Co2 ????

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 406

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Principia - 26/04-2017 18:10 26/04-2017 18:10
Jeg kan se der er sket en udvikling, inden for de sidste 5-6-7 år, hvor det er blevet meget populært, at bruge Co2 anlæg i akvariet. Personlig er jeg low tec, og kan ikke rigtigt se den store fidus i det. Samtidig, sker tilførslen ved hjælp af bobler.
Som gammel akvarist, ved jeg bobler flytter vand, uden nævneværdig at tilføre vandet noget. Man kan jo kigge på et luftfilter, hvor boblerne flytter vandet og giver cirkulation. Jeg ved også at en god gammeldags luftsten, giver minimalt, hvis det i det hele taget er målbart, i vandets ilt niveau.
Samt når man kigger i gamle bøger, har folk jo haft Hollandske akvarier, gennem generationer, hvor planterne var vigtigere end fiskene.
Derfor vil jeg gerne høre lidt mere om jeres erfaringer. Hvad er fup, hvad fakta, og er de en klar fordel, eller er det modepjat.

Hvad siger i ?????

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 28/04-2017 18:44 28/04-2017 18:44
Der er nogle akvarister som tror på teorien om at planter optager CO2 og aflevere O2 ved en proces de kalder fotosyntese.

Jeg ved ikke om det er videnskabeligt bevist at planter laver det er såkaldte fotosyntese, men hvis det skulle være tilfældet, så vil CO2 hjælpe på plantevæksten. Måske der en dag er nogle forskere der beviser at denne såkaldte fotosyntese rent faktisk finder sted...

Personligt tror jeg det er modepjat, lige som at fisk skal have mad for at overleve :D

Undskyld, men du lyder godt nok gammel og sur :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger lars8000 - 28/04-2017 19:10 28/04-2017 19:10

Det kan sagtens lade sig gøre uden co2, hvis du har nemme planter...jeg har både akvarier uden co2 og akvarier med co2.

Så ja, du har da lidt ret, men jeg synes det er nemmere at styre med co2, og foretrækker lidt co2 tilsætning. Planterne bliver flottere med co2.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator Sponsor ken kætbak - 28/04-2017 19:43 28/04-2017 19:43
Jeg tror da bare at der er sket en udvikling i forhold til hvilke planter der kan fås.
Om det så er co2 eller de avancerede planter der kom først, eller om det har gået hånd i hånd ved jeg ikke.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger lars8000 - 28/04-2017 20:11 28/04-2017 20:11
@ 4

Jeg tror co2 kom først :) , men nu er der kommet mange nye planter som er meget krævende, flotte ser de ud i butikken, men de dør mega hurtigt ude i forbrugerens akvarier, folk aner jo ikke hvad de planter kræver....men så kommer de jo bare i butikken igen og køber, de stakler.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Administrator Sponsor ken kætbak - 28/04-2017 20:18 28/04-2017 20:18
Det er jo nok bare al teknikken der har rykket sig. Lyset der også er en faktor for planter er jo også blevet bedre og bedre.

Men gider man ikke det tekniske plante hype, så skal man da bare vælge planter ud fra det. Værre er det jo heller ikke :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KimJ - 29/04-2017 00:35 29/04-2017 00:35
Indlægget er rettet 29/04-2017 00:38 29/04-2017 00:38 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg kan ikke rigtig se sammenhængen mellem en sund skepsis over for metoder der pludselig bliver "moderne", ikke mindst når man oplever at de der promoverer dem så heftigt, ofte ikke rigtig ved hvad de taler om, og så at lyde sur?
At der nok er en sammenhæng mellem en lettere fremskreden alder og det at man ikke bare hopper på hvad som helst, er formodentlig korrekt...

Jeg er langt fra ekspert på området, men i den relativt korte tid jeg har samlet erfaringer, egne såvel som andres, er det i hvert fald blevet klart, at CO2 langt fra er så entydigt fantastisk som mange gør det til, og tidligere erfaringer med "gammeldags" akvarier viser at selv hvis man gør stort set alting "forkert", kan man sagtens opnå et ganske fint resultat, blot man holder sig til de planter der trives under de forhold man tilbyder dem.

Det er rigtigt at kombinationen af CO2/gødning/lys giver mulighed for at holde planter som slet ikke kan gro i et akvarium uden, og selv planter som klarer sig fint uden, bliver ofte flottere og vokser vildt hurtigt når de får de forbedrede forhold, men hvis man ikke ligefrem har en helt speciel interesse i de vanskelige planter (eller bare er helt vild med at have så meget teknisk ragelse på baljen som muligt) er det da klogt lige at spørge sig selv, om det nu også er værd at investere tid/besvær i det ikke helt billige system der hører til et "moderne" planteakvarium, i stedet for bare at væbne sig lidt med tålmodighed og lade planterne være af den nemme slags (i mine øjne er nogle af de nemmeste planter faktisk også de flotteste) og gro i et mere moderat tempo.

Det hører vel også med til overvejelserne, at den rigelige teknik kræver opsyn som et teknikfattigt akvarium ikke gør, og det er derfor langt fra lige så stabilt, hvis man i en periode ikke har tid/lyst til at kæle for baljen med korte mellemrum.

Når det er sagt, ER det faktisk både fascinerende og lærerigt at rode med alle de "nye" teknikker og begreber, og der ligger en udfordring i sig selv, i at optimere og tune anlægget til at yde det maksimale.

Personligt kører jeg på med det foreløbig, men jeg er langt fra sikker på at det er noget jeg vil fortsætte med, når jeg har fået det hele til at spille.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Principia - 29/04-2017 08:09 29/04-2017 08:09
2. Jeg er hverken gammel eller sur. Ok lidt gammel måske. :D . Blev bare lidt nysgerrig på området, og ville høre om folks erfaringer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger MortenDAD - 01/05-2017 09:20 01/05-2017 09:20
Min oplevelse er at det er langt lettere at holde planter, som på gartnerierne dyrkes emerst, med tilsætning af co2.
De submerse planter vokser desuden eksplosivt med co2 gødning og lys.
Det bliver et mere finfølende system; men der kan også nås meget mere - rent beplantningsmæssigt!

Annoncører
Annoncører