Juwel Rio - opgradering af lys

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 367

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger slazzen - 02/01-2018 10:55 02/01-2018 10:55
Hej

Dette indlæg er lidt i forlængelse af et tidligere indlæg hvor jeg forespurgte efter forslag til et færdigt akvarie+skab+lys sæt som ligger indenfor skiven i forhold til et acceptabelt kompromis for et planteakvarie som er æstetisk nok til at placere i en stue og praktisk nok til en børnefamilie.

Mine tanker er at gå efter et Juwel Rio, dog vil jeg bruge et spandfilter istedet for det interne filter, samt kan den i sættet indbyggede lampe (LED) slet ikke levere lys af en mængde og med et farvespektrum som er nok i forhold til et hi-tech planteakvarium med gødning, co2 og lysstyring.

Jeg vil derfor høre om der er nogen som har haft success med at opgradere lyset i et sådant sæt og i givet fald, lidt detaljer om hvad i har gjort. Desuden kan jeg se at akvariet har en ret dominerende tværgående stiver i sort plast, er det noget som forventes at kaste en tydelig skygge i akvariet?

Al input modtages med stor taknemmelighed.

Mvh.

Søren

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger DPedersen - 02/01-2018 18:22 02/01-2018 18:22
Jeg har en løsning jeg er vildt tilfreds med. Rio 240 liter LED akvarie, hvor jeg har sat en 1m Akvastabil Lumax Plant LED fast med 2 strips på bagerste plastik låg. Virker upåklageligt og akvariet er en ren jungle af planter!

Med spandpumpe, har jeg sat en stor svamp ned i juwel filterboksen som art prefilter/HMF og sat spandpumpe indtaget ned der hvor den originale pumpe skulle have været. Virker upåklageligt :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger slazzen - 04/01-2018 09:42 04/01-2018 09:42
Tak for svaret, synes at det er en god diskret løsning du har fået lavet. Du må i så fald jo have lavet hul i låget for at kunne få strips igennem. Jeg tænker at man kunne fastgøre lysbjælken med et par klatter silikone istedet, således at man undgår at perforere låget.

Hvordan er det med lysforholdende forrest i akvariet, jeg tænker at Lumax lysbjælken ikke har så stor effekt forrest i akvariet? Alternativt kunne man jo også sætte en lysbjælke på det forreste låg, evt. en lidt kortere een for ikke at blokere for foderhullet, eller evt. en smallere slags, som f.eks. JMB eller lign.

Har du et billede hvor man ser akvariet forfra hvor alt lyset er tændt?

Mvh.

Søren

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger DPedersen - 04/01-2018 20:03 04/01-2018 20:03
Jeg syntes lyset er perfekt. Har ikke sat foran, da det er for meget lys, og vil kun give alger. Giver også vildt god effekt når jeg tænder baglyset først og slukker sidst. Det giver en art for solopgang og nedgang :)

Man lægger ikke mærke til det med strips i låget. Jeg valgte denne løsning over silikone, da man let kan fjerne det igen uden at ødelægge plastikken, og jeg kan "glide" lyset af låget let, skulle jeg få brug for det.

Ved ikke om billede af lyset siger meget, da 2/3 af min overflade er fyldt af salvia natans og resten dækket af cryptocoryne usteriana. Men passer resten af mine planter fint, da det er skygge planter som f.eks. anubias :)

Annoncører
Annoncører