3 arter i en 530'er

Postet under : Cichlider - Amerika - Mellemamerika
Visninger : 373

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Ticonderoga - 01/11-2018 10:39 01/11-2018 10:39
Efter længe at have overvejet sydamerikaner har jeg i stedet besluttet mig for at prøve kræfter med mellemamerikanere
i mit 530 liters. Synes dog det er rigtig svært at finde info omkring mange af arterne, både på nettet og i alm. bøger.
Jeg er dog kommet frem til at jeg burde kunne have 3 af de mindre og knap så aggressive arter.

Den ene art har jeg mere eller mindre besluttet mig for skal være archocentrus multispinosa.
Eneste problem her at jeg ikke har kunne finde den ved nogle danske forhandlere.

Som den anden art havde jeg egentlig lagt mig fast på Amatitlania sp. Honduran red point.
Den er til at skaffe herhjemme og ret flot, dog er jeg i tvivl om den måske er for aggressiv i forhold til de andre beboere.
Hvis den er for aggressiv havde jeg kastet min kærlighed på H. Deppii i stedet, men igen har jeg ikke kunne finde
nogle forhandlere herhjemme som har den.

Som sidste art skulle det være enten Amphilophus longimanus eller Thorichthys meeki. Jeg hælder mest til Longimanus
da den er lidt usædvanlig og meget flot mod et mørt bundlag, men igen har jeg stort set ikke kunne finde noget info omkring den
andet end den bliver max 15 cm.

Ser det fornuftigt ud? Er der evt. nogen som ligger inde med lidt viden omkring de forskellige arter jeg har overvejet eller er der andre jeg burde overveje i stedet?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 02/11-2018 20:08 02/11-2018 20:08
Hvis du ønsker fredelige fisk, så vælg Heros, som findes i forskellige farver: Rød, gul, grøn, grå m.fl.

Eneste ulempe ved dem er, at de spiser planter.

De bliver omkring 20 cm

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger jon hare - 02/11-2018 21:26 02/11-2018 21:26
Jeg har ikke meget erfaring med mellemamerikanere, men har for år tilbage holdt archocentrus multispinosa og hypsophrys nicaraguensis sammen i et 325 L akvarium. Min oplevelse af archocentrus multispinosa var, at de var rimeligt fredelige når de ikke gik med unger. Det gjorde de til gengæld tit og så var de en smule aggressive. Mine hypsophrys nicaraguensis gik også ofte med unger og det betød at der var en del kampe i akvariet og ofte stod der et par i hver ende og forsvarede deres territorier. Min oplevelse var at 325 L var lige i underkanten for to arter. Baseret på den erfaring ville jeg starte ud med to arter i et 530 L og så derefter vurdere om der er plads til endnu en art.

Unimati i Randers har ofte en del mellemamerikanere, det kunne måske være en ide at besøge ham og høre om han har nogle ideer til sammensætning. Kan se på hans hjemmside at han bla. har flere forskellige artr af cryptoheros. Der er flere fine imellem og de bliver ikke så store.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Ticonderoga - 07/11-2018 10:29 07/11-2018 10:29
Alpina skrev :
Hvis du ønsker fredelige fisk, så vælg Heros, som findes i forskellige farver: Rød, gul, grøn, grå m.fl.

Eneste ulempe ved dem er, at de spiser planter.

De bliver omkring 20 cm

Heros er da sydamerikaner så vidt jeg ved?

jon hare skrev :
Jeg har ikke meget erfaring med mellemamerikanere, men har for år tilbage holdt archocentrus multispinosa og hypsophrys nicaraguensis sammen i et 325 L akvarium. Min oplevelse af archocentrus multispinosa var, at de var rimeligt fredelige når de ikke gik med unger. Det gjorde de til gengæld tit og så var de en smule aggressive. Mine hypsophrys nicaraguensis gik også ofte med unger og det betød at der var en del kampe i akvariet og ofte stod der et par i hver ende og forsvarede deres territorier. Min oplevelse var at 325 L var lige i underkanten for to arter. Baseret på den erfaring ville jeg starte ud med to arter i et 530 L og så derefter vurdere om der er plads til endnu en art.

Unimati i Randers har ofte en del mellemamerikanere, det kunne måske være en ide at besøge ham og høre om han har nogle ideer til sammensætning. Kan se på hans hjemmside at han bla. har flere forskellige artr af cryptoheros. Der er flere fine imellem og de bliver ikke så store.

Det er præcis det scenarie jeg vil undgå. :(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger hofer - 02/12-2018 20:52 02/12-2018 20:52
Mine Multispinosa er super fredelige. Egentlig også når de har æg. Det er i hvert fald ingenting i forhold til andre mellemamerikanere. Mine går i et 530'er også.

Jeg tænker sagtens du kan have 3 arter uden problemer.

Til en mellemamerikansk balje ville jeg helst sikkert overveje Cryptoheros Nanoluteus, der er en helt fantastisk lille fisk. Den er super flot.
Og så tænker jeg, at du næsten også skal have en art med noget størrelse på, når nu du har et 530'er. Det kunne fx være Nandopsis tetracanthus - Cuba Cichliden - der er min personlige favorit.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KimJ - 04/12-2018 07:29 04/12-2018 07:29

Jeg har haft næsten præcis den sammensætning Du lægger op til, i et 486L (135x60x60). Jeg havde et par af hver, A.siquia (Honduran red point), A. multispinosa og T. ellioti. De ynglede allesammen, ofte på samme tid, og stjal med stor fornøjelse hinandens yngel, så det var egentlig ganske underholdende at se på.

Desværre var det nok ikke helt så sjovt for fiskene, og især A. multispinosa led under at være trængte af to mere aggressive arter. Mest aggressive var A. siquia. Hver art havde oprettet et territorium, og kom kun der, så akvariet var strengt opdelt i 3 zoner i forskellig størrelse.

Jeg blev til sidst træt af at se på de trængte fisk, og gav hver par et akvarium for sig selv.

Annoncører
Annoncører