Pondguru

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 132

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger smiley 74 - 08/12-2018 07:31 08/12-2018 07:31
Hej alle.

Jeg er lige stødt på gutten, Pondguru, på youtube. I en video fortæller han, at alle producenter af filtre, angiver deres produkter forkert. Som Pondguru siger, et filter op til 1000 l, i virkeligheden kun rækker til 500 l.
Det er osse ham der står bag filtrematerialet Biohome, som kan købes i Tropeland. Biohome roser han i store vendinger (det er jo osse hans eget produkt) han fortæller, at med hans produkt, får man den perfekte balance i akvariet.
Har han ret i hans påstande?

Jeg vil prøve at linke til den video jeg så.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 08/12-2018 10:12 08/12-2018 10:12
En skide reklame er en skide reklame og er naturligvis fuldstændig utroværdig. Han har et formål og det er at sælge hans produkt.

ps. det han siger om at filtere alt efter hvor man kigger kan være rated op til 600, 1000 eller 1500 liters akvarier er naturligvis lidt forvirrende, men i virkeligheden ganske logisk. Der er forskel på et proppet malawi akvarium og et scape på 400 liter med 40 rød neon

pps. zappede lidt hen igennem og så kun et par minutter.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Alpina - 08/12-2018 18:23 08/12-2018 18:23
Indlægget er rettet 08/12-2018 18:28 08/12-2018 18:28 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Som #2 skriver er det fiskebelastningen som er afgørende for filterstørrelsen.

Jeg synes at producenterne praler for meget og jeg foretrækker rigeligt store filtre og en cirkulation på 5-10 gange akvariets størrelse. Cirkulationen kan sagtens indrettes, så fiskene ikke blæses rundt i akvariet.

Med spandpumper er det nemt at omdanne ammonium og nitrit, så fiskene ikke dør med det samme.

Det vanskelige er, at fjerne nitrat med en spandpumpe. Det kræver som udgangspunkt 1 liter særlige filtersten for hver 100 liter vand. Der skal også være 1 liter mekanisk filter til at opsamle slam.

En Eheim 2075 kan indeholde 6,5 liter filtermateriale, svarende til grundig filtrering af ca. 300 liter vand incl. fjernelse af nitrat.
Eheim oplyser f.eks. at Eheim 2075 passer til akvarier på 600 liter.
Det kan passe med de 600 liter hvis man kun vil filtrere ammonium og nitrit i et normalbelastet akvarie, men cirkulationen vil være (for) svag.
1.250 / 600 = 2,1 gange i timen

Jeg har ved test konstateret at Micromec og Siporax filtersten kan fjerne nitrat efter 2 måneder.
Jeg har i en mere upræcis test konstateret at Biohome Ultimate kan fjerne nitrat efter 6 måneder.
Jeg foretrækker Siporax da de er billigst og kan købes i 10 liter spande.

Pondguru, synes jeg, fokuserer for meget på Biohome, men hans forslag til opbygning af filtre er fornuftig.

Se mere på Eksternt link http://arentoft.eu/wordpress/filtre/

Annoncører
Annoncører