Bundfilter til 430l go eller bo go

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 404

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Tyrenfraesbjerg - 09/11-2020 15:47 09/11-2020 15:47
Hej jeg har lige købt et 430l brugt akvarie. Og jeg over bundfilter. Er det muligt og holdbart til et akvarie i den størrelse.
Mvh tyrenfraesbjerg

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KasperK/Lolland - 09/11-2020 18:27 09/11-2020 18:27
He, det er lige så stort et spørgsmål som Trump eller Biden. :D
Bundfiltre havde deres storhedstid tilbage i 70’erne. Nogle var lidenskabelige fortalere for dem, og andre forsagede dem som den unævnelige i det dybe mørke ,,,,,,,,,.
Det er umuligt at give et entydigt svar. Jeg har haft mange planteakvarier med bundfiltre, og hovedparten af mine planter groede som ukrudt. Andre har talt om at især Cryptocoryner ikke brød sig om træk omkring rødderne og andre har kunnet fremvise de mest fantastiske Cryptocoryner.
Én ting er sikker, til gravende ciklider dur de ikke. Der skal være et jævnt lag grus over bundfilteret.

Og rensningen? Man stikker blot sugeslangen ned i stigerøret og tømmer akvarier den vej fra. Derved suges snavset op.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Basviola - 09/11-2020 20:12 09/11-2020 20:12
Tænker umiddelbart at der er en god grund til at man ikke rigtig ser dem længere i både store og mindre akvarier. Men mere specifik omkring hvorfor kan jeg desværre ikke svare på.

Men et par gæt kunne være at der findes langt mere effektive filter metoder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Principia - 10/11-2020 09:32 10/11-2020 09:32
Jeg tror, for jeg ved det ikke med sikkerhed. Nå men jeg tror at bundfilterne er mere eller mindre udgået, fordi de ikke virker med fint sand, eller andre former for fint bundlag. Man er næsten nød til at bruge traditionel granit bund med korn 3-5 og op efter. Samt haparlapper de sikkert nogle at de ting, som plantenørder propper i akvariebundlaget.
Ud over det bruger de relativt meget energi, i forhold til ydelsen, og der ser vi en tendens til at det generelt går den anden vej.
Jeg ved ikke hvad du har tænkt dig at holde, men jeg tror ikke det er et problem at konstruere sig ud af det, så du kan anlægge et akvarium med bundfilter. Evt. sammen med et lille HMF, hvor samme powerhead trækker begge dele. Eller du evt. kører luft på bundfilteret.
Altså i akvarieverden er det kun fantasien som sætter grænserne. Så min umiddelbare indskydelse er prøv. Men et 430l, har jo en hvis størrelse på bundarealet, som man skal tage højde for. Så der skal nok nogle muskler til for at få filtreret hele akvariet, og ikke bare den 1/3 del som er tættest på pumpen.
Der skal man nok bruge en pumpe, som udover at give en masse liter i timen, også er opgivet med en god løftehøjde. men så er vi også godt oppe i strømforbrug, i forhold til et relativt lille powerhead, som "bare" skal trække en HMF alene. Som tommelfingerregel, skal systemet jo trække akvariets volumen i gennem 3-4 gange pr time, hvis man vil holde sig nogen lude ude af problemer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KasperK/Lolland - 10/11-2020 17:46 10/11-2020 17:46
Principia skrev :

Der skal man nok bruge en pumpe, som udover at give en masse liter i timen, også er opgivet med en god løftehøjde. men så er vi også godt oppe i strømforbrug, i forhold til et relativt lille powerhead, som "bare" skal trække en HMF alene. Som tommelfingerregel, skal systemet jo trække akvariets volumen i gennem 3-4 gange pr time, hvis man vil holde sig nogen lude ude af problemer.

Ser vi bort fra løftehøjde, som i princippet ikke betyder det store i denne forbindelse, vil det du efterlyser snildt kunne opnås med et luftdrevet stigerør. Kobler man en Tjekkisk Hævert på et bundfilter, får man et stort set lydløst filter, der trækker rigtig mange liter i timen - og dette med et meget lavt strømforbrug.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger AC52 - 11/11-2020 06:55 11/11-2020 06:55
Hvis man har udvendigt filter kan suge fra bundfilter til pumpe

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KimJ - 11/11-2020 08:12 11/11-2020 08:12
Kunsten ved at lave et godt bundfilter, er bl.a. at sikre at der ikke løber for meget vand gennem det. Hvis man ser på konstruktionen af f.eks. EHEIM bundfiltre fra dengang det var moderne, kan man se hvordan der var forskellige måder at regulere hvor meget af pumpens (det var selvfølgelig baseret på at man brugte en EHEIM pumpe/spandfilter) kapacitet der blev ledt ned i bundfilteret, og hvor meget der blev ledt uden om.

Ved brug af en cirkulationspumpe/filter, kan man nemlig med fordel lave gennemstrømningen "omvendt", og lede vandet ned gennem stigrøret, så det kommer op gennem bundlaget. På den måde kan man forfiltrere vandet, så bundlaget ikke bliver (så meget) slammet til, som hvis man bruger det som det eneste filtrering.

Personligt har jeg aldrig været den store fortaler for bundfiltre, fordi de blokerer for nogle ellers oplagte valg af bundlag, og er meget sårbare overfor fisk der kunne finde på at rokere lidt rundt på bundlaget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Franz - 16/11-2020 13:24 16/11-2020 13:24
jeg er stdig stor fan.
til gengæld hader jeg baggrundsfiltre. :)

Annoncører
Annoncører