Tråde på bladkanter - fjerne eller vente

Postet under : Akvariesiden.dk - Alger
Visninger : 251

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger jcn - 17/11-2020 07:37 17/11-2020 07:37
Hej - vi har gen-startet vores gamle akvarie for ca. 6 uger siden og hygger os med det.

Vi har egentlig umiddelbart efterhånden fin balance i akvariet og vandværdierne er fine med 0 nitrit og en rimelig mængde nitrat og ugentlige vandskift.
På plantesiden har vi kun "grønne" fra Tropica og vi gøder med Tropicas grønne gødning (incl. makronærringsstoffer).

Mit spørgsmål er følgende:
Ret tidligt begyndte der at komme trådede alger i kanterne af mange af bladene. Det virkede meget naturligt og som symptom på at planterne manglede nærring i starten.
Efterhånden gror alle planter rigtig fint.
Jeg er dog i tvivl om jeg burde fjerne alle blade, som har disse tråde i kanterne eller ej?
Hvis jeg fjerner alle blade med trådalger i kanten, så bliver de fleste planter klippet meget(!!) tilbage!
Men omvendt er jeg i tvivl om vores fortsatte trådalger på bladkanterne kan skyldes at det "smitter" fra blad til blad?? Kan de det?

Vi kører bevidst ikke med et co2 anlæg, da jeg meget gerne vil have akvariet kørende uden. Derfor har vi også kun grønne/easy planter fra Tropica.

Men hvad siger alle I kloge folk?
a) Klip ethvert blad med alger i kanten af snarest man kan? Eller
b) Lad dem bare vokse til og tag de grimmeste blade af efterhånden og bevar dermed en vis mængde planter i akvariet?

Billede af en af planterne:

På forhånd tak :-)
Jens Christian

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Andy b - 17/11-2020 22:50 17/11-2020 22:50
Ja trådalger kan være sleme.
Har selv bøvlet meget med dem, fik dem faktisk med nogle planter jeg fik foræret.
Har oplevet at selv om forholdene blev bedre. Forsvandt trådalgerne ikke af sig selv.
Jeg har fået mere flow i akvariet og Ingen blødende blade.
Men hjalp at mørklægning i 2 dage.

Hvis du har mange kraftige voksende planter der ikke er ramt. Vil jeg skære bladende væk.
Tror godt de kan smitte de andre planter.
Men vil i en start gå med nr 2, og så beskære kraftiger når planterne har fat.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger jcn - 20/11-2020 21:21 20/11-2020 21:21
Slet ikke andre, som har input? :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger brib - 21/11-2020 06:19 21/11-2020 06:19
#1: Det er penselalger . De kommer altid i nystartede akvarier og er møg irriterende . Lad bladende sidde . Efterhånden som vandværdierne retter sig vil algerne langsomt forsvinde .

Om en måneds tid kan du fjerne de blade som har taget skade . Jeg ville ikke begynde at klippe dem væk nu ..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger jcn - 21/11-2020 08:30 21/11-2020 08:30
Hej brib - også tak for dit svar :-)

Vi lader tiden gå lidt endnu og begynder så at fjerne de værst ramte blade.
...jeg var bare lidt bekymret for, om de ramte blade var skyld i / smittede de nye skud...?

God weekend :-)

Annoncører
Annoncører