Alger efter beskæring af planter.

Postet under : Akvariesiden.dk - Alger
Visninger : 229

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger janjespersen - 07/06-2017 17:33 07/06-2017 17:33
Jeg havde et velkørende nyopstartet akvarie indtil jeg klippede mine planter, hvorefter jeg bøvlede i lang tid med alger.

Prøvede med easy carbo samt et par foreskellige gødningstyper, men kom ikke rigtig videre.

Siden da har jeg jeg fået installeret co2, refletorer og alt hvad der ellers skal til, og det hele gror fint uden ret mange alger.

Efter at mine valseneria blev klippet ned for nogle dage siden kunne jeg se at de ret hurtigt blev angrebet af pelsalger.(har fjernet dem med rod nu).

Alle vandværdier er ok Nitrat er dog lige til den gode side.

Andre der har oplevet lign. ?

Mvh. Jan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger DPedersen - 07/06-2017 18:31 07/06-2017 18:31
Du skal ikke klippe vallisneria... Planten er en af de typer, som ikke kan tåle de får klippet bladene. Vil man fjerne nogle blade, så tager man dem helt nede ved roden.

Når blade går i stykker, lækker de kulhydrater fra såret. Dette er guf for alger, herfra dit problem nok. Eftersom vallisneria ikke er beregnet til at blive klippet, vil de lække ekstra mange kulhydrater fra deres sår (læs, bladet vil dø, skabe endnu mere næring til alger)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Mutti1 - 07/06-2017 18:49 07/06-2017 18:49
#2 Gælder det alle vallisneria arter? Jeg klipper mine vallisneria gigantea jævnligt (snupper 10-20 cm af toppen) og det er der aldrig sket noget ved (de kører på 3. år og er grønne og flotte)! Indrømmet jeg har et par gange haft penselalger på mine trærødder, men ingen alger på vallisneria planterne.

Annoncører
Annoncører