Cirkulationspumpe - hele tiden eller interval?

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 346

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger jcn - 30/09-2020 10:21 30/09-2020 10:21
Hej - vi er godt i gang med at starte et 120liters akvarie op.

Mit spørgsmål er følgende:
Filterpumpen flytter vandet i akvariet cirka 3 gange i timen og det er fint.
Men for at sikre at der ikke er alt for meget stillestående vand rundt i akvariet har jeg sat en Eheim StreamOn 3500 cirkulationspumpe i.
Den laver tilsyneladende et fint flow rundt i hele akvariet (selvom jeg synes den larmer overraskende meget med en dyb brummen).
Men nogle fisk er jo glade for meget bevægelse i vandet og nogle knapt så meget.
Er det en god eller dårlig ide at lade StremON pumpen kører på et timer-ur, så den f.eks. kører 3x3timer fordelt på døgnet?

Mvh
Jens Christian

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator scn - 30/09-2020 19:11 30/09-2020 19:11
Indlægget er rettet 30/09-2020 19:12 30/09-2020 19:12 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Mine stream pumper kører i døgndrift.

Hvis du har snegle, så kan du få et problem med at køre i intervaller, en tårnsnegl der kravler ind kan let sidde som en kile og forhindre rotoren i at køre.

Det er nok heller ikke pokkers sundt for en lille fisk at være i pumpen når den starter.

Der er jo slideren så du kan reducere flowet, hvis du syntes det er for meget.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KimJ - 01/10-2020 09:03 01/10-2020 09:03
Hvis pumpen ligefrem brummer, er der noget galt. Enten er den forkert monteret, så der er resonans fra glasset, eller også er den defekt.

M.h.t. det med at "nogle fisk er jo glade for meget bevægelse i vandet og nogle knapt så meget", så løses det problem ved at holde fisk sammen, som stiller samme krav til deres omgivelser. Det er et helt grundlæggende princip inden for akvariehold.

Jeg ville ikke lade pumpen stå stille, af samme grunde som #2 nævner.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger jcn - 02/10-2020 07:06 02/10-2020 07:06
Hej begge to - tak for jeres svar! :-)

Gode pointer i forhold til mit spørgsmål!

I forhold til brummeriet, så har jeg ingen erfaring med disse pumper, men undrede mig over den tydelige dybe brummen, som den udsender.
Det er ikke resonans til glasset - lyden er uændret, hvis jeg bare holder pumpen i hånden i vandet. Jeg var forbi den butik, hvor jeg købte den, men de kunne jo ikke teste den andre steder end deres butik, hvor der kører 50 akvarier med pumper og diverse - så man kan intet høre.
Men her i vores køkken-alrum larmer den trods alt så meget, at det er den eneste årsag til at vi overvejer timer på pumpen, så den ikke kører når vi normalt opholder i rummet....
...så jeg ved ikke helt, hvad jeg skal prøve i forhold til støjen. Overvejer at købe en Tunze, bare for at sammenligne.

Mvh
Jens Christian

Annoncører
Annoncører