Massedød pga. varmen - snøft-

Postet under : Cichlider - Andet - Mit Akvarium
Visninger : 2785

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Akva-Stone (Inaktiv) - 08/07-2009 17:53 08/07-2009 17:53
Indlægget er rettet 08/07-2009 17:53 08/07-2009 17:53 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Sikke et mareridt der ventede mig da vi kom hjem fra ferie. Temperaturen i vores akvarier var nået op 33,5 grader og har vist været det noget tid, med det resultat at 90 % af alle mine fisk i mit 325 liters akvarium samt mit yngelakvarie var døde. :(
Ca. 25 fine tanganyika cichlider lå døde og var gået godt i forrådnelse.
(Og her er det så lige vi mangler en grædende smiley )

Brugte hele aftenen på at få fisket og suget væmmelige og ildelugtende fisk op fra mit akvariet, hold k..... de lugtede *doh* .

Der var fiskepasser på i fredags, og der var alt ok, så det er sket på 3 dage+ (og nej han har ikke overfodret, da han godt kender til problemet med overfodring, og jeg altid måler mængden ud i snapseglas). Mit indendørs termometer viste også at lejligheden har været oppe på 35 grader.

Så efter en grundig rengøring og vandskift inkl. aqualife mv ser de tomt og kedeligt ud. Men forhåbentlig kan det i det mindste rede filterets bakteriekultur samt de 3 resterende cichlider.

Så nu går der kun tilbage min VF hestenæsehan T. irsacae, som mistede sin mage samt 2 A. compressiceps goldhead. ok og så lige 2 bitte små mulitier i mit yngelakvarie.

Hold op man får lyst til en kæmpe pause med akvarie, når sådanne noget sker. Flere af fiskene var hentet rundt omkring i landet :|

Det var en dyr ferie!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Proplayer (Inaktiv) - 08/07-2009 18:05 08/07-2009 18:05
årh hvor herre øv! *skeptisk*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger MalawiMartin (Inaktiv) - 08/07-2009 18:40 08/07-2009 18:40
Føler sq med dig !!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Principia - 08/07-2009 19:28 08/07-2009 19:28
Det er altid pisse irreterende når sådan noget sker. *doh* Men når du er kølet af og har sundet dig lidt, har du en undskyldning for en omlægning. :)

Jeg bliver selv herre hissig når lortet spiller mig et puds. B)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger stausholm - 08/07-2009 19:41 08/07-2009 19:41
Indlægget er rettet 08/07-2009 19:42 08/07-2009 19:42 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

det var sku surt Steen :(
den lyse siden af sagen, hvad skal du så have ? B)
jeg har lidt Variabilichromis moorii du kan få

allan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger brønderslev - 08/07-2009 19:59 08/07-2009 19:59
Indlægget er rettet 08/07-2009 20:00 08/07-2009 20:00 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

stausholm skrev :
allan

Tsk..tsk...tsk....

Allan altså - du burde vide at det ikke er tilladt at reklamere i forum *doh*

Du risikerer bare at blive ekskluderet som Unimati Ole eller andre.............. B)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger stausholm - 08/07-2009 20:02 08/07-2009 20:02
brønderslev skrev :
stausholm skrev :
allan

Tsk..tsk...tsk....

Allan altså - du burde vide at det ikke er tilladt at reklamere i forum *doh*

Du risikerer bare at blive ekskluderet som Unimati Ole eller andre.............. B)
de par dage om året det er online, overlever jeg nok :D

allan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger brønderslev - 08/07-2009 20:04 08/07-2009 20:04
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger brib - 08/07-2009 20:10 08/07-2009 20:10
Skal der ikke mere til end 33 c. før de kradser af ? normalt tåler fisk sagtens temp i det leje uden problemer . Er du sikker på der ikke er noget andet der er gået galt ? Naboer der har overfodret osv ?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Topp (Inaktiv) - 08/07-2009 20:29 08/07-2009 20:29
Det er ikke fisk, det er malawier :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger stausholm - 08/07-2009 20:36 08/07-2009 20:36
Topp skrev :
hvornår er hæstenæser og altolamprologus compressiceps været malawicichlider ? :o

allan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger jopa (Inaktiv) - 08/07-2009 20:55 08/07-2009 20:55
stausholm skrev :
Topp skrev :
hvornår er hæstenæser og altolamprologus compressiceps været malawicichlider ? :o allan

Ja så lidt viden er der desværre om de rigtige fisk fra den rigtige sø.

I øvrigt forstår jeg heller ikke rigtigt katastrofen.
Mine Tankaer har lige undværet os i 14 dage, og temp var omkring de 30 da vi kom hjem.
De er blevet fodret 2 gange på de 14 dage, og de var alle i topform så mon ikke andet spiller ind ?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Topp (Inaktiv) - 08/07-2009 20:57 08/07-2009 20:57
stausholm skrev :
Topp skrev :
hvornår er hæstenæser og altolamprologus compressiceps været malawicichlider ? :o

allan
Du er godt nok skarp :D der skulle stå tanganyika B)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Larsen - 08/07-2009 21:05 08/07-2009 21:05
Fuck det er ærgeligt ;( jeg føller med dig :(
men du må op på hesten igen og videre,,,,,,

men som # 4 skrev ,,,,,,,,har du en undskyldning for en omlægning B)

mvh Larsen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger ErikLP (Inaktiv) - 08/07-2009 21:51 08/07-2009 21:51
Det er sgu godt nok surt sjov og jeg føler sgu med dig!!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Akva-Stone (Inaktiv) - 08/07-2009 22:49 08/07-2009 22:49
#9 ja jeg er 100 % sikker på der ikke er overfodret. Det var min far som var fiskepasser i ferien, og han er selv gammel akvarist. Om der måske har været strømafbrydelse, som så har gjort at filteret har lukke noget skidt ud ved jeg ikke, men frys/køl samt ure viser ikke tegn på det. En ting er sikkert, temp. var rigtig høj i lejlighed samt akvarie. Bor i en lejlighed med to store sydvendte kviste, så der kan blive som i en bageovn, hvis der ikke luftes ud. Men det er da gået uden den vilde problemer de 2 andre sommere.

Men hvis der bare er 2-3 fisk døde pga varmen, så har deres forrådnelse måske virket som gift på de andre, og så har vi måske dominoeffekten *uhh*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Akva-Stone (Inaktiv) - 08/07-2009 22:57 08/07-2009 22:57
#14 ja en omlægning kan da komme på tale, men ikke før sommeren går på held. Løftede lige alle sten, og til min store overaskelse fandt jeg 2 A. compressiceps goldhead mere. Så de 4 jeg havde er alle gået fri indtil nu, selvom de skjuler sig og ser skæmte ud. Så de må være hårdføre

Vi må se hvad det ender med, måske jeg lader de sidste 5 fisk komme til hægterne, for så at skille mig af med dem. Har lidt overvejet på at komme lidt malawier i. For det første fordi, det for konen er lidt kønnere at kigge på, og for det andet fordi jeg ikke orker at køre danmark tyndt for at skaffe nye tangaer. Til jul for jeg nemlig andet at tænke på, og bliver tiden og punge mindre til akvariet, skal nemlig være far ;)

Men helt droppe tangaer i fremtiden det kan jeg næppe :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Bandage - 08/07-2009 23:51 08/07-2009 23:51
Surt med fiskene, men set med lidt positive øjne, så er der ikke hul på og 325L vand til underboen, men tillykke med barnet når det eller dem en gang kommer til verden.. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger stausholm - 09/07-2009 08:37 09/07-2009 08:37
tillykke Steen, der venter dig en udfordring du ikke vil være foruden... :)
men du behøver ikke køre land og rige rundt for at skaffe fisk. jeg har en bekendt der importere. han sender af og til en liste rundt, som man så kan bestille ud fra. ellers kan du bestille hos tropeland. janus kan skaffe det meste.

allan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger stausholm - 09/07-2009 08:38 09/07-2009 08:38
petroBo kan da osse skaffe en masse. så det er da ikke så langt du skal køre. B)

allan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Dan (Inaktiv) - 09/07-2009 09:39 09/07-2009 09:39
brib skrev :
Skal der ikke mere til end 33 c. før de kradser af ? normalt tåler fisk sagtens temp i det leje uden problemer . Er du sikker på der ikke er noget andet der er gået galt ? Naboer der har overfodret osv ?

Konnings skriver vistnok et sted, at Tanganyika-cichlider er mere følsomme i forhold til den øvre temperaturgrænse end fisk fra de andre søer, men om det er korrekt, skal jeg ikke kunne sige.

Desuden kan der vel nemt ske en kædereaktion, hvor en en eller to fisk står af pga. varme, og så følger de andre med pga. bakterielle infektioner og manglen på ilt,, som følger i kølvandet på de døde fisk, der forrådner. Som der står beskrevet i #1 lugtede de døde fisk meget dårlige. Processen går meget hurtigt ved den temperatur.

Det er til ringe trøst nu, men som beskrevet andre steder kan man gøre noget for at forhindre dette:
- Sluk armaturet (hvis der ikke er lyskrævende planter i akvariet)
- Holde armaturet åbent (husk at dække med net eller tagrende-afdækning fra et byggemarked, hvis man har springende fisk)
- Opsæt evt. en lille bordvifte med tænd & sluk ur, som blæser hen over akvariet i dagtimerne (de kan fåes billigt i supermarkeder etc. og kan genbruges sommer efter sommer, men vær opmærksom på, at en vifte vil øge fordampningen fra baljen)
- Sørg evt. for ekstra god cirkulation i overfladen
- Træk gardinerne til/rul ned så solen ikke skinner dirkekte på akvariet
- Instruer fiskepasseren i at checke temperaturen og bed vedkommende om at ringe til en akvarist i nabolaget, hvis varmen bliver for voldsom (jeg bruger selv et stort digitalt termometer, så fiskepasseren ikke behøver stikke snuden ind i forruden)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Lindstrøm (Inaktiv) - 09/07-2009 09:42 09/07-2009 09:42
ja jeg ved godt hvordan det er, sidste år kom jeg hjem fra ferie, der lå alle minne sand sild med bunden i vejret i min 1350 l. balje, så undskyld udtrykket så er det sku sur RØV!!

torben *rødmer*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Akva-Stone (Inaktiv) - 09/07-2009 11:24 09/07-2009 11:24
#19 tak Allan, ja der venter en udfordring, men det er jo selv-valgt :-).
Jo kender da godt din bekendt hvis det er ham på djursland. Har også brugt ham til at få import hjem. Og janus samt Bo bruger jeg da også.

Men jeg må da give kæresten ret. Når man ikke går så meget op i fiskenes adfær, så er de nok lidt kedlige. Der skulle lidt mere farve på, hvis det skal stå i stuen, siger hun. Men den dag jeg får mit kælderrum, så skal der altså tangaer i igen.

# 21 der var slukket for varmelegeme samt lys, men godt nok ikke åbnet for lampen, netop pga udspringere. Tror også nærmere at det er en kædereaktion med nogle få dødes fisk til start, som så har fået nitrit til at stige helt vildt. Den værdi var alt for høj, og med for varmt vand og dermed mindre ilt i vandet har det virket som gift på de andre.

Man jeg må bare lære af dette her ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Akva-Stone (Inaktiv) - 09/07-2009 11:38 09/07-2009 11:38
" 19 Og glemte ligeat fortælle dig Alla (selvom du nok har regnet det ud) så er alle mine Blue Neon jo også bortgået. Og det gør især ondt vedr. de 4 store flotte hanner jeg fik fra dig. Magen til pragteksemplarer skal man nemlig lede længe efter *rødmer*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger stausholm - 09/07-2009 14:08 09/07-2009 14:08
Akva-Stone skrev :
" 19 Og glemte ligeat fortælle dig Alla (selvom du nok har regnet det ud) så er alle mine Blue Neon jo også bortgået. Og det gør især ondt vedr. de 4 store flotte hanner jeg fik fra dig. Magen til pragteksemplarer skal man nemlig lede længe efter *rødmer*
ja det er jo trist. jeg har en bekendt der har fået unger på nogle af dem fra mig, så du er ikke længere væk, end de stadig kan skaffes ?
Akva-Stone skrev :
Men jeg må da give kæresten ret. Når man ikke går så meget op i fiskenes adfær, så er de nok lidt kedlige. Der skulle lidt mere farve på, hvis det skal stå i stuen, siger hun.
jeg nægter at tro på, at hun altid går med fuld makeup :D :D hvorfor skulle dine fisk det så :o

hvis du får tid (går ud fra at du har ferie) kan du jo kigge op, det kan jo være at du kommer på andre tanker end malawi B)
jeg har ferie nu

allan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger JPV (Inaktiv) - 09/07-2009 14:39 09/07-2009 14:39
jeg har prøvet det samme se den her tråd Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=167552#SiteEnd
jeg har efter det er sket altid ilt sten på når det er varmt og jeg er væk i mere end et par dage.
for jeg tror ikke det er varmen der dræber men at ilten forsvinder sammen med at temp går op.
men mega sur røv men op på hesten igen ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger maistro (Inaktiv) - 09/07-2009 18:09 09/07-2009 18:09
Surt show for dig.da mit vand blev 30 grader fjernede jeg ca 30 liter vand og fik temperaturen ned på ca28 grader.Man skal altid fortælle akvariepasserne at hvis temp. stiger til over de 30-35 grader skal der tilsættes koldt vand.Og det er korrekt at jo højere temp. jo mindre ilt i vandet.Føler med dig.Op med humøret.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger FinnB - 09/07-2009 18:49 09/07-2009 18:49
Man skifter sgu da ikke Tangaer ud med Malawi,det er at gå 5 skridt tilbage.
Med hensyn til Blue neon har jeg nogle store flotte hanner som ville se godt ud i dit akvarie. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger brib - 10/07-2009 11:15 10/07-2009 11:15
En død fisk forurener lige så meget som 14 dages overfodring .

Og er man oppe i temp. omkring 30 .c går det rigtigt hurtigt med at forurene vandkvaliteten .

Hvad der lige er gået galt er svært at sige . Men jeg havde 5 døde neon og selv i et 720.l stank alt som en mødding .

Selve forådnelsesprossen forbruger en masse ilt , så det kan måske være en af årsagerne til at dine fisk er stået af . ??

Annoncører
Annoncører