Spandpumpe vs baggrundsfilter vs sump

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 725

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger JesperSlg - 13/06-2017 15:32 13/06-2017 15:32
Hej håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig lidt på vej :)
Jeg skal efter planen ha startet et 360 liters akvarium til Cichlider .. mit spørgsmål er som overskriften hvad er bedst ?
Jeg ønsker spritklart vand med mindst mulig vedligeholdelse .
Begrund meget gerne jeres svar med fordele og ulemper .
mvh
jesper

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger McWearq - 13/06-2017 15:55 13/06-2017 15:55
Fordelen ved en sump er at du får mere vand, idet hele filteret jo er placeret udenfor akvariet, og som regel er betydeligt større end et spandfilter, hvor det samme jo gør sig gældende. Hvis du laver en stor sump, er der praktisk taget heller ingen vedligeholdelse (jeg rensede min efter et år på grund af snegle, men bortset fra dem, havde der ikke været nogen grund til det)
Ulempen er, set fra mit synspunkt, at det involverer noget mere "ingeniørarbejde" at lave en sump end de to andre metoder. Jeg brugte selv en del tid på at udtænke et sikkert system, og at få flowet til at virke korrekt. I den opsætning jeg har lavet skal det sidste faktisk justeres, efterhånden som vandgennemstrømningen i sumpen nedsættes af sediment. Det ville jeg nok have lavet anderledes med den erfaring.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Alpina - 13/06-2017 23:46 13/06-2017 23:46
Baggrundfilter tager meget plads i akvariet, men kan køre længe uden rensning.

Spandpumper fylder ikke i akvariet, men kræver 1 times rensning med nogle måneders mellemrum.
Bør købes rigeligt stor for at sikre god filtrering og lang til mellem rensningerne.
FX6 er billig og giver stærk cirkulation til Cichliderne.
Eheim synes jeg er bedre til fisk som ikke ønsker stærk cirkulation.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger tankpasseren - 14/06-2017 04:55 14/06-2017 04:55
Indlægget er rettet 14/06-2017 04:57 14/06-2017 04:57 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Spandpumper skal renses når flowet falder mærkbart Der kan gå mere end et år imellem hvis akvarium str og pumpe str er dimensioneret rigtigt Jeg har eheim professionel 3 til 720 l Det kører stadig på 1/2 flow efter 7 mdr og det er med filter vat Hvis jeg åbner helt op for flowet er der bølger i overfladen og mine fisk søger læ Så det varer da noget før jeg skal rense filter Sikkert ikke i år :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 14/06-2017 07:43 14/06-2017 07:43
Af de nævnte filtertyper, er baggrundsfilteret det der kræver mindst opmærksomhed og er sikrest i drift.

Sump fremhæves ofte, især selvfølgelig af dem som er glade for deres egen, som et ideal, men hvis man går lidt nærmere ind i sagen kommer det frem, at det ikke er så let endda at holde kørende uden indgreb/uheld.:
Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1671690#SiteEnd

Spandfilter er langt det letteste at sætte op, men kræver, som #3 nævner, en regelmæssig servicering. Ofte fremhæves risikoen for at filteret springer læk, men hvis man er omhyggelig ved opsætningen, er chancen næppe meget større, end for at selve akvariet bliver utæt (30+ års erfaring uden uheld).

Alle filtrene har potentialet til at holde akvariet i optimal kondition, men ingen af dem kommer med en garanti, hvis de ikke sættes korrekt op, så der er egentlig frit valg til at tage det der virker mest tiltalende på dig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger nyberg - 14/06-2017 08:19 14/06-2017 08:19
Mit input er:

Baggrundsfilter: Jeg har ingen personlig erfaring med dem, men kan forstå, at det giver et rigtig godt og filter med lavt vedligehold. Ulempen er, at det tager plads og man må stille sig tilfreds med den baggrund, der nu engang er. Jeg er ikke så meget for indbyggede baggrunde, men det er udelukkende en smagssag.

Spandfilter: Den mest prisbillige løsning. Jeg har selv haft kedelige uheld med dem for mange år siden, hvor en O-ring viste sig ikke at holde så tæt som først antaget. Man kan dog tage sine forholdsregler mod den slags, så man undgår vand på gulvet og nøjes med en afbrændt pumpe.

Sump: Min favorit, men ikke fordi, at den er et bedre filter end alt muligt andet. Lige nu fungerer en del af min sump som et refugium, hvori jeg har yngel gående. Desuden har jeg placeret mit varmelegeme i sumpen. Dimensioneres sumpen korrekt fra starten, mener jeg ikke, at risikoen er større for oversvømmelse end ved et spandfilter. Og så skal man huske, at en sumps primære funktion er at være et filter og ikke et stykke avanceret vandkunst. Man kan lige så godt holde det så simpelt som muligt. Et gammelt akvarie uden skillevægge kan være lige så godt som alt muligt andet. Er man ked af hulboringer samt overløbskasse i akvariet, er der råd for det: https://www.youtube.com/watch?v=7DFk4bnIxEg

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Alpina - 14/06-2017 18:01 14/06-2017 18:01

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Principia - 14/06-2017 18:10 14/06-2017 18:10
Min klare favorit er, baggrundsfilter, eller intern filter. Nem vedligeholdelse, og alt vandet er i akvariet, og på den måde minimerer risikoen for vand uønskede steder.
Om det optager meget plads eller ej, kan diskuteres. Ved færdig købte baggrunde, er der ofte et hulrum, men kan udnytte, som ellers ikke vil blive brugt alligevel. Ved hjemmelavet baggrund, kan man tage højte for designet, så det kommer til at fylde minimalt.
En anden ting er det for det meste er prisbilligt og strømbesparende, så driftsomkostningerne bliver holdt nede på et minimum.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger lars8000 - 14/06-2017 18:53 14/06-2017 18:53
Indlægget er rettet 14/06-2017 18:53 14/06-2017 18:53 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Mine overvejlelser om pumpevalg på 530l svævede længe mellem baggrundsfilter og sumpfilter, jeg endte med at vælge en sump på 250l, det har jeg aldrig fortrudt, det kører dejlig let og vedligeholdesfrit, jeg har ikke erfaringer med baggrundsfiltre selv, men ville nok blive ligeså glad for den løsning også, ang. spandpumper- de er for længst ude af mit akvarie setup, og kommer aldrig tilbage :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger ipsen - 14/06-2017 20:06 14/06-2017 20:06
til dit akv. vil jeg ikke anbefale baggrundsfilter, udelukkende pga. af pladsen.

hvis du vil se et sumpfilter, er du velkommen til at komme og kigge på mit, og høre mine erferinger.
jeg bruger det selv på mit 1000 liters akv

martin ipsen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Falkenlund - 14/06-2017 21:16 14/06-2017 21:16
på mit 530 liters har jeg baggrundsfilter. Det filtrere biologiske med elementer og mekanisk med lidt vat. Vandet står spejlklart. Jeg kører med to powerheads, så jeg er sikret filtrering, hvis det ene skulle stoppe med at virke. Det tager en del plads, hvilket for mig at se er det eneste negative.

Har oplevet utætte spandpumper, men silikonenkanten kan jo også gå i selve akvariet.....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger JesperSlg - 23/06-2017 15:57 23/06-2017 15:57
Mange tak for jeres kommentar og besvarelser .. Det er lidt forvirrende nogle gange og sådan er det nok når man spørger lidt bredt indtil et emne , nogen mener det ene er det meste rigtige og andre det andet :)
Jeg er nok mest tilhænger af baggrundsfilteret , da jeg man kan lave det pænest og uden synlige slanger og boring af huler i selv akvariet
Men tak for input

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger McWearq - 23/06-2017 16:40 23/06-2017 16:40
Indlægget er rettet 23/06-2017 16:41 23/06-2017 16:41 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det er en udmærket beslutning, og praktisk taget idiotsikker. Jeg købte dog engang et akvarium hvor den tidligere ejer ikke havde være så heldig med det indbyggede filter, idet ind- og udløb stort set var i samme højde i vandsøjlen. Selvom baggrunden var dyb, så bevirkede denne opbygning, at vandet stort set kun blev tvunget gennem den øverste 1/3 af filtermassen. Det var en ommer som kostede lidt spartling og boring. *blink*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger KimJ - 23/06-2017 19:29 23/06-2017 19:29

Unimati har lavet en udmærket instruktion i hvordan filteret indrettes:

Eksternt link http://www.unimati.biz/getdoc.asp?id=11&md5hash=AF38AA854A4958F71...

Den eneste tilføjelse jeg har, er at det er en god ide at skære et overløb ud i den modsatte ende af udløbet.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger JesperSlg - 27/06-2017 12:39 27/06-2017 12:39
Hej igen :-D
Havde egentlig taget beslutningen om at købe et Baggrundsfilter ..Kan købes færdig hos Unimati for 2695 ,- inkl alt (prisen er som sådan ikke afgørende) men kan ikke lade være med at tænke på kan man i virkeligheden lave et super Sump filter meget billigere og ligeså efektivt og måske endda mere (efter det kan blive større )
Ideen opstod faktisk da jeg var i silvan , jeg tænkte hvorfor få fat i et gammelt akvarium til sump , hvis man bare nemt og billigt kan købe en stor plastkasse med låg der jo kan fås i mange forskellige størrelser og med låget til kunne man lukke forholdvis tæt og blot borer et par huller til at slangerne kan gå op og igennem låget ;)
Jeg ved dog ikke om jeg er helt skæv på den , i forhold til om man ikke kan lave kamrene tæt i når det er plastik der kan give sig ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger McWearq - 27/06-2017 19:25 27/06-2017 19:25
Det er en dårlig idé vil jeg mene. Som du selv er inde på, er sådan en plastikkasse ikke særlig stabil, og bortset fra det, så er der ikke rigtig nogen af de klæbemidler vi normalt betjener os af i akvariehobbyen (silicone, Tec7, osv.) der binder på plastik. Et brugt akvarium i den størrelse du vil skulle bruge (fx 130 liter) kan fås for nogle få hundrede kroner, så det skal ikke være prisen der afholder dig fra denne løsning.
Jeg ved ikke rigtigt hvad du mener med "forholdsvis tæt" En sump er ikke en gigantisk spandpumpe, og den er, pr. definition ikke "tæt" Det overskydende vand der tilløber din sump når du slukker pumpen, skal enten kunne indeholdes i sumpens rumfang, eller ledes væk via et overløb i denne. Hvis det ikke er tilfældet, så løber sumpen over, også selvom den er "forholdsvis tæt"

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger nyberg - 28/06-2017 12:23 28/06-2017 12:23
#15. Du kan uden problemer anvende sådan en her: Eksternt link https://www.bauhaus.dk/gamma-wopla-euro-kasse-60l-60x40x32cm.html

Da den skal kunne håndtere en strømafbrydelse, er jeg dog lidt tvivl om du vil få tilstrækkelig med filtervolumen, når der også skal være plads til returpumpe. Umiddelbart vil jeg dog mene, at det godt kan lade sig gøre. Alternativt kan du koble flere kasser sammen ved at sætte minimum 2 PVC-tankgennemføringer i. Det gør selvfølgelig setup'et en anelse mindre sikkert, samt at prisen for løsningen stiger, da du bør have minimum 4 stk.: Eksternt link http://koiimport.dk/product/pvc-tankgennemfoeringer-m-roerudgang-... + rør og lim.

Jeg har selv kørt med en eurokasse på 80 liter på et 576 liters saltvandsakvarie. Her lå vandstanden på 20-25% under drift og 80% ved slukket pumpe.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger nyberg - 28/06-2017 12:31 28/06-2017 12:31
Denne her er på 100 liter, så den burde næsten række, hvis den er halv fyldt under normal drift:
Eksternt link http://www.ssi-schaefer-store.dk/eurokasse-ef-6420.html

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Sponsor Michael B - 28/06-2017 14:53 28/06-2017 14:53
Der er to "fejl" scenarier med sump.

1. Strømmen går - her skal sumpen kunne indeholde det vand der står mellem overløbsrøret og vand overfladen. Eks: 5 cm - så kan man "bare" beregne mængden af vand ved længdexbreddexhøjde, så hvis akvariet er 100cm langt og 50 cm bredt vil det give 100x50x5 = 25000 hvilket svarer til 25 Liter. Så skal man sørge for at sumpen kan indeholde 25 L mere end ved normal drift. Og jeg er en tøsedreng, så jeg ville nok gøre plads til 50% ekstra, men jeg kender min kone, så hvis der er vand på gulvet bliver min dag bare aldrig rigtig god ;)

2. Overløbsrør stopper pga planterester, døde fisk eller hvad ved jeg... - Her skal akvariet kunne rumme det vand der er i den sidste del af sumpen, så der beregner man mængden af vand der kan være i det sidste rum, på helt samme måde LxBxH på det pågældende rum, og så sørger man for at der fra overfladen af vand i akvariet altid er plads til den mængde vand.

Hvis strømmen går kan man afhjælpe problemet med en magnetventil der lukker når der ikke er strøm på, og derved "behøver" man ikke sørge for den ekstra plads i sumpen.
Overløbsrør kan beskyttes med at stoppe ved hjælp af gitre, og man bør altid have 2 overløbsrør, hvor "reserve" røret sidder lidt højere end den "normale" drift rør.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger westermann - 28/06-2017 17:51 28/06-2017 17:51
Rigtigt fornuftige og velbegrundede indlæg fra alle i denne debat - uanset hvilken type filter hver enkelt foretrækker.
Debatten savner imidlertid en vigtig detalje i forhold til baggrundsfiltre og det vedrører den dekorative værdi, som følger med denne type filtre (ikke mindst når akvariet har en vis størrelse).
Jeg har selv et Unimati bygget baggrundsfilter, som udover et årligt skift af filtervat ikke har været rørt i 5 år.

Eksempel på cichlide akvarie:

..og mit eget akvarie:

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger lars8000 - 28/06-2017 18:14 28/06-2017 18:14
@ Westermann

Helt enig, det er nogle flotte baggrunde Unimati har, og det er også en super god filterløsning- kan man jo også se på akvarierne derfra B)

Annoncører
Annoncører