Led lys - farvegengivelse

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 180

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Kilnakorr - 24/09-2018 17:34 24/09-2018 17:34
Hejsa

Jeg har efterhånden prøvet lidt forskelligt LED lys.
JMB, lumax og har lige smidt JBLs nye SOLAR serie på.

Jeg synes dog aldrig jeg kan fange de rette farver, hvor grønne planter er grønne og røde planter røde.

De nye SOLAR fra JBL har pre-indstillinger på 2700k, 4000k og 6700k. Synes dog bare at 2700k og 4000k gør lyset fesent orange, og 6700k er planter blege (både de grønne og røde)

Nogen der har gode råd og gerne billeder hvis man er godt tilfreds med sine LED lys.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Kristian Paaske - 24/09-2018 19:25 24/09-2018 19:25
Tja... Det er jo lidt en smags sag men jeg synes planterne og fiskene bliver pænest mellem 6000 og 8000k.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Marc s - 24/09-2018 19:47 24/09-2018 19:47
Et lys med kun “hvide” dioder vil aldrig kunne brilliere på hele spektrumet.

Heldigvis laves de fleste gode LED lys i dag med RGB dioder for at ramme de forskellige farver bedst muligt.

GreenAqua har en rigtig god video der viser det samme akvarie under forskellige af de populære modeller, og her kan man se forskellen tydeligt:
Eksternt link https://youtu.be/ghaiqx4AzcI

Ligesom GreenAqua er jeg personligt kæmpe fan af Solar RGB lampen fra ADA og selvom den er flot på billeder og video er det virkelig en lampe som skal opleves i virkeligheden før man kan tro den forskel det kan gøre. Det kan bedst beskrives som om akvariet har været en tur i Photoshop for de individuelle farver skinner virkelig igennem. Grønne planter stråler som var de gødet med uran og rød er BLODRØD! Samtidig har den en overordnet kølig og flot farve der for vandet til at fremstå krystalklart. Lyset bliver desuden “spredt” på en sådan måde at man ikke oplever områder hvor man tydeligt kan se hvilken farve diode som sidder lige over.

Jeg har selv lavet en lille video med mit akvarie hvor man kan fornemme det:
Eksternt link https://youtu.be/L9usi4shWuI

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Kilnakorr - 24/09-2018 20:01 24/09-2018 20:01
Indlægget er rettet 24/09-2018 20:06 24/09-2018 20:06 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej Marc

Tak for input. Har allerede set din video og billeder og det ser S"" godt ud.

Jeg undrer mig egentlig over alle de 'rgb' og 'true color' der ikke er noget værd. ADA er rimeligt dyrt så vidt jeg ved, men de nye JBL koster også knap 2000 kr stk for 130~ish cm, og de ryger tilbage i morgen.

Det ser dog ikke ud til ADA's model er superfiks under et akvarielåg, så jeg må nok lede videre.

Annoncører
Annoncører