Lys i intervaller?

Postet under : Cichlider - Vedligeholdelse - Teknik og udstyr
Visninger : 144

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger hofer - 29/07-2017 11:23 29/07-2017 11:23
Kan de kære fisk klare at have lyset tændt i intervaller? Jeg vil gerne nyde et tændt akvarium, når jeg er hjemme. Det står i vores stue. Derfor tænker jeg på at have lyset kørende fra fx 10-12 og 15-22. Pt kører lyset fra 10-21, men det er jo lige lidt i overkanten med 11 timer i forhold til alger.
Jeg har Mbuna og et par planter. Planterne kan jeg godt undvære...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Principia - 30/07-2017 13:56 30/07-2017 13:56
Altså fiskene kan vende sig til meget. men det er dog ikke noget jeg har haft inde i mine overvejelser personligt. jeg havde / har valgt at gå en anden vej, og lade lyset være tændt, hvor jeg typisk er hjemme, og får mest glæde af det. jeg tror det vigtigste er at det er regelmæssigt. Jeg havde lys på fra kl. 15-24, og oplevede ikke de store algeproblemer.

men hvis du vil have lys i to omgange er det bare at prøve. Det er jo sådan set bare at observere, dine fisk, og hvis de bliver stressede eller sky, kan du jo ændre det tilbage.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Alpina - 30/07-2017 14:38 30/07-2017 14:38
Hvis der er dagslys i det rum hvor akvariet står, vil det næppe gøre den store forskel for fiskene om der slukkes for lyset nogle timer om dagen.

Hvis man tænder akvarielys i et helt mørkt rum kan det være lidt belastende for nervøse fisk som Bali hajer, mens andre fisk ser ud til at være ligeglade.

Med hensyn til planter er der delte meninger om planterne bliver forvirrede af nogle timer uden lys midt på dagen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator Sponsor ken kætbak - 30/07-2017 22:30 30/07-2017 22:30
Det kan du sagtens. Jeg har slet ikke noget fast lys interval i mit akvarie rum. Idag har der været tændt siden kl. 0430 og til om 5 min. IGår var der tændt noget lignende. Fredag var der tændt 20 min om morgenen og en time om aftenen. Det har ingen betydning for hverken mine planter eller mine mbuna. De får lysindfald fra terrasse døren.

Annoncører
Annoncører