Så er der beskrevet nye arter fra Malawi-søen

Postet under : Cichlider - Andet - Videnskab/Fredning
Visninger : 226

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Superbruger malawicarsten - 30/07-2017 09:32 30/07-2017 09:32

Så er Labeotropheus slægten oppe på fem arter nu:
L. artatorostris
L. chlorosiglos
L. fuelleborni - gammel kending
L. simoneae
L.trewavasae - gammel kending

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 30/07-2017 10:52 30/07-2017 10:52
Lad forvirringen begynde! :D

Hvor kan man finde mere info?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Principia - 30/07-2017 10:55 30/07-2017 10:55
Hej Carsten. Du som har rejst til søen nogle gange, og studeret den mere end gennemsnittet, kunne jeg godt tænke mig noget af. Jeg ved dog at det giver dig en mindre byrde, men det kan måske bringe en mønster, som går gennem de store søer. jeg kunne virkelig godt tænke mig, hvis du ville skrive en artikel, om hybridisering i naturen. Der må være noget materiale om emnet, som du har kendskab til, hvor mange af farvevarianterne, som enten er kendte, eller forholdsvis ny opdaget, kan kortlægges som naturligt forekomne krydsninger via deres dna.
Jeg har lidt svært ved at forestille mig, at en total adskillelse sker i naturen så det ikke forekommer. Alle muligheder er jo tilgængelige, på samme måde i søen, som det er i vores akvarier, lige bortset fra at deres geografiske afgrænsede område er lidt større.
Men som nævnt har jeg meget svært ved at forestille mig at det ikke sker, da der til stadighed dukker nye varianter op. Samt sker der sikkert også nogle naturlige mutationer, som viser sig mere levedygtige, end de eksisterende stamfædre, som hermed bliver udkonkurreret, på sigt.
Ved at få uddybet dette, kan det måske også give en lidt større forståelse, af hvad der sker i vores akvarier, når der nogen gange dukker noget op hvor man undrer sig.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger BaSsE_- - 30/07-2017 13:26 30/07-2017 13:26

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Administrator Sponsor ken kætbak - 30/07-2017 13:34 30/07-2017 13:34
Super spændende. Tak carsten :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Administrator Sponsor ken kætbak - 01/08-2017 12:15 01/08-2017 12:15
Så det er to fuelleborni og en trewavasae fra to lokationer der er er blevet selvstændige arter?

Tror man kunne pille flere trewavasae ud af gruppen hvis man ville.

Annoncører
Annoncører