Leptosma

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Fritsvømmer
Visninger : 366

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger kenned - 06/12-2017 17:48 06/12-2017 17:48
Hej
Jeg har fået et problem med leprosma'r. De er begyndt at "tabe" sig og bliver mere sky. Også dør de
Men det er kun en af gangen når den ene dør så går der lidt tid også begynder en ny fisk.

Nogen der har et forslag til hvad det kan være?

På forhånd tak :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Biologilau - 15/12-2018 13:37 15/12-2018 13:37
Det er muligvis Cryptobia. Det er meget små parasitter, langt de fleste fisk fra Tanganyika, er inficeret med. Der findes tre typer som hver især angriber mave/tarm, gællerne eller findes i blodbanen, dem i blodbanen kaldes også for Trypanoplasma. Fiskene er som regel tolerante og udviser sjældent symptomer. Når de udviser symptomer, er det typisk, som du selv beskriver, spisevægring med vægttab til følge. Det er en strategi, der især virker overfor den type, der angriber blodbanen. Når fisken går i spisevægring, nedsættes også indholdet af "plasma-protein" i blodet, som er det parasitten lever af og fisken kan rent faktisk godt komme sig igen. Jeg oplever det af og til hos mine egne fisk og i ca. 50% af tilfældene kommer fisken sig. Det kræver dog absolut ideelle forhold for fiskene, ingen stress, rent vand og at man ikke flytter fiskene. Det er ikke smitsomt, eftersom alle fiskene sansyneligvis har parasitten. Der findes ingen medicin, så hvis det er Cryptobia, må du være tålmodig og håbe på at fiskene kommer sig. Jeg har selv haft fisk,der har gået i spisevægring i godt 3 måneder og så kommet sig. Og efter min erfaring er det typisk hos ungfisk det opstår, hvorfor ved jeg ikke, men har nu haft Leptosoma'er i næsten 3 år og har kun set det hos mine ungfisk.

Håber det bedste for dig og dine fisk
Allan *santa*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger stausholm - 16/12-2018 19:56 16/12-2018 19:56
Hvad fodre du med og hvor ofte ?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Biologilau - 25/12-2018 12:18 25/12-2018 12:18
Jeg fodre 3 gange om dagen, om morgenen med tørfoder/flagefoder, om eftermiddagen med frostfoder; yngel får cyclops, de voksne får artemia og hvide myggelarver og én gang om ugen får de lidt røde myggelarver. så om aftenen får de igen lidt tørfoder.
Eftersom jeg fodre 3 gange dagligt, får de ikke ret meget hver gang, men det er en måde at sikre at alle fisk får, også sandsildene - da de ellers godt kan finde på at holde sig lidt tilbage når Cyprichromis'erne går til den ;)

Allan

Annoncører
Annoncører