Mit akvarie rykker hele tiden op på 30 grader...

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 556

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger emski - 11/06-2017 11:00 11/06-2017 11:00
nogle der ved hvorfor mit akvarie bliver varmer hele tiden.
den skal stå på 25 grader men rykker hele tiden op på 30 grader.
ved ikke om det er lyset eller pumpen der gør det.
(har et 54 liter akvarie som jeg lige har købt. har ikke nogle fisk i, kan først købe nogle på tirsdag)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Principia - 11/06-2017 11:07 11/06-2017 11:07
Det kan også have noget med akvariets placering at gøre, og evt. rumtemperatur. Der bliver hurtigt 30 grader i en ikke udluftet stue, med store vinduer, når solen står lige på. 54L er ikke meget, så det er mere følsomt for udsving.
Alternativ. Tjek dit varmelegeme. Det kan være et termostat problem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Alpina - 11/06-2017 11:09 11/06-2017 11:09
Hvis du har varmelegeme, så kan du ikke nødvendigvis regne med temperatur-skalaen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger emski - 11/06-2017 16:24 11/06-2017 16:24
tak for svar tjekker lige det med rumtemperaturen. (y)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger SteenB - 27/06-2017 12:58 27/06-2017 12:58
Mit bud er, at det er dit varmelegeme, der enten er defekt - eller som #3 skriver; at du ikke nødvendigvis kan regne med den temperatur-skala, der er anført på varmelegemet.

Når jeg køber nye varmelegemer, så vælger jeg for det første ikke de billigste, men tager f.eks. et Jaeger-varmelegeme, da disse efter min erfaring, er både stabile og pålidelige.

Derefter gør jeg flg., for at sikre at det står på den temperatur jeg ønsker i mit akvarie:
tage en syltetøjsglas eller lignende, der er så stort at varmelegemet kan være helt neddykket i det. Hæld (koldt/køligt) vand i, og læg et flydetermometer i - og tænd for varmelegemet.
Nu holder du over det næste stykke tid øje med temperaturen i vandet, og noterer dig om den er højere eller lavere end det du ønsker. Hvis den ikke er præcis på den ønskede temperatur, så skruer du op eller ned på varmelegemet. Derefter hælder du på ny køligt vand i glasset - og holder øje med hvilken temperatur, du nu ender på.
Når du rammer den rette temperatur, så er du hvor du skal være - og så er det ligegyldigt hvad tallet på varmelegemet siger. Min erfaring er at der kan være op til 5 graders forskel på hvad varmelegemets skala siger, og hvilken temperatur vandet når.

Prøv det - og held og lykke med det.

Mvh
Steen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Meng - 28/06-2017 00:32 28/06-2017 00:32
Hvis rummet akvariet står i bliver varmet op af solen i dagtimerne, så vil akvarietemperaturen stige her om sommeren.
Det bedste og billigste råd jeg vil give, er at slukke for varmelegemet, det behøver du ikke - åbn den ene luge i dit amatur, så overfladen får frisk luft og hold pumpen placeret så udstrømmeren giver god overfladebevægelse. Derefter vil du ret hurtigt se din akvarietemperatur falde.
I starten lyttede jeg til folks gode råd om at sætte blæsere til at køle vandoverfladen, ventilatorer rettet mod akvariet - men fandt ud af, at alt dette var unødvendigt - Hvis du har heldækkende amatur eller dækglas, gælder det bare om at give overfladen fri luft, bare en lille smule.
Du risikerer selvfølgelig at fiskene hopper ud, hvis du har fisk der ynder at springe - men det er den risiko man må tage... ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger emski - 05/07-2017 18:00 05/07-2017 18:00
tak for alle svarene prøver mig frem og ser hvad der hjælper (y)

Annoncører
Annoncører