Hjemmebygget 1800L træakvarie

Indlæg fra det gamle forum, gengivet som arkiv. Er det dit indhold, og vil du have det fjernet eller dit navn gendannet?

bw — 17. april 2007, 18:49

En lille selvbyggerhistorie.. 🙂

Har haft akvarie, sådan on-off, i snart 25 år. De fleste af mine akvarier har været selvbyggede (så bliver de jo som man vil ha´dem... 8) )
Mit nye akvarie er lavet af 21 mm krydsfinérplader, mål: L * B * H = 1800 * 1220 * 900 [mm]
Det bliver indbygget, det gir jo mulighed for relativ stor dybde, desuden er man jo så heller ikke belastet af, at det skal fremtræde lige så pænt og ryddeligt som hvis det var i stuen......(hvis altså man har et værelse i "overskud" til projektet)

Mvh Bjarne

skod — 17. april 2007, 18:52

WAUV!!! :e Det er godt nok lækkert udført! Hvad, hvordan osv???
Hvad har du tætnet det med? Akryl eller hvad
Mvh Gert

bw — 17. april 2007, 18:53

Pladerne er skåret til på mål, der er forboret og alle samlinger limes med almindelig udendørs trælim, der er brugt 4 * 80 mm torxskruer overalt.

Mvh Bjarne

bw — 17. april 2007, 18:54

Det var hurtig respons..... 8) fortsættelse følger...

Mvh Bjarne

bw — 17. april 2007, 18:56

Kassen nærmer sig det færdige format, der er sat forstærkninger i alle hjørner, og midterstiver er monteret.

Mvh Bjarne

bw — 17. april 2007, 18:57

Der er ikke sparet på lim og skruer.... :e

bw — 17. april 2007, 18:59

Frontplade monteret, der er 80 mm anlægsflade til selve ruden.

Mvh Bjarne

morsboel — 17. april 2007, 19:03

Sejt!

- morsboel

bw — 17. april 2007, 19:05

Efter at kassen var færdig, og helt hærdet op i samlingerne, blev den lakeret overalt med en to-komponent maskinprimer, det har givet kassen en tyk vandafvisende "hud". Derefter limede jeg 2 mm PVC plader i på alle de indvendige flader. Pladerne er pålimet med almindelig kontaktlim (4 Liter!!)

Mvh Bjarne

bw — 17. april 2007, 19:10

Alle hjørner er fuget med akva-silikone, men forinden foreligger et større afrensearbejde for, at sikre ordentlig vedhæftelse af silikonen, først er der renset med acetone (og det skal være acetone på PVC) derefter er der blevet primet meget omhyggeligt...

Mvh Bjarne

vedelsby — 17. april 2007, 19:12

Imponerende - Hvad er primet?

bw — 17. april 2007, 19:13

Jeg har gjort plads til et invendigt "måttefilter" - 100 mm - tykkelse. regner med at drive det med Tunze´ 3000 l/h powerhead.

Mvh Bjarne

bw — 17. april 2007, 19:14

[citat]Imponerende - Hvad er primet?[/citat]

Alle samlinger hvor der skal fuges med silikone....

Mvh Bjarne

bw — 17. april 2007, 19:20

Så var "kassen" klar til at blive båret ind på sin plads i værelset....Ville ha monteret ruden forinden, men vægten nærmede sig allerede "max uden at ødelægge ryggen".... Så vi bar den på plads to mand, og så måtte ruden bare blive monteret på stedet.
Udløb fra filteret.

bw — 17. april 2007, 19:23

Ruden monteres, det er en 19 mm.

Mvh Bjarne

bw — 17. april 2007, 19:24

Tungen lige i munden.... 😀

Mvh Bjarne

bw — 17. april 2007, 19:27

Så er ruden limet mod anlægsfladen, så efter en uges tid kan jeg fjerne understøtningerne og få den fuget færdig.....

Mvh Bjarne

bw — 17. april 2007, 19:30

Foreløbig har jeg brugt 18 tuber silikone, og regner med ca. 10-12 tuber mere inden ruden er færdigfuget..... :e

bw — 17. april 2007, 19:35

Ventetiden fordriver jeg blandt andet med, at færdiggøre filteret som også er hjemmebygget, 160 L der bliver pakket med blå svamp og zeolit, det sammen med det indvendige måttefilter skulle kunne holde det rimeligt rent og klart, der skal jo gå en stor flok jordspisere når det engang er færdigt...... :e :e

Mvh Bjarne

Benja — 17. april 2007, 19:38

Jeg synes godt nok det ser meget professionelt ud, rigtig flot 🙂

bw — 17. april 2007, 19:39

Samlet byggetid indtil nu, nærmer sig snart et halvt år, men jeg har jo også givet mig god tid til alle detaljerne...... 😉

Fortsættelse følger.............

Mvh Bjarne

bw — 17. april 2007, 19:40

Takker..... 😉

skod — 17. april 2007, 19:42

Rigtigt flot håndværk!!! Hvad bliver prisen ca. når det er færdigt(kun for baljen)?
Må man komme og se vidunderet?
Mvh Gert

bw — 17. april 2007, 19:52

Uhaaa.......prisen!!! Jamen, byggeprisen nærmer sig de 10.000, der er nok ikke den store besparelse ved et selvbygget, men i min verden er selvgjort = velgjort..... :e :e ( et træakvaries største fordel, er selvfølgelig, at det kan tilpasses lige nøjagtig de forhold man ønsker, derudover optager det jo meget bedre evt. spændinger i hele opsætningen.....)

Jamen når det er færdigt kan vi sagtens arrangere en fremvisning..

Mvh Bjarne

chris — 17. april 2007, 20:07

det var satans med silicone du brugte.jeg brugte 11 på hele mitt såvidt jeg husker

bw — 17. april 2007, 20:12

[citat]det var satans med silicone du brugte.jeg brugte 11 på hele mitt såvidt jeg husker[/citat]

Jamen der er skam heller ikke sparet på den..... 8) 8)
Der er nok et a-mål 25 overalt i samlingerne.....Dvs. silikonefugerne er ca. 30 mm bredde.

Mvh Bjarne

SPOON — 17. april 2007, 20:22

Det er SUPER SUPER fedt lavet Bjarne. Virkelig prof syntes. Glæder mig meget til fortsættelsen af dit lille eventyr :i

Morten

PS Mht billede #1 er det først lige nu jeg er blevet klar over, at den lille havfrue i virkeligheden er en havherre :e :e

bw — 17. april 2007, 20:24

[citat]Det er SUPER SUPER fedt lavet Bjarne. Virkelig prof syntes. Glæder mig meget til fortsættelsen af dit lille eventyr :i

Morten

PS Mht billede #1 er det først lige nu jeg er blevet klar over, at den lille havfrue i virkeligheden er en havherre :e :e [/citat]

He.he..... jamen dejligt med plads til den lange krop... :e

rolwlf — 17. april 2007, 21:38

Virkeligt flot arbejde 🙂

Mvh
Harald

bw — 17. april 2007, 21:43

Takker for alle roserne, ja det er nu dejligt med "gør det selv"..... 🙂

Men ventetiden er ved at være lang, indtil der er fisk i akvariet, utålmodigheden breder sig...

8) 8)

Mvh Bjarne

TVILLING — 17. april 2007, 21:49

Virkelig flot og godt håndværk 😉 😉 😉

hilsen Allan

TJ — 17. april 2007, 22:41

Ser rigtig godt ud. Godt at høre der skal jordspisere i. Hver gang man ser sådan en kæmpe balje, skal der altid malawi/tanga i hehe. "No offense guys" :00|

Falck — 17. april 2007, 23:30

Ser sgu godt og solidt ud!!

Vh Kasper

sos — 18. april 2007, 12:08

Ser godt ud og rigtig godt at se der ikke skal Malawi i et så dejligt akvarie

bw — 18. april 2007, 16:05

Takker for alle de positive tilkendegivelser.... :e :e

He.he...Nej Malawi og tangaér, er der ikke plads til hos mig... 😉

Starter det op som et sydamerikansk jordspiserakvarie, eventuelt blandet med lidt dværgcichlider.
Men det kunne sagtens tænkes, at jeg en dag omlægger til brakvand. Skyttefisk og Månefisk.....det er en perfekt blanding at iagttage....

Mvh Bjarne

morsboel — 18. april 2007, 20:31

hehe du får da ikke set meget til dværgcichliderne i det akvarie

- morsboel

bw — 18. april 2007, 20:40

Ha.ha..Nej du har nok ret, det bliver et akvarie hvor man ikke ser fiskene... :e

Mvh Bjarne

Luna — 19. april 2007, 01:59

Wauw... Hvis det er til dværgcichlider, glæder jeg mig til at se det. 8) :e

Mvh. Helle

bw — 19. april 2007, 18:45

Jamen du skal da være velkommen, jordspisere og dværgcichlider, det bliver en fin blanding.

Nu må det silikone altså også godt skynde sig lidt med, at hærde op....... 🙂 🙂
Nå, men jeg skal jo også lige have lavet lidt lys og andre småting..... 8)

Mvh Bjarne

Runebroberg — 20. april 2007, 00:52

Kanon projekt, du har gang i der, jeg troede først at der var tale om at kanterne var af træ, men det kan åbenbart også laves i træ.

Hvad er levetiden for sådan en svend, er det lige så langtids holdbart som glasakvarier, eller bliver træet træt med tiden hurtigere.

Og hvilken maskinprimer har du brugt, og 2mm PVC er det bare plastik?

Mange spørgsmål :r , men jeg fik lige øje på nogle muligheder, og konen gav lige lov :e

jbpanaque — 20. april 2007, 00:57

og hvor køber man de pvc plader?
jb

chris — 20. april 2007, 09:22

jeg købte mine hos min lokale glassmester
pvc er nesten det samme som plexiglass

bw — 20. april 2007, 14:20

#40 & 41

For såvidt angår levetiden, er det nok svært, at give eksakt bud på den. Dog har jeg kendskab til træakvarier bygget efter ovenstående princip som er mere en tyve år gamle!!! Og de holder stadig tæt!

Maskinprimeren er en to-komponent. Så husk maske og god ventilation når der arbejdes med det... 8)

PVC-pladerne er købt hos Jydsk Formplast (Århus, send mig en mail hvis du ikke kan finde ham)....

PVC er meget forskellig fra plexiglas. Det er begge amorfe plast, men kun PVCén har de gode bearbejdningsmuligheder: Limning, fugning og svejsning.......Plexién er et sprødt materiale, der er meget vanskeligere at arbejde med.. 😉

Mvh Bjarne

henrik sejer — 20. april 2007, 16:32

hej
kanon balje !
men kan du ikke lige ligge en tejning af dit filter for det er da supper lækkert
mvh
henrik

2000l — 20. april 2007, 17:03

ja det er sku mere prof end mit hjemme fusk 😉 😉 :p

bw — 20. april 2007, 20:38

Det er såmænd bare en 1000 x 400 x 400 [mm] beholder i rustfri, med fem hulplader der fungerer som rumdelere, den bliver drevet af en cirkulationspumpe beregnet for drikkevand.... 😉

Rolig nu 2000L..... 8) Har bemærket din kæmpebalje, det er sgu godt nok også noget af et projekt du har været ude i...(6000L...dvs. tre af min akvariestørrelse kan stå nede i dit.. :e :e )

Mvh Bjarne

Runebroberg — 20. april 2007, 20:59

Tak, men du fortsætter vel tråden efterhånden som arbejdet skrider frem, vi glæder os til at se det endelige resultat 8)

bw — 20. april 2007, 21:09

Helt sikkert...
Bare vent til jeg får fisk i, så skal jeg nok smide lidt billeder på igen...(om et par måneder, så skulle det da gerne være oppe og køre)

Men.men... det der med, at tage gode akva-fotos, det er desværre aldrig noget jeg har haft den store succes med.... 🙁 🙁 ...Men jeg kan vel lære det, kan jeg... :00|

Mvh Bjarne

Powertech — 3. juni 2007, 15:35

kan du ikke tage nogle flere billeder af din rensningsanlæg og forklare hvordan den virker?

bw — 3. juni 2007, 15:44

Skal lige have redigeret lidt i "billedstakken", så kommer der en fortsættelse af mit projekt.
For så vidt angår filtreringen, er det en 850 x 500 x 100 [mm] blå filtersvamp, der står monteret i hjørnet og inde bag ved er varmelegme og powerhead monteret.
Det udvendige filter bliver pakket med svamp og zeolit.

Mvh Bjarne

Esben — 3. juni 2007, 15:54

Seriøst projekt. Det ser rigtig godt ud 🙂

Sørg for at du har mulighed for at tage zeoliten op. Det skal "genstartes" i et saltbad fra tid til anden, for at det er aktivt igen.

mvh
Esben 🙂

bw — 3. juni 2007, 16:07

Tak....Jeg regner helt sikkert med, at filteret kan "køre" min. et års tid, inden en rensning er påkrævet.
Gammelt zeolit kan selvfølgelig regenereres med almindelig saltvand. Men den indre struktur i zeolitten, med den ekstreme store overflade giver altså en forholdsvis lang levetid....

Mvh Bjarne 😉

skyg — 3. juni 2007, 16:12

ja et rigtig flot project og godt gennemtænkt bjarne hatten af for din tålmodighed og ventetid.mhv.skyg 😉

bw — 3. juni 2007, 16:22

[citat]ja et rigtig flot project og godt gennemtænkt bjarne hatten af for din tålmodighed og ventetid.mhv.skyg 😉 [/citat]

He..he...jamen jeg er blevet for gammel til, at rende frem og tilbage med slanger og spande, derfor er al betjening af akvariet (aftapning og påfyldning) forberedt og indbygget...... 🙂
Men ventetiden har jeg ikke kunnet eliminere, og den har været lang....

Mvh Bjarne

lindum — 16. februar 2008, 11:08

hvor blev der egentligt af det her projekt?? lød enormt spændende.. men hvordan ser det ud nu???

sat — 16. februar 2008, 14:36

ja jeg kunne godt tænke mig at se det ferdige resultat

skyg — 16. februar 2008, 16:48

ja vi venter squ alle spændt på det færdige resultat 😮 😎 🙂 *blink*

skov — 28. april 2008, 19:52

Og jeg venter endnu:D er Bjarne mon færdig med det hele?

Fam.Krebs — 28. april 2008, 21:26

Hold da op et projekt ..
- kunne virkelig også godt tænke mig en update, er der ikke nogen, der kan kontakte trådstarter og skælde lidt ud - man kan da ikke starte sådan en tråd her og så bare afslutte den uden det færdige resultat ;(😀:D

Lomholt — 28. april 2008, 21:32

Seriøst stort projekt du har gang i der!! Prisen i materialer og "arbejdsløn" er det hele værd og gør nydelsen så meget større, det er jeg slet ikke i tvivl om. Fortsat held og lykke med træakvariet.

Bruger #136780 — 4. november 2009, 19:51

ja, beklager jeg hiver et så gammelt indlæg frem, men jeg er simpelthen nød til at høre om der er nogen der ved hvordan det ser ud i dag?

mjen — 4. november 2009, 21:10

ja, ville ikke være ringt med et par billeder siden hen da xD det jo over et år siden det må da have kørt siden 🙂 der jo ikke kommet mange billeder med et kørende akvarie 😀

stausholm — 4. november 2009, 21:21

jeg mener at manden har haft en anden tråd herinde med billeder af det færdige projekt.
det ser meget professionelt ud

allan

Proplayer — 4. november 2009, 21:29

61# det er da absolut osse en tråd der er værd at hive frem igen 😛

Harti — 4. november 2009, 23:41

ja er det gået i stå 😀

ole o — 5. november 2009, 00:06

Her er det færdige:
http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=167370&SearchString=1800%20bjarne

lassevkb — 5. november 2009, 12:43

😀

Harti — 5. november 2009, 17:07

haha okay takker.

Spørgsmål & svar

Der er endnu ikke stillet nogen spørgsmål om dette.

Log ind for at stille et spørgsmål.