og kan se at du køre med en aquaclaer er du tilfreds med drn, min den larmer det er rn 30.

Der er ingen huller i stigrøret - I filtret er der nogle rør der ligner gitre og der bliver vandet suget igennem elefantfødderne.
Stigrørene i det akvarium som er 125.cm højt, er fra et gammel bundfilter jeg havde liggende .
Den Aquaclear der sidder på larmer ikke. Men jeg har da haft et par stykker der bestemt ikke var lydløse. For det meste kan det klares med en ny aksel, eller rotor.

I øvrigt bruger jeg flere forskellige Powerheads - Feks. har jeg nogle "no name" der bruger 10 Watt og yder 12-1500.l /timen.

Hvis man kun har 1-2 akvarier , ville jeg da foretrække spandpumper. Jeg droppede mine da de var dyre i el og det passede altid med at samtlige pumper skulle renses samtidig.

Nu har vi kun en spandpumpe tilbage. Den trækker akvariet i stuen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Sølz - 10/04-2017 01:41 10/04-2017 01:41
Min personlige mening er, at hverken "elefantfødder"/HMF-filtre og interne pumper ikke ser kønne ud i et akvarium; derfor har jeg i alle mine akvarier (store som små/meget små) spandpumper.

Fordele:
Der er større filtervolumen, du kan tilrette filtermaterialet efter aktuelle/evt. ændrede behov, det giver "ekstra" liter vand til mindre akvarier og de kan gemmes væk.

Ulemper:
De fylder en vis størrelse ved siden af/under akvariet og de kan jo i princippet blive utætte med deraf følgende vand på gulvet. Jeg har dog nu kørt med adskillige spandpumper i flere år og aldrig oplevet et sådant uheld.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger brib - 10/04-2017 09:28 10/04-2017 09:28
#11 - Vi er delvist enige - Men tag ikke fejl af den filtervolumen der er i en elefant fod. Hvis du skærer den i skiver , er der nok til at dække en fodboldbane .

Ingen teknik pynter i et akvarium, derfor har stueakvariet spandpumpe på.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Sorenbach - 10/04-2017 18:39 10/04-2017 18:39
Jeg har købt et rockzolid modul som der så er bygget filter ind i det, da trækker uden problemer mit 325l akvarie, og fiskene virker meget gladere end med den gamle AM-TOP spandpumpe

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Kristian Paaske - 10/04-2017 21:19 10/04-2017 21:19
Hvad gør I med de der grimme rør og slanger der går ned i akvariet? Jeg har et 630 liters med spandpumper, men jeg synes bestemt ikke godt om indsugningsrørerne eller de der fordelingsrør, der skyder vandet ud igen, og jeg kan ikke gennemskue, hvordan jeg kan skjule dem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Sølz - 10/04-2017 21:37 10/04-2017 21:37
Hvis du kan finde dem i sort plastmateriale, så ses de ikke så meget, men det kan være vanskeligt. Eheims grønne farve er aldeles grim at se på og er ikke til at skjule ;(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger ThomasBallerup - 13/04-2017 20:54 13/04-2017 20:54
Jeg bruger grå pvc til alle faste installationer inde i akvariet,
Kan ikke ses når jeg stiller, sten og rødder og store planter foran,
Jeg har set at der findes standard pvc rør i sort, med ved ikke hvem der handler med det i dk ?

Annoncører
Annoncører