Varmelegeme til 250/275 liter.

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 397

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger madsjeppe01 - 19/01-2018 12:45 19/01-2018 12:45
Jeg står i den situation at jeg skal til at købe nyt varmelegeme, da det gamle er stået af. Før i tiden har jeg altid benyttet et 300 watt.. og det har fungeret fint, men nu skal jeg selv til at betale for strømmen, så jeg har tænkt tanken om man kan benytte et feks 100-150 watt i stedet for.
Lige pt er akvariet 23 grader varmt uden varmelegeme, men jeg vil gerne have temperaturen op på 26-27 grader.

Er godt klar over at det skal være tændt længere for at varme vandet op, men er der nogen penge af spare ved at gå ned i watt, når det kun er 3-4 grader vandet skal varmes op? :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 19/01-2018 12:53 19/01-2018 12:53
Det er KUN pengene sparet ved indkøb af varmelegemet.

Personligt ville jeg ikke gå ned i størrelse, det vil bare køre mere, og især ved vandskifte kan det tage rigtig lang tid før temperaturen er oppe på det ønskede niveau igen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger madsjeppe01 - 19/01-2018 12:57 19/01-2018 12:57
Jeg skifter aldrig vand med koldt vand, så det er ikke der problemet kommer til at være..

Hvad størrelse varmelegeme skal jeg gå efter, og hvor langtid vil du skyde på at det er tændt på en dag?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger scn - 19/01-2018 13:03 19/01-2018 13:03
Eksternt link http://www.akvarieforretningen.dk/product.asp?product=780 (blot et eksempel, kan sikkert købes til ca. samme pris men uden fragt lokalt)
Det er til 200-300 liter, så 150W er faktisk det som Eheim syntes er passende. Du har haft lidt rigeligt tidligere :-)

Det er pokkers svært at sige hvor lang tid det er tændt. Det afhænger af vand og rum temperatur, belysning, pumpe, udluftning (vindhastighed på akvarieglasset), om der er dækglas/heldækkende lampe og sikkert et par småting jeg har glemt.

Jeghar nogle akvarier uden varme, det er så heller ikke varmere end ca. 22-23 grader, (pumperne giver lidt)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger madsjeppe01 - 19/01-2018 13:21 19/01-2018 13:21
Jeg ved godt at jeg har haft rigeligt watt tidligere, og det er også derfor at jeg søger lidt vejledning..

Lyset giver ikke meget varme, da det er LED, men jeg har dog heldækkende lampe som også isolere lidt..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger HenningS - 19/01-2018 16:07 19/01-2018 16:07
Strømforbruget er det samme uanset hvilken størrelse varmelegeme, du bruger, når det er termostatstyret. Jeg har tidligere klaret mig med 100 watt til et 250 liters akvarium, med der var lidt varme fra lampen til at supplere med. Men det afhænger meget af temperaturen i det rum akvariet står i, og hvor meget koldt vand der tilføres ved vandskifte. 150 w burde dog være rigeligt

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Principia - 20/01-2018 07:11 20/01-2018 07:11
Jeg har i en længere periode kørt med 2 små i stedet for et stort. Det var for at det ene bare kunne slukke hvis det andet stod af, mens det var tændt. Har prøvet at komme hjem til kogte fisk. Pt. kører jeg kun med et 150w i et 250L, og det er faktisk kraftigt nok, til også kunne lave en skandale, hvis det bryder ned.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger madsjeppe01 - 20/01-2018 13:30 20/01-2018 13:30
Nu ved jeg ikke hvor varmt vand du holder i akvariet #7, men hvor længe vil du skyde på at dit varmelegeme er tændt om dagen? Og har du evt prøvet at regne ud hvor meget dit 250 liters koster om året?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Principia - 20/01-2018 16:36 20/01-2018 16:36
Nej har ikke regnet på det. Og mit varmelegeme er ikke tændt specielt meget. Men jeg har været ud for at termostaten i varmelegemet er stået af, mens det var tændt, så det bare blev ved med at varme uhæmmet. Nå vandet rammer 38-40 grader kommer man så hjem til døde fisk, og det er ikke ønskeligt.

Mit akvarium er ca. 26-27 grader varmt, og vi har i stuen 21-23 grader. for at svare på dit spørgsmål.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger brønderslev - 23/01-2018 20:09 23/01-2018 20:09
Nu ved jeg ikke hvilken type filter du har, men hvis du bruger spandpumpe, så kan jeg anbefale et gennemstrømsvarmelegeme.

Eksternt link https://www.akvariebutikken.dk/shop/42-hydor-varmelegemer/2610-hy...

Vi har brugt dem i mange år, på flere akvarier, og de holder en utrolig stabil temperatur. Samtidigt behøver man ikke slukke varmelegemet under vandskifte. Det er en dyr, men god løsning :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger HenningS - 23/01-2018 22:08 23/01-2018 22:08
# 10
Smart men meget dyr løsning. Udover den høje anskaffelsespris, er der formodentlig også et større varmetab end på et traditionelt varmelegeme. De skriver at et 200 W højst kan klare et 250 liters akvarium, medens man sagtens kan klare sig med 100-150 watt med et traditionelt varmelegeme til 250 liter. Hvis vi antager at det varmer halvdelen af tiden, så betyder 50 w ekstra 500 kr. mere om året på strømregningen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger scn - 24/01-2018 09:47 24/01-2018 09:47
Jeg mener du laver et par forkerte antagelser.

Anbefalede akvariestørrelser er blot producentens egen tommelfingerregel, så der kan/vil naturligvis være forskel på hvad de forskellige producenter anbefaler.

Jeg tror så også at 50% tid med drift er højt sat.

Hvis vi siger 50W skal ud af varmelegemet til luften, så tænk lige på en god gammel glødepære. De bliver voldsomt varme ved 40-60W, godt nok er overflade arealet en del større på varmelegemet, men det vil stadig blive ganske varmt, sikkert så varmt at man ville tro der var noget galt. Jeg tror simpelthen ikke på at der fiser så meget varme ud i luften.

Uden at kende opbygningen af gennemstrømningsvarmelegemer, kunne jeg sagtens se dem opbygget som et rør med stor dimension, med et "klassisk" varmelegeme monteret midt i røret, så der er flow hele vejen rundt, og ikke noget ekstra varmetab i praksis.

Man kan så altid snakke om man syntes at anskaffelsesprisen er det værd for at slippe for at skulle prøve at gemme varmelegemet i akvariet, men jeg tror ikke på at det koster ekstra i drift.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger HenningS - 24/01-2018 20:15 24/01-2018 20:15
Ja der fik jeg vist ikke tænkt det ordentligt igennem, inden jeg skrev. Selv de gennemsnitlige 25 w jeg regnede med, ville betyde en meget varm overflade på varmelegemet. Jeg lod mig nok løbe med af de forskellige producenters opgivelse af hvor stort et
varmelegeme, der er behov for. Hydor anbefaler samme effekt på traditionelle varmelegemer, som på denne type.

Jeg har kigget lidt på deres vejledning:
Eksternt link http://www.hydor.com/eng/prodotti-tecnici/heaters/heater-for-exte...
Så vidt jeg kan læse er det et rør, med varmelegeme udenom, og lidt isolering udenpå. Det er jo smart af hensyn til rengøring, men det må uvægerligt give et vist varmetab, om end slet ikke i nærheden af mine første antagelser.

Vejledningen nævner intet om at overfladen kan blive varm, hvilket også underbygger, at varmetabet er minimalt

Og så skal man lige være opmærksom på at varmelegemet skal være placeret så lodret som muligt, og under ingen omstændigheder vandret.

Når alt dette er sagt, så synes jeg da det er en god løsning. Det giver utvivlsomt en bedre varmefordeling i akvariet end et traditionel placeret varmelegeme, og et varmelegeme pynter jo ikke ligefremt i akvariet

Annoncører
Annoncører