Vandkvalitet - Hjælp til en nybegynderfamilie

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 960

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Timmerman (Inaktiv) - 26/03-2020 08:34 26/03-2020 08:34
Hej Alle, - Håber i har tid til at hjælpe en nybegynderfamilie med deres nye akvarie.

De sidste 3 dage har målt vandkvalitet med ret dårlige resultater. Vi har brugt et målesæt fra Tetra "Test No2" 7 dråber af det ene og derefter 7 dråber af det andet.

Resultatet har over de her 3-4 dage gået fra flot gult til orange hvilket jo ikke er godt. Vi har lavet vandskift hver dag (1/3 skiftet) og tilsat noget akvarieplejemiddel der hedder "Filter Medium" fra Easy-Lift hver gang, men der er ikke rigtig nogen forbedring af spore.

Så hvad gør vi galt.

Vores akvarie er et 54L og vi har 16-18 dyr fordelt på noget snegle, ål, maller og gubier.

Vi har pumpe med filter, som vi sørger for ikke at rengøre helt i bund, vi har varmelegme der står til 26grader.

Vi fodre 1 gang om dagen, skiftevis med de der flager i toppen, og nogle små piller der falder ned på bunden.

Men hvad gør vi forkert, og hvad kan vi ellers gøre.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Timmerman (Inaktiv) - 26/03-2020 08:37 26/03-2020 08:37

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger TheMoose - 26/03-2020 12:37 26/03-2020 12:37
Stop i første omgang med at fodre, indtil der er styr på værdierne. Fiskene kan sagtens gå i en uges tid uden mad, hvis det skulle være.

Hvor lang tid har filteret kørt, inden der kom fisk i?

Jo mindre akvarie, desto svære at "holde balancen"...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Timmerman (Inaktiv) - 26/03-2020 13:11 26/03-2020 13:11

Okay, vi sætter dem på "kur"

Filteret kørte i 14 dage hvor der kun var planter i(Og her var testen fin - Gul). Først kom der 8 fisk i, og svømmede en uge og så kom resten i.

God vi ikke startede med et Nano- det var gået helt galt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger TheMoose - 26/03-2020 15:44 26/03-2020 15:44

Som sagt, jo større akvarie, desto nemmere.
Jeg startede også med 54l for 1 1/2 år siden. Det blev skiftet ud med et 250l i løbet af et par måneder...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Timmerman (Inaktiv) - 07/04-2020 10:57 07/04-2020 10:57
Lige en opdatering.

Det hjalp at holde lidt igen med fodret.

Vi har skiftet en masse vand de sidste par dage, og foretaget en masse tests af vandet. Og alt ser ud til at være faldet til ro, og (Test)vandet er igen blevet godt (gult)

Nu kæmper vi bare lidt med alger, så der kommer nok et opslag omkring det inden længe.

Tak for hjælpen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger enirt - 15/04-2020 16:11 15/04-2020 16:11
Et godt råd til hvis I skal starte et akvarie op fra bunden igen: Det mange glemmer er, at det ikke hjælper meget at fylde vand og planter og andet udstyr i akvariet og så lade det stå i 14 dage. Det vil de nitrificerende bakterier ikke gå i gang af. De skal nemlig "fodres". Det der sker når man ikke fodrer dem er, at de slet ikke kommer i gang i løbet af de 14 dage akvariet kører, men ligeså snart der kommer fisk i der danner affaldsstoffer og man begynder at fodre, så kommer der ammoniak til stede. Ammoniakken omdannes som regel hurtigt til nitrit (NO2), men her starter problemerne som regel, for der er endnu ikke kommet de bakterier der skal omdanne nitrit til nitrat (NO3). De skal først til at formere sig nu og det kan tage lang tid. Det er derfor nitritten stiger selvom akvariet har kørt i 14 dage. Bakterierne er ikke blevet fodret så de kunne begynde at vokse og formere sig til en mængde der kan omdanne al nitritten ti nitrat.
Jeg gør altid det, at jeg tilsætter lidt flagefoder hver dag til mit nyopstartede akvarie. Kort tid efter kan man måle nitrit. Så skal man bare blive ved med at fodre lidt med nogle dages mellemrum, indtil man ikke længere kan måle nitrit, men man nu kan måle at der er nitrat til stede. Når nitritten er væk og nitraten er i gang, kan man roligt gå i gang med at tilsætte fisk lidt ad gangen. På den måde har dit filter nået at få dannet den bakteriekultur der er så vigtig for omdannelsen at nitrit.
Jeg beklager at forklaringen er lidt lang, men du spurgte hvad du havde gjort galt, og det synes jeg ikke der var nogen der havde svaret på. Det er bare guld værd at vide når man starter et nyt akvarie op. Der findes mange gode videoer på youtube hvis du søger på "The nitrogen cycle". Jeg ved ikke hvad der er på dansk i tilfælde at at engelsk ikke er din stærke side. Men ellers kan nitrogencyclussen googles. Det er noget af det vigtigste at vide inden for akvarieverdenen.
Jeg håber det kan hjælpe jer i fremtiden.

Vh. Enirt

Annoncører
Annoncører