Hvad er dette ?

Postet under : Akvariesiden.dk - Alger
Visninger : 711

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Fdmar65 - 19/11-2019 20:39 19/11-2019 20:39
Hejsa
Efter vores efterårsferie kom jeg hjem til dette problem i mit akvarie... hvad er dette for en alge og hvordan bekæmpes den

Jeg har prøvet blue exit men uden held. Vandet er skiftet med 50% hver uge og lyset justeret ned til kun 8 timer dagligt og der er skruet ned til et minimum gødning... og algerne er fjernet fysisk ved hvert vandskifte. og efter nogle dage ser det ud som på billederne i den meste af overfladen.

Har god vandcirkulation

Håber på et par gode bud og råd til kampen mod denne plage....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Fdmar65 - 20/11-2019 18:11 20/11-2019 18:11
Er der slet ingen der kan hjælpe med et bud på hvad det er og hvad jeg kan gøre ved det?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger fhh - 20/11-2019 19:55 20/11-2019 19:55
Indlægget er rettet 20/11-2019 22:01 20/11-2019 22:01 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Mit bud er: BGA (blå-grøn-alger = Cyano-bakterier) og Diatom (brune alger), og hvis du har slimede tråde overalt:
Spirogyra. Jeg har selv måttet sloges med de alger for et års tid siden.

Symptombehandlingen er: mørklægning og H2O2-kur.

Prøv at læse tråden (uanset årsagen til problemet):

Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1461826&Searc...

Mvh.
Flemming

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger fhh - 24/11-2019 13:48 24/11-2019 13:48
For ikke at mudre din tråd til med mine billeder har jeg i bunden af min egen profil lagt en stribe ind fra sådan et algeangreb.

Mvh.
Flemming

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Fdmar65 - 02/12-2019 20:00 02/12-2019 20:00
Hej Flemming

Tak for dit input - det er værdsat.
Jeg skal lige finde ud af hvordan jeg griber det an. Mit akvarie er 530l og med en 3D baggrund (mener det er ROCKSOLID). Og jeg kan ikke rigtig overskue hvordan jeg bedst for bugt med dette l*rt.

Overvejer at starte helt forfra - men er i tvivl om eventuelt algesporer kan blive/ sidde i min rocksolid baggrund og gen op blomstre når jeg starter op igen...

Kan nogen her hjælpe med om det er en risiko.... og er der et bud på hvorfor jeg efter knapt 3 år pludselig skal bokse med denne samling af alger i min balje... den kørte fint indtil kort før sommerferien... men er nu gået helt bananas :-( ØV!

Men igen tak for hjælpen...

René

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger fhh - 09/12-2019 11:06 09/12-2019 11:06
Tvivlen er forståelig. Bakterier og alger er overalt; det er bare et spørgsmål om, hvad der trigger.Hvor er ubalancen?

Jørn Ullits har under 'USB Akvariegødning' skrevet en række artikler om alger, hvor der bl.a står (sådan ca), at Cyano-bakterier kommer gerne ved for tæt plantevækst eller utilstrækkelig cirkulation.

Jeg ville i første omgang teste alle de elektriske måleinstrumenter efter. Hvis jeg ellers har forstået din teknik rigtigt:

Hvad er temperaturen målt med din sonde? Og hvad er den målt med et gammeldags pålideligt termometer?

Hvad er pH i vandet målt fra dine stave? Og hvad er pH målt med en ordentlig dråbetest (f.eks JBL-vandtest med pH=6,0-7,6)?

Hvad har du sat CO2 til? Og hvad er CO2 målt til med en dropchecker med f.eks. Bromthymol-blåt og KH4-stabilt vand?

Annoncører
Annoncører