Begrænsning af yngel

Postet under : Cichlider - Andet - Adfærd
Visninger : 146

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger RosaK - 11/09-2018 13:40 11/09-2018 13:40
Med risiko for at ende på øretævernes holdeplads, vil jeg alligevel spørge jer til råds.
Min tanke er at starte 240 ltr op med amerikanske cichlider og jeg har brugt nogle dage på at læse på lektien samt grundigt undersøgt hvilke beboere, der skal i min nye vandverden.
Mit spørgsmål er affødt af de åbenlyse problemer med at skaffe afsætning af ynglen. Kan man, ved at lade fiskene gå ved minimum temperatur, dæmpe deres yngletrang? Er det synd? Vil det overhovedet ha nogen virkning?
Eller er løsningen at holde andre fisk, som æder afkommet? Eller fanges ungerne ind og ender i den sorte gryde?
Ved godt, at det er under leg og børnepasning, at fiskene viser deres farveskift og specielle adfærd og at jeg måske går glip af dette, hvis...
Har nogen erfaringer på området?
Vh RosaK

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 11/09-2018 14:28 11/09-2018 14:28
Det første spørgsmål er vel hvilke fisk du har planer om at anskaffe dig? (amerikanske cichlider er rigtig mange ting).

Hvis du eks. ender op med apistogrammaer eller andre mindre cichlider og holder eks. nogle lidt større fisk i samme akvarium, så er det ikke sikkert at du overhovedet får problemet. Man ser ofte folk skrive at nu har de lagt ær, så klækker æggene, men efter et par dage eller en uge er der ikke flere unger tilbage.

Personligt ville jeg ikke prøve at undgå at fiskene yngler, men det er nok bare mig. Omvendt har jeg da også solgt nogle ancistrus fordi der kom lidt rigeligt med unger.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger RosaK - 11/09-2018 16:35 11/09-2018 16:35
Sandt nok!
Har set mig lidt varm på Regnbuecichlider, 2 par tænker jeg, kan være i pytten. Sammen med dem et par maller og nogle Platy er eller Nordlige Bjerg Sværddragere.
Eller et par Rødstrubede, (efter de selv har dannet par. Gælder selvfølgelig også for Regnbuerne)sammen med nogle få pænt store Tandkarper og et par robuste Maller, så kan der vist ikke være mere i den pyt!
Glemte i øvrigt at spørge ind til om jeg skal lægge gødningssubstrat under sand og sten der, hvor jeg påtænker at beplante. Mener at have læst at planter ikke kan vokse i sand. Men trænger det ikke op hvis/når fiskene graver, eller hvad?.

Annoncører
Annoncører