Døde planter, alger og grums

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 586

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Gutschi - 18/10-2020 20:17 18/10-2020 20:17
Hej

Jeg købte et 360 l move med baggrundsfilter i februar i år.
Jeg kan ikke rigtig holde liv i mine planter og de fyldes med alger. Det er kun valsnaria som ikke er hårdt ramt. Jeg har både prøvet med og uden gødning uden nævneværdig forskel.
Lyset er et jmb led skinne og det er tændt i 9 timer om dagen. Det har tidligere været 8, heller ingen forskel.
Kan det være at de ikke får lys nok af denne ene led skinne?

Jeg er også ramt af en masse "skidt" som både lægger på bunden og på planternes blade.
Bude fileret ikke tage skidtet? Kan jeg have for lidt flow eller kan der være noget galt med filteret, så det ikke renser ordentligt?

Håber at i kan hjælpe.

Mvh Henrik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KasperK/Lolland - 18/10-2020 20:59 18/10-2020 20:59
Hvis du har købt og opstartet i februar, burde filteret bestemt køre optimalt på nuværende tidspunkt.
Baggrundsfilter og JMB så kunne det godt tyde på, at du har handlet i Randers. Jeg har set, at stort set alle akvarier i butikken kører fint med JMB og baggrundsfilter, men det kan du selvfølgelig ikke bruge til noget. Men ét eller andet er der galt.
Hvordan ser det ud med vandskift? Hvor mange fisk er der i akvariet og hvad er temperaturen?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Gutschi - 19/10-2020 13:01 19/10-2020 13:01
Ja den er købt på Vejle messen hos unimati. Tænkte at jeg ville hører herinde inden jeg kører derop.

Jeg skifter vand mellem hver 7-9 dag Ca 10-20%. For 3 uger siden skiftede jeg 50%.
Samtidig suger jeg plante og fiske affald op fra bunden der hvor der er mest.

Jeg har 4 rundhovedet cichlider, 5 nøglehuls cichlider, 10 hajfinne tetra, 2 l204, 1 l052, 1 aminoreje.

Jeg kan ikke måle temperaturen, men varmelegemet er indstillet til 26°

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Basviola - 19/10-2020 21:21 19/10-2020 21:21
Hej. Nu har jeg ik rigtig forstand på fisk. Men 10 amano rejer mere ville ikke være en dårlig idé.

Angående planter så er det en stor hjælp med massere af hurtigt voksende. Og mig at se har du meget meget få planter. Evt flyde planter, guppygræs, hortwort, rotala osv... du kan altid fjerne dem igen når du begynder at kunne holde de langsomt voksende planter som anubias.

Fjern alle de voldsomt ramte blade. Dvs. Stort set alt hvad man kan se på billederne. Desværre.
Du kan også prøve at redde dine anubias planter ved at spot dosere glut aldehyd ('flydende co2') med slukket pumpe... men brug kun absolut så lidt som muligt da VALISINERA ikke er glad for flydende co2.

Tilsæt gødning regelmæssigt. Lidt dyrt selvfølgelig hvis du ik vil have flere planter der kan have glæde heraf.

Kender ik dit lys, men prøv at sætte det til 6 timer. Mindre intensitet. Og kom så langsomt op på 8 timer over den næste håndfuld måneder.

Skift vand... massere af vand! Start med at skrubbe alger af glas sten baggrund osv... Evt planter men det er lettere at fjerne blade helt! Skift så 80 procent vand. Herefter 2-3 30-50% vandskift om ugen i Et par uger. Herefter 50 % om ugen.
Sug altid så meget snask med som muligt.

Køb ind til diy gødning... lav en Micro og Marco blanding. Det er ok så svært når man først går i gang. Har lommen fuld af guld er det selvfølgelig let bare at købe div. Producenters dyre 'vand' og gælde i!

Skærm ad for naturligt lys når lampen ik er tændt hvis muligt.

Start evt alle ændringerne med en total blackout i 3-7 dage.

Held og lykke!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Gutschi - 23/10-2020 13:43 23/10-2020 13:43
Hej

Tak for jeres svar.

Jeg får fat i nogle hurtigt voksende planter. Jeg troede at jeg havde for lidt lys? Men jeg prøver dit forslag, for noget skal der gøres.

Jeg formoder at fiskene nok skal overleve alle de store vandskift? Jeg starter et blackout her i weekenden :)

/Henrik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Fætter guf - 24/10-2020 13:27 24/10-2020 13:27
Kommer der sollys ind på akvariet? Det er det der oftest giver algeproblemer her.
Planternes trivsel hos mig følges fint ad med hvor flittig jeg er med gødning
Hvis der skal knald på er der jo altid CO2, og DET virker ihvertfald. Jeg bruger det har lidt simple setup, som jeg så giver et trut dagligt. Eksternt link https://tropica.com/da/plant-care/co2/system-60/
Og så er helt enig med Basviola om at du skal have nogle hurtigvoksende der udkonkurrerer algerne.
Til det bruger jeg Hornblad(Ceratophyllum demersum), som vokser helt vildt, så det høster jeg jævnligt og smider ud eller giver væk. Det holder algerne væk.

Start med Hornblad, og se hvad det bringer med sig.

/HC

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Principia - 25/10-2020 08:31 25/10-2020 08:31
Nå kan det godt være, at det er mig som er underlig. Men er der nogen som helst, som har taget med i regnestykket, at gødning og andre ting, der er stillet som forslag, til at hælde i vandet, er det samme som algerne også godt kan lide. *blink*
*blink* *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Roland - 25/10-2020 09:21 25/10-2020 09:21
Jeg læser hele tiden, dette med. Lys i ikke for mange timer.
Tror mere at løsningen er MANGE planter. Har aldrig været særlig god til planter. Men nu har jeg nogen malleunger som Kun spiser alger på glasset. Så for at få flere alger. Kører jeg, meget, lys 24 timer i døgnet. Og mine planter gror så det vælter ;-) Har også en teori om at planterne bruger fiskefoderet som gødning, specielt Tetra`s discusbits.
Bare nogen tanker, jeg er ikke ekspert .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Basviola - 28/10-2020 01:35 28/10-2020 01:35
Det der med at man får alger af at gøde sine akvarier er en gammel skrøne.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KimJ - 28/10-2020 07:21 28/10-2020 07:21
Selvfølgelig får man alger hvis man tilsætter gødning, og der ikke er planter nok til at forbruge den. Det samme sker hvis der ikke er CO2 eller lys nok til at planterne kan komme i gang med at forbruge.

Det er altså ikke noget tilfælde, at en væsentlig del af indholdet på diverse "plantesider", hvor (salg af) gødning er en del af konceptet, går ud på at anvise løsninger på algeproblemer...

Løsningen med at komme masser af hurtigvoksende planter i akvariet er nok noget af det sikreste (hvis man ellers ønsker et tætbeplantet akvarium), men gødning er ikke nødvendigvis sagen, især hvis der fodres lidt rigeligt i forvejen.

Hvis jeg lige må svinge pegefingeren overfor #1; Et termometer er noget af det første man anskaffer sig som akvarist! Varmelegemer er håbløst upræcise, og kan sagtens ligge 5-6 grader over/under det man har indstillet det til.

En af de bedste planter til at "rense vandet", er Hygrophila difformis. Den er let at anskaffe, trives under de fleste betingelser, og er rimelig nem at komme af med hvis man ikke længere har brug for den.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Basviola - 28/10-2020 20:40 28/10-2020 20:40
Er helt enig med KimJ angåendenmængden af gødning. Man kan jo se lidt på det som ens eget forbrug af mad. Træner hårdt har man brug for mere mad. Det sagt er der næppe nogen ernærings eksperter som anbefaler man skal hælde sukker direkte ned i gabet. Eller gødning i akvariet.

Men alle nærigstoffer planterne har brug skal selvfølgelig være til stede hvis deres vækst skal være optimal.

Og ja co2 er det vigtigste næringsstof, men som med Lego, det bliver sgu aldrig helt rigtigt hvis man ik kan finde en håndfuld af klodserne!

Som fætter skriver er sollys en djævel. Det gælder også, men i langt mindre grad, andet lys der rammer akvariet når der skulle have været mørkt.

Lysintensitet og antal timer, vandflow, stabilt co2 niveau, gødning.
Det er mange ting der skal gå op i en højere enhed.

Men termometer som KimJ skriver nyttigt. Stort set alle 'professionelle' aquascapers sværger til temp på 22-24 grader. Ikke over da det giver for mange udfordringer med at holde planterne pæne og algefrie.

Annoncører
Annoncører