Valg af filter i 720 liters

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 423

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Gruelund - 07/08-2017 20:54 07/08-2017 20:54
Hej
Går med tanken om at anskaffe mig et 720 liters Akvastabil Move akvarie, men ved ikke rigtig Hvilken filter løsning der er bedst og vælge. Har læst mange opslag omkring filter og syntes jeg for fornemmelsen af, at en spandpumpe er nemmere ang. vedligeholdelse og rensning af filter, derfor lyder mit spørgsmål følgende.

1 Ønsker en baggrund der fylder mindst muligt og ingen synlige rør/slanger hvilken pumpe egner sig til dette.
2 Hvilket filter er bedst i forhold til pengene og rensemuligheder.
3 Ønsker ingen støj fra pumpe.
4 er det en fordel og køre med flere filter.

Der må gerne henvises links til eventuelle opbygninger

Håber på en masse input så jeg kan få ført min drøm ud i virkeligheden.
Mvh Mads

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Harry72 - 07/08-2017 21:01 07/08-2017 21:01
hej
jeg har selv haft et 720 liter move, jeg kørte med rørføring igennem bunden og brugte en ehein 2078 pro 3E
den koster godt nok omkring 3000 kr men den er nem at holde og den siger ikke en lyd, kan også vælge en flurval fx 6 spandpumpe den koster en tusse mindre og er kraftigere den summer lidt, jeg har bare isoleret skabet med lyddæmpning fra thansen så hører man den ikke hilsen Harry

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger 87Hundrede - 07/08-2017 21:11 07/08-2017 21:11
Godaften

Hvis du gerne vil have en baggrund for at skjule diverse installationer, skal du da helt sikkert kigge nærmere på et baggrundsfilter. Jeg har været glad for de rocksolid baggrunde, jeg har købt hos eks. unimati.

Mht til at en spandpumpe skulle være nemmere, så synes jeg personligt, at det er forkert.
Spandpumpe er klart den løsning, hvor du får mest vedligehold, og skal rense oftest. Et korrekt opbygget baggrundfilter har stort set intet vedligehold (Man kan dog skifte filtervattet 1x årligt, dette anbefales af nogle). Jeg kørte med et baggrundsfilter i godt 2 år, uden at røre det overhovedet.

Eventuelt kan du overveje en modul-baseret filterløsning. Rocksolid laver ligeledes nogle fornuftige til dette.
Fordelen ved baggrundsfilter og det modulbaserede filter er, at du ikke har vand udenfor akvariet.
Desuden får du et stort filter, i modsætning til spandene, hvor du ofte kun har 10-15liters filter.

Et baggrundsfilter bruger også kun (cirka) 1/4 strøm af hvad en tilsvarende spand bruger (l/t).

Nu du skriver at det er et move du overvejer, er det også muligheden for at smide en sump på. Men dette er lidt mere krævende at få rigtigt sat op, få lydløst mv.

Jeg har selv lige sat et 275liters move op, med specialbygget sump til (90liter), og umiddelbart er der hverken larm eller andet, dog kræver det lidt fiflen for at få overløb/returpumpe til at smide cirka samme mængde vand frem og tilbage ;-)

Min personlige holdning/erfaring med filtre er listet op herunder;
Indvendigtfilter - spandfilter - modulfilter - baggrundsfilter - sump

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger westermann - 07/08-2017 22:31 07/08-2017 22:31
#3 jeg kan ikke være mere enig (y)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger BaSsE_- - 08/08-2017 08:00 08/08-2017 08:00
#3 enig her også (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KimJ - 08/08-2017 08:12 08/08-2017 08:12
Indlægget er rettet 08/08-2017 12:16 08/08-2017 12:16 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvis du ønsker en baggrund som fylder mindst muligt, er et baggrundsfilter selvfølgelig udelukket. Det filter som fylder mindst i akvariet, er en spandpumpe, men du slipper ikke for at få mindst 2 slanger/rør ned i akvariet, med mindre du laver rørgennemføringer i bunden (ikke besværet værd, hvis man spørger mig).

Det er i hvert fald ikke nogen ulempe med flere filtre, men hvert filter kræver jo plads, så det giver ofte mere besvær at skjule dem, så det er et kompromis.

Jeg kan godt blive lidt bekymret på dine vegne. Hvordan er den sump sat op? Det skulle gerne være selvregulerende, idet et overløb aldrig kan sende mere vand ned i sumpen end returpumpen sender op.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger 87Hundrede - 08/08-2017 10:42 08/08-2017 10:42
Kører med akvastabils standard løsning (AT9009), som er en durso løsning. Derfor er der lidt fikseri med at få det indstillet korrekt, så siphon effekten ikke bliver for voldsom ifht. returpumpen. Derudover er der et sikkerhedsrør monteret ved for forhøjet vandstand.

Jeg har desværre ikke et overløbskammmer, så dette gør det hele lidt mere besværligt :-(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 08/08-2017 11:34 08/08-2017 11:34
OK, så kan det ikke gå helt galt, hvis det efterses med jævne mellemrum.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger hofer - 08/08-2017 14:30 08/08-2017 14:30
Indlægget er rettet 08/08-2017 14:31 08/08-2017 14:31 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg ville helt sikkert vælge et baggrundsfilter, og gerne et rockZolid. Så får du ovenikøbet en fantastisk flot baggrund, der pynter på det visuelle.

Jeg kan heller ikke helt genkende billedet af, at spandpumper skulle kræve mindre vedligehold. Tværtimod.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Kong K - 08/08-2017 17:50 08/08-2017 17:50
Baggrundsfilter er klart min favorit. Det ser godt ud, dækker grimme installationer, har stor volumen og er næsten vedligeholdelsesfrit. Ulemperne er at det tager tid at installere og det tager plads op inde i akvariet, men det overskygges langt af de fordele der følger med.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Sponsor Michael B - 08/08-2017 18:09 08/08-2017 18:09
Endnu en stemme for baggrundsfilteret, dog vil jeg nævne en enkelt ekstra ulempe som endnu ikke er nævnt: Unger i filteret, men det har jeg dog også haft i et spandfilter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger jon hare - 08/08-2017 19:25 08/08-2017 19:25
Jeg vil så slå et slag for HMF filtre. Min klare favorit. De er billige i anskaffelse, fungerer super og er stort set vedligeholdelsesfrie. Og så er der ingen vand ind og ud af akvarierne, hvilket er vigtigt for mig.

Hvis man vælger de sorte filtersvampe og de placeres i hjørnerne er de også nogenlunde til at skjule (specielt hvis bagruden også er sort). Det har jeg selv gjort her i et 325 l (i venstre hjørne) og i et 756 l (begge hjørner):

Annoncører
Annoncører