Sammen sætning af aulonocara.

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Aulonocara
Visninger : 2114

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Moniquek (Inaktiv) - 11/11-2008 17:44 11/11-2008 17:44
hej. jeg har lige et spørgsmål jeg håber nogle kan hjælpe mig med. jeg har et 640l med :

aulonocara jacobfreibergi otter point.
aulonocara baenschi.
otopharynx lithobates.
red empress.

så er det jeg vil spørge om de kan gå med :

aulonocara jacobfreibergi eureka.
aulonocara blue neon hai reef.

uden at få kryds.

på forhånd tak.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger malawicarsten - 11/11-2008 17:58 11/11-2008 17:58
Det kan de ikke...

Du har allerede to Aulonocara sat sammen og det er et problem for meget

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Moniquek (Inaktiv) - 11/11-2008 18:06 11/11-2008 18:06
ok mener du at mine aulonocara jacobfreibergi otter point og aulonocara baenschi kan finde på at krydse, jeg syntes ellers jeg har undersøgt det på kryds og tværs. *blink*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger mick - 11/11-2008 18:31 11/11-2008 18:31
Nej, det er ikke så godt....

Næste problem, når du så sælger den ene art fra..... Kan du så finde de rigtige hunner, til de rigtig mænner;-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Moniquek (Inaktiv) - 11/11-2008 18:38 11/11-2008 18:38
jeg kan sagtens kende forskel på otter point hunnerne og baenschi hunnerne da otter point har en rødlig stribe på rygfinden, men jeg må nok hellere lade være med at sætte flere aulonocara arter i .
jeg har ellers spurgt omkring og i styr på dyr om de kunne gå uden at krydse, så fik jeg svaret ingen problem bare der er plads nok og hunner.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger malawi-pusher (Inaktiv) - 11/11-2008 18:48 11/11-2008 18:48
alle aulonocara arter vil krydse...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Aqua-MI (Inaktiv) - 11/11-2008 21:51 11/11-2008 21:51
Enig!

Der kan også anes diverse muligheder for at du ikke kan skille de to grupper A. fra hinanden igen.

Måske viser en lidt sky/skræmt/trykket/smådårlig otter point hun IKKE rødlig stribe i rygfinnen; eller der kan være én lille udseende-mæssig genvariation i kuldet, så måske én enkel hun ikke har farven i rygfinnen. Skulle det ske, så skal der en virkelig ekspert til at skille grupperne ad igen (hvis muligt) - ellers er hunnerne lige til spækbrættet. :-(

Det skal dog siges, at en del akvarister blander A. sammen (også mere en to arter) i samme balje; og mange påstår at de aldrig har haft problemer. Jeg siger alligevel: Better safe, than sorry! Husk på mundheldet om, at hvis der ikke er glas imellem, så kan stort set alle malawi krydse... *uhh*

*blink* MI

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger malawi-maker (Inaktiv) - 11/11-2008 21:57 11/11-2008 21:57
# 7Enig Morten.. Derfor ville jeg aldrig tage nogen skuffer fra..

#5 undrer mig en del over du har fået den besked ved en forhandler *blink*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger sat (Inaktiv) - 11/11-2008 21:59 11/11-2008 21:59
hej Moniquek
jeg skrev en pb til dig ang. eureka men nu kan jeg se at du har otter point. så får du ikke nogle af min en eureka da eureka er en avlet variant af aulonocara jacobfreibergi otter point ;)
hilsen michael

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 12/11-2008 02:30 12/11-2008 02:30
malawi-pusher skrev :
Jeg mener at huske, at Aulonocara er delt ind i grupper, hvor man f.eks. kan finde representanter fra to Aulonocara grupper i samme område i naturen. Jeg er ikke helt sikker på, at alle Aulonocara arter vil krydse.

En art vil formodentlig først finde en mage indenfor samme art, men af mangel på en af samme art vil den kaste sig over en anden art. Selv om der findes en af samme art, ville jeg ikke turde løbe den risiko for krydsning. Der kan jo være forhold der gør, at en han og hun ikke kan finde sammen som par.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger opeka - 12/11-2008 07:02 12/11-2008 07:02
Indlægget er rettet 12/11-2008 07:05 12/11-2008 07:05 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Akvarie West skrev :
malawi-pusher skrev :
Jeg mener at huske, at Aulonocara er delt ind i grupper, hvor man f.eks. kan finde representanter fra to Aulonocara grupper i samme område i naturen. Jeg er ikke helt sikker på, at alle Aulonocara arter vil krydse.

En art vil formodentlig først finde en mage indenfor samme art, men af mangel på en af samme art vil den kaste sig over en anden art. Selv om der findes en af samme art, ville jeg ikke turde løbe den risiko for krydsning. Der kan jo være forhold der gør, at en han og hun ikke kan finde sammen som par.

Se, der er jeg enig. Der er nemlig flere steder Aulonocara går sammen, bare de ikke er for beslægtede.

Nu har jeg 3 forsk. Aulonocara som jeg godt ture lukke sammen. Der er stor forskel på hunnerne ( 2 af dem som Monique)
Peter

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger malawicarsten - 12/11-2008 08:26 12/11-2008 08:26

Det skulle vel ikke være den her du har i tankerne?
Eksternt link http://www.malawicarsten.dk/malawilex/viewartikel.asp?id=473&lang...

Der er billede af jacobfreibergi og stuartgranti krydsning i den.

Jeg fraråder at blande fiskene selvom jeg har lavet den artikel med at man kan...
Der sker for tit uheld med de Aulonocara krydser - det er bedre at forebygge end aflive 50unger

Jeg vil langt hellere anbefale at man flytter de fisk man vil have unger af til et andet akvarie hvor der ikke er den chance for de krydser.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 12/11-2008 10:05 12/11-2008 10:05
#12 Det var nu ikke dit notat jeg havde set, men det ser ud til at være det samme. Jeg mener det var en artikel af Ad Konings, som vi brugte i Akvariebladet i starten af 1990'erne, hvor jeg han fortæller om forskellig adfærd indenfor Aulonocara slægten, og 2-3 arter på samme lokation i søen. Og så var Aulonovara rostratum vist også en af de nævnte arter. Jeg skal prøve at finde artiklen frem. Det nytter jo ikke noget at jeg sidder og mumler noget "som jeg mener at kan huske". :(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Moniquek (Inaktiv) - 12/11-2008 10:10 12/11-2008 10:10
#9 jeg sætter heller ikke flere i baljen, det er også derfor jeg spørger herinde istedet for bare at købe flere, for at være sikker. da jeg undersøgt aulonocara arter, fik jeg at vide at mange havde forskellige arter til at gå, så var jeg overbevist om at hvis jeg nu tog dem efter farverne, så lignede de ikke hinanden for meget, men jeg må bare holde øje med dem, men syntes at min otter point kun har øje på hans dame, de andre baenschi hunner er for små til ham. #7 og det er ingen problem at kende forskel på hunnerne hvis de skulle sælges. #11 ja det er også det jeg har forstået på det hele, at der er nogle der har flere arter sammen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger KimJ - 12/11-2008 14:27 12/11-2008 14:27
Der er rigtig mange sjove teorier, om hvilke Malawier der kan gå sammen, og de er alle underbygget af mere eller mindre logiske argumenter om hvorfor det forholder sig, som teorierne angiver *skeptisk*

Desværre viser al erfaring, at fiskene s..... højt og flot på dem alle, og krydser helt uforudsigeligt som det passer dem (eller rettere, de forhold vi giver dem i vore akvarier, smadrer de barrierer, som normalt sikrer, at krydsninger bliver holdt på et minimum i søen)! Dette gælder i særlig høj grad for Fritsvømmere/ Sandsild/Aulonocara, men også i mindre grad Mbuna. Derfor er der faktisk kun en 100% sikker regel; Der opstår ikke kryds i artsakvarier! En anden, knap så sikker metode, er at holde fisk sammen, hvor man i det mindste hurtigt kan se på ungerne, om det er kryds, og få dem aflivet i en fart.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Moniquek (Inaktiv) - 12/11-2008 15:08 12/11-2008 15:08
ja der er jo nok noget om det, jeg må holde øje og se hvordan det går, og tager kun de skuffer fra som jeg 100 % ser bliver lavet med de rigtige par.
og hvis de skulle krydse må jeg jo af med den ene. :(
men venter lige og ser hvad der sker.
da jeg selv er stærk imod kryds, jeg ville selv blive tosset hvis jeg købte kryds og ikke rene. ;(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger opeka - 12/11-2008 15:43 12/11-2008 15:43
#15 nemlig!

Min egen kommentar til Kimj indlæg er at hannerne skal være stærke nok til at oprette revir i akvariet når hunnerne skal lægge æg, ellers er chancen MEGET større for at den dominerende han krydser.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger malawi-pusher (Inaktiv) - 12/11-2008 16:34 12/11-2008 16:34
15# helt enig kim...

Annoncører
Annoncører