Co2 fra Danskvand

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 858

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger JudgeFredd (Inaktiv) - 17/04-2020 12:58 17/04-2020 12:58
Hej alle, længe siden jeg har været aktiv på siden, men har fået et nyt 430 Liter akvarie, og samtidig gået "all in" på planter og aquascaping, så der er kommet gang i interessen igen, har haft akvarie over 10 år, men de sidste mange år, har det bare passet sig selv, og kørt med stort set samme fisk og beplantning.

Jeg har lavet/købt et CO2 DIY system, med trykmåler, envejs ventil, regulator og diffuser, jeg bruger 2 x 2 Liters sodavands flasker.
Jeg bruger p.t. gær/sukker/vand blanding og det fungerer som sådan udmærket, og kan holde tryk nok et par uger.

Det jeg tænker på er om man i stedet for bruge gær/sukker/vand, kunne købe f.eks. en 2 Liters Danskvand og forsigtigt fordele indholdet i de 2 2 liters flasker, og så ryste det lidt efter montering af ventiler/slanger m.v.

Det jeg vil spørge om er om der er nogen der kan forestille sig der kunne komme andet end CO2 med i "blandingen" og om det evt. kunne være farligt..

Man kan jo købe de der fakta skod sodavand for meget få penge, og så har man altid et nyt "batch" klar til montering..

- Frede

Tænker ikke det er meget dyrere end gær/sukker blandingen, men det skal komme an på en prøve i forhold til hvor lang tid det kan køre.. :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger nyberg - 17/04-2020 13:07 17/04-2020 13:07
Der er næppe noget farligt i det, men jeg tror, at den sodavanden afgasser i løbet af få timer.

Mvh Mads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger JudgeFredd (Inaktiv) - 17/04-2020 13:21 17/04-2020 13:21
Jeg prøver det næste gang jeg skal skifte, og så poster jeg lige resultatet herinde.. :-)

- Frede

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator scn - 17/04-2020 16:03 17/04-2020 16:03
Jeg tror du vil opleve at der kommer lidt i starten (tror vi snakker mindre end 1 time, måske kun få minutter, tænk på hvor hurtig en sodavand bliver doven), men at det MEGET hurtigt dør ud.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kilnakorr (Inaktiv) - 17/04-2020 17:23 17/04-2020 17:23
Og så giver gær/sodavand osv meget svingende CO2 niveauer hvilket oftest resultere i alger.
Et 430L akvarie med gær CO2 er vidst ikke noget der dur.
Invester i noget trykflaske CO2 ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 21/04-2020 21:58 21/04-2020 21:58
og jeg har trykflaske og alle de sager du skal bruge, bare skriv til mig :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger JudgeFredd (Inaktiv) - 22/04-2020 08:56 22/04-2020 08:56
I har helt ret, det afgasser vildt hurtigt, så det er ikke en god ide.. :-)
Men nu er det altså prøvet af.

@kilnakorr @ThomasBallerup. Jeg har kørt med gær/sukker blanding i et par måneder, har absolut ingen problemer med alger, og planterne gror ret så godt, næsten for godt.. ;-)
Jeg har dråbe tæller og permanent tester på..

Nogle af planterne og noget af det andet pynt (trærødder, sten m.v.), kommer fra et akvarie hvor jeg havde lidt bøvl med sortalger, hvilket skyldes manglende co2 (ingen), og formentlig også manglende lys.
Disse sort alger "døde" i det nye akvarie, og er ikke kommet igen, så jeg tror det kører fornuftigt.. :-)

Tak for alle indlæg!

Bemærk! Hvis i syntes planterne er tynde og små, skal i vide at de fleste er såede som frø (under opstart af akvariet), såede dem for knap 3 mndr. siden, kørte ca. 2-3 uger uden vand, til de havde fået rødder, og har nu kørt et par måneder med vand og co2.
Der ligger en del planter og flyder rundt i toppen, dette skyldes at jeg har flyttet en ret stor sugemalle over i akvariet (ca. 20 cm.) og den er ret vild med at rode og grave i bunden, det er ikke et problem, men skal lige over akvariet hver morgen for at fjerne overskydende planter, det har jeg så ikke lige været endnu på billedet.. ;-)
Såede en pose med 1000 blandede frø jeg havde købt for en 20er på Wish, troede ikke rigtigt det blev til noget, eller at det evt. blev persille, og have græs, men det ser fornuftigt ud! ;-)

Glæder mig til at få opdateret min profil med nye akvarie detaljer, billeder m.v.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Kilnakorr (Inaktiv) - 22/04-2020 09:13 22/04-2020 09:13
Det er jo slet ikke sikkert af dine planter har det store CO2 behov.
Ser ud til dit lys ikke er vildt skarpt, så måske CO2 behovet er minimalt.
Hvis det virker, så fortsæt som du gør! B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger JudgeFredd (Inaktiv) - 22/04-2020 09:34 22/04-2020 09:34
Indlægget er rettet 22/04-2020 09:35 22/04-2020 09:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

@Kilnakorr, det snyder nok lidt på billedet, da jeg har skruet lidt på kontrasten.. ;-)

Har vedhæftet billede fra dengang jeg lige havde hældt vand i, her er lys kvaliteten nemmere at se..

Fortsætter til det ikke virker mere, eller til jeg får råd til et "rigtigt" co2 system.. ;-)

Hov.. Billedet vender på hovedet.. ;-) Pyt..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 23/04-2020 09:56 23/04-2020 09:56
>Man kan jo købe de der fakta skod sodavand for meget få penge,
>og så har man altid et nyt "batch" klar til montering..

få penge ? det er vel flere kr pr liter ?
når man køber de store CO2 flasker hos steder der skifter og fylder og lejer ud til øl systemer,
så er det nok hundrede gange så billigt pr liter danskvand der kan komme ud af det,
der er endda pant på flasken, så man bytter bare og betaler kun ganske lidt for indholdet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger JudgeFredd (Inaktiv) - 23/04-2020 10:02 23/04-2020 10:02
@ThomasBallerup, det er jo lidt ligegyldigt at diskutere, når nu det alligevel ikke fungerede.. ;-)

Men mit håb havde været at det kunne holde et par uger, og så var 6-7 Kr. i måneden fint for mit budget, det var så ikke tilfældet..
Hvis det virkede skulle det køre nogle år, inden jeg havde samme udgift som et samlet Co2 anlæg inkl. start flaske.

Er med på at det ikke koster alverden med Co2 fra øl systemer men.. :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KasperK/Lolland - 23/04-2020 21:15 23/04-2020 21:15
JudgeFredd skrev :

Hvis det virkede skulle det køre nogle år, inden jeg havde samme udgift som et samlet Co2 anlæg inkl. start flaske.

Er med på at det ikke koster alverden med Co2 fra øl systemer men.. :-)

Altså Co² er vel Co²? Om det kommer fra et ølanlæg, gæropløsning eller en Co²-slukker er det det samme vi taler om.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger JudgeFredd (Inaktiv) - 23/04-2020 22:55 23/04-2020 22:55
@KasperK, ikke helt sikker på hvad du mener der? Udover at Co2 er Co2.. :-)

Tror de det andre mener i forhold til forskellige tilførsels former er at det er langt mere stabilt at benytte komprimeret Co2 som f.eks. det der benyttes til fadøl, sodastream m.v., og det har de helt sikkert ret i, der skal efterses og justeres meget mere når man f.eks. benytter gær/sukker løsningen, da trykket ikke er det samme hele tiden.

Jeg har ikke gjort så meget i planter før, og har kørt over 10 år uden tilførsel af hverken co2 eller gødning til mine andre akvarier, har kun haft lidt besvær med sorte alger, når jeg har kørt for meget lys på, men jeg kan helt sikkert se at Co2 gavner planterne meget, så med tiden skal jeg nok have investereret i et "rigtigt" co2 system, så det kører mere stabilt og ikke kræver så meget vedligehold, lige nu har jeg så ikke rigtigt råd til mere "akvarie-sjov", så jeg nøjes med gærblanding indtil videre.. :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Basviola - 25/04-2020 14:12 25/04-2020 14:12
Kan godt forstå din tanke med danskvand osv.. og vil du absolut gøre dig selv den eefaring rigere, at det ikke kan svarer sig, giver ustabilt co2 niveau.. heraf alger osv.. så ville jeg lave et dryp system så du udnytter den co2 der allerede er opløst i din dansk vand.

Men altså, spar dog dig selv besværet og få fat i en 6 kg trykflaske med det samme.. når du så er igang så købt en kvalitets regulator. Selvfølgelig en dualstage. Så er du godt igang.

Annoncører
Annoncører