Gode råd søges til moduler - er min ide håbløs?

Postet under : Cichlider - Andet - Dekoration
Visninger : 303

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger nbd - 18/05-2020 10:10 18/05-2020 10:10
Vores 1.100 L akvarium skal indrettes til Mbuna. Jeg har købt 13 Arstone moduler - flere i ret stor størrelse. Det er alt for mange hvis de blot skal dække bagvæggen.

Jeg har stablet dem, så der er flere lag i dybden (de er endnu ikke limet fast). Det giver en fantastisk dybdevirkning! Men da det er min første gang med moduler, føler jeg mig noget usikker på det og har brug for jeres erfaringer og gode råd.

1. Med denne indretning bliver der masser af gemmesteder bag og under modulerne. Vil fiskene gemme sig det meste af tiden eller vil de svømme fremme i lyset?

2. Er det et problem, at jeg ikke kan komme til under og bag modulerne? Jeg har ikke planer om at fange fisk op (jeg har en fiskefælde om nødvendigt). Men hvordan med skidt? Kan powerheads styre skidtet i retning af udsugningen?

3. Kan moduler limes sammen med silicone, så de ikke flytter sig pga. opdrift? Jeg er usikker på, hvor meget lim der skal til for at holde dem på plads når de ikke skal hæftes på glas men på andre moduler.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Principia - 18/05-2020 17:53 18/05-2020 17:53
Du kan godt lime moduler med silikone. men umiddelbart er det ikke en super ide, at bygge moduler ude på hinanden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger sunzone - 18/05-2020 19:52 18/05-2020 19:52
jeg har limet mine Rocksolid med Tec7, og det holder :) Men er det rigtigt forstået at du vil lime alle stenene på bagvæggen og yderlig på de samme moduler ? :)

Lige et billede af mine der er limet med tec7, hvor den til venstre er 3 moduler limet sammen

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger nbd - 19/05-2020 09:00 19/05-2020 09:00
Tak for jeres svar. Planen er at lime et antal moduler på bagglasset og på bunden. Bag på bagglasset skal jeg have sort film, som vil give indtryk af dybde mellem modulerne. De overskydende moduler vil jeg lime uden på dem, der hæfter på bagvæg/bund.

Det med at komme til bag og under moduler er nok ikke så vigtigt. Jeg er kommet i tanker om, at jer heller ikke kan komme til bag de levende sten i mit saltvandsakvarium *rødmer*

Er Tec7 bedre end silicone? Er der ikke anti-mug i produktet?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Principia - 19/05-2020 19:07 19/05-2020 19:07
tec7 er fint. men det er en dyr løsning til opgaven. Almindelig akvariesilikone er fint.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Administrator scn - 19/05-2020 19:43 19/05-2020 19:43
Det kan godt ske at du lige nu ikke har planer om at fange fisk, men den dag du står med en flækket bund, så får du pludselig en plan...
Det er svært at planlægge alt. Personligt ville jeg ikke gøre det.

Er rocksolid ikke synkende i sig selv?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger sunzone - 19/05-2020 20:37 19/05-2020 20:37
Indlægget er rettet 19/05-2020 20:38 19/05-2020 20:38 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

scn skrev :

Er rocksolid ikke synkende i sig selv?

Jo det er de, men de er limet sammen så de fungere som et modul (så jeg kan løfte i den, uden at de glider fra hinanden)

nbd skrev :
Tak for jeres svar. Planen er at lime et antal moduler på bagglasset og på bunden. Bag på bagglasset skal jeg have sort film, som vil give indtryk af dybde mellem modulerne. De overskydende moduler vil jeg lime uden på dem, der hæfter på bagvæg/bund.

Det med at komme til bag og under moduler er nok ikke så vigtigt. Jeg er kommet i tanker om, at jer heller ikke kan komme til bag de levende sten i mit saltvandsakvarium *rødmer*

Er Tec7 bedre end silicone? Er der ikke anti-mug i produktet?

Jeg vil sige at det er dit akvarie og det er kun dig der skal se på det :) måske kunne en løsning være at lime sten eller andet til at tyngde de moduler imellem bund og bagvæggen ned i stedet for at lime dem helt fast. Så vil du kunne flytte dem hvis der sker noget :)

Annoncører
Annoncører