Er 240 ltr for lille til Rødstrubet ciclide?

Postet under : Cichlider - Amerika - Amerika Generelt
Visninger : 250

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger RosaK - 07/09-2018 20:05 07/09-2018 20:05
Hej alle derude. Kører pt med 125 ltr med få Guramifisk. Påtænker at skifte til 240 ltr og et par rødstrubede ciclide, to/tre maller og en mindre flok Platy eller Sværddragere. Dekoration, sten, rødder, grene, anubias og mos. Mine spørgsmål er om akvariet er stort nok til nævnte antal fisk. Pladsen er desværre ikke til mere. Desuden er jeg i tvivl om hvilke grene, der er bedst egnede. Skal de tørre før man smider dem i akvariet eller er det ligemeget? Vil ciclidebestanden være bedre med en han til to hunner? Tror I at pumpen i 240 ltr Juwel Rio er effektiv nok til de få men store fisk? Kom med jeres svar, så jeg kan blive klogere. Tak!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Principia - 08/09-2018 14:53 08/09-2018 14:53
Efter min mening er 240L lidt i underkanten, men det kan lade sig gøre. Rødstrubede er pardannede fisk, så du kan have to og så er det lige som det. Det skal være nogle robuste maller, hvis de skal overleve sammen med rødstrubede på så lidt plads, da de nok vil bruge hele akvariet som territorium. Samt er der nok heller ikke plads til en flok andre, men nærmere nogle stykker.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger RosaK - 08/09-2018 17:01 08/09-2018 17:01
Ville være tilfreds med et harmonisk par og er osse klar over, at pytten ikke skal overfyldes med ret mange andre fisk. Mener dog at have læst, at Rødstruberne er ret tolerante overfor Maller og med mange skjul og passende beplantning, tror du så ikke at det går an?
Har pt nogle få Indianer Platy, naturformen. Synes det er en køn og behagelig fisk at se på. Et ekstra plus er, at den er flittig til at spise alger. Stammer fra næsten samme område som Cicliderne, men måske er de for små i forhold og vil med tiden blive ædt. Nogen, som har erfaring på det?.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger hofer - 14/09-2018 16:47 14/09-2018 16:47
Jeg havde Rødstrubede i 275 liter, og det gik rigtig fint :-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Principia - 15/09-2018 10:27 15/09-2018 10:27
Ungerne vil sikkert blive spist. jeg tror nu ikke de æder de voksne. Men de kan godt jage noget rundt med dem. Med hensyn til maller, skal du tænke på at de har de samme territorier for øje som cichliderne. Så der kan godt være lidt ballade om pladserne. Men som sagt, det kan sikkert lade sig gøre, man skal bare være opmærksom på, at alle trives.

#4. Ja jeg har også set mange som har haft et par i, godt nok 250L, og ikke 275. Men det sidste et højten, og har i forbindelsen ikke så meget at sige. Man kan sige at indholdet på papiret ikke er den store forskel, men dog alligevel, for hvor det ene akvarium et dybt i forhold til størrelse, er det andet langt og smalt. Det har faktisk noget at sige, når fiskene indretter sig.

Her kunne jeg godt tænke mig at KimJ kom lidt ind i debatten, for han har på en eller anden måde, en god måde at formulere det simpelt på, så det giver mening.

Annoncører
Annoncører